شناسهٔ خبر: 35157496 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

۲۱۳ واگن و لکوموتیو به شبکه ریلی کشور پیوست؛ ۹۷۴ دستگاه دیگر در راه است

ناوگان ریلی جوان‌تر می‌شود

صاحب‌خبر -

اکرم امینی: مدیرعامل راه‌آهن می‌گوید با ورود ۲۱۳ واگن و لکوموتیو تولید داخل به ناوگان ریلی در روز گذشته و با در نظر گرفتن ۹۷۴ دستگاه جدیدی که تا سال ۹۹ وارد ناوگان می‌شود، ناوگان ۲۴ساله فعلی جوان‌تر خواهد شد.


به گزارش صمت ۲۱۳ واگن و لکوموتیو جدید، سه‌شنبه در آیینی با حضور وزیر راه و شهرسازی به ناوگان ریلی کشورمان پیوست. این ناوگان شامل ۱۹۳ واگن باری، ۱۵ واگن مسافری و ۵ لکوموتیو و ارزش مجموع آنها ۳۶ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال است. این ۲۱۳ واگن و لکوموتیو ۱۰۰درصد تولید کارخانه‌های داخل هستند.


ساخت خط‌آهن چابهار با برداشت از صندوق توسعه ملی
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در آیین رونمایی از ۲۱۳ واگن و لکوموتیو گفت: باید باور کنیم که جزو اقتصادهای بزرگ جهان هستیم و این شایستگی را داریم که سهمی از بازار جهانی صنعت ریلی داشته باشیم. باید اشتغال و ظرفیت تولید را افزایش دهیم و سهم‌مان را از بازار جذب کنیم. وی با اشاره به حضور حدود ۶۰ درصد جمعیت جهان در آسیا و بازار خوبی که در این منطقه برای صنایع ایران فراهم است، افزود: زمینه رشد صنعت ریلی را داریم. باید از ظرفیت‌های خود به‌موقع استفاده کنیم، برندسازی انجام دهیم و باور کنیم که برند جهانی هستیم. وزیر راه و شهرسازی ارتقای کیفیت خدمات و افزایش میزان رضایت مسافران را از وظایف وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل ریلی دانست و ادامه داد: اصلاح مسیرها، افزایش ظرفیت خطوط، ایجاد خطوط موازی و اتصال جدید به استان‌ها و مراکز بار از استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل ریلی است که در برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی نظام مورد تاکید است.
اسلامی با تاکید بر اینکه باید اولویت‌ها را مدنظر قرار دهیم و منابع را بجا هزینه کنیم تا عملکرد راه‌آهن بهتر شود، گفت: برای تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان از رهبر معظم انقلاب تقاضا کردیم اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را به ما بدهند که ایشان موافقت کردند و پیش‌بینی می‌کنیم این پروژه به سال ۱۴۰۰ برسد. وی با بیان اینکه خط‌آهن چابهار-زاهدان و رشت-آستارا، حلقه‌های گمشده کریدور شمال-جنوب هستند، ادامه داد: با تکمیل این کریدور می‌توانیم سهم ایران را از حمل بار در مسیر اقیانوس هند به سمت آسیای میانه و اروپا افزایش دهیم.


پیوستن ۹۷۴ واگن و لکوموتیو به ناوگان تا سال ۹۹
در بخش دیگری از آیین رونمایی از ۲۱۳ واگن و لکوموتیو تولید داخل، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن از خرید ۹۷۴ واگن و لکوموتیو تا پایان سال آینده با استفاده از ظرفیت‌های گوناگون قانونی خبر داد. رسولی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده ۹۷۴ دستگاه انواع لکوموتیو و واگن به شبکه ریلی کشور اضافه شود. به‌گفته وی تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی، محل تامین مالی تولید این واگن‌ها و لکوموتیوها هستند. مدیرعامل راه‌آهن یادآور شد: تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ در قانون بودجه امسال نیز تمدید شد و می‌توانیم از این ظرفیت برای تامین مالی تهیه ناوگان ریلی در سال‌های آینده استفاده کنیم. رسولی ادامه داد: از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید نیز تامین مالی ۲۲ پروژه تهیه ناوگان ریلی تصویب شده که شامل خرید ۳۷۹۱ دستگاه انواع واگن به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌شود. به‌گفته وی، تامین مالی ۲ پروژه تولید ناوگان به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان از محل بازار سرمایه بوده است.
معاون وزیر راه به ظرفیت صندوق توسعه ملی برای تامین مالی ناوگان ریلی اشاره کرد و گفت: قرار است تا پایان امسال ۳۰ لکوموتیو، ۲۵۵ واگن باری و ۳۷ واگن مسافری به ناوگان ریلی اضافه شود. ۱۸۴ واگن بالای ۳۰ سال نیز نوسازی و بازسازی خواهد شد.
رسولی تاکید کرد: متوسط عمر ناوگان ریلی کشور ۲۴ سال است و با ورود ناوگان جدید، این میانگین سنی کاهش خواهد یافت.


پیشرفت قطار پرسرعت، کمتر از ۱۰ درصد
مدیرعامل راه‌آهن در حاشیه این برنامه در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات‌رسانی راه‌آهن در ایام اربعین گفت: امسال نیز ستاد اربعین تشکیل شده و برای جابه‌جایی زائران به مرزهای عراق برنامه‌ریزی کرده‌ایم. اعزام قطارها در ایام اربعین به مقصد کرمانشاه، شلمچه و چذابه است. مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: با اجرای طرح رتبه‌بندی قطارها اکنون مسافرانی که بلیت خریداری می‌کنند روی بلیت امکانات و درجه قطار را مشاهده می‌کنند و نظارت‌ها براساس رتبه قطار وجود دارد.
رسولی بیان کرد: ما با کشورهای همسایه برای راه‌اندازی مسیرهای ترانزیتی ریلی تعامل داریم و در فروردین امسال در زمینه تعرفه و مجوز سیر واگن‌ها توافقی با چینی‌ها داشتیم و همکاری‌های ریلی ما با این کشورها مطلوب است. وی ادامه داد: به‌دنبال مسیر بهینه برای کاهش زمان سیر و تعرفه‌ها هستیم. درحال‌حاضر مسیر کانتینری چین-ازبکستان-قزاقستان-ترکمنستان-ایران از مرز سرخس فعال است.
مدیرعامل راه‌آهن اظهار کرد: برای تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان هر میزان اعتبار که لازم باشد با موافقت رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه برداشت می‌شود.
وی گفت: در قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان طراحی ابتدایی برای سرعت ۳۰۰ کیلومتر بود. در ادامه سرعت به ۲۵۰ کیلومتر کاهش یافت اما به‌تازگی وزیر راه و شهرسازی دستور داده کمترین سرعت برای این قطار ۳۰۰ کیلومتر در ساعت باشد.
رسولی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی کل مسیر تهران-قم-اصفهان کمتر از ۱۰ درصد است، گفت: در عملیات خاکی و زیرسازی بین قم تا اصفهان بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم. همچنین در بخش تهران تا قم هم اقدام‌هایی انجام شده است.


نظر شما