شناسهٔ خبر: 35132219 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس کل گمرک ایران

اظهارات رئیس کل گمرک درباره دپوی کالا‌های ترخیص نشده

​ درگمرکات دنیا معمولاً مانده معقولی از کالا وجود دارد و در مورد بنادر ما این موضوع به شکلی است که اگر کالایی در بنادر نباشد ممکن است نگرانی‌هایی را به وجود آورد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از گمرک؛ آقای مهدی میراشرفی با اعلام این مطلب افزود: البته این به آن معنا نیست که در روند ترخیص مشکل وجود دارد.
وی اضافه کرد: براساس تحقیقات انجام شده هر یک روز معطلی در ترخیص و ماندگاری کالا معادل یک درصد به قیمت تمام شده کالا اضافه می‌کند که این امر رقابت‌پذیری کالا‌های صادراتی ما را کاهش می‌دهد و کالا‌های وارداتی را برای واحد‌های تولیدی و در نهایت مصرف‌کننده نهایی گران‌تر می‌کند.
آقای میراشرفی گفت:​نکته دیگر آن است که ما کالا‌های اساسی را به طور مستقیم از کشتی به کامیون انتقال داده و ترخیص می‌کنیم، یعنی اگر کالا مجوز‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای را داشته باشد، گمرک حتی ابتدا حقوق و عوارض گمرکی را وصول نمی‌کند و درصدی از کالا‌ها را با ضمانت‌نامه ترخیص می‌کند.
وی تصریح کرد: اگر غیر از این بود ما نمی‌توانستیم در پنج ماه گذشته ۶۰ میلیون تن کالا صادر و ۱۴ میلیون تن وارد کنیم. این نشان‌دهنده پویایی این بخش است، هر چند که جا دارد این روند تسریع شود و مدت ماندگاری به حداقل خود برسد.
رئیس کل گمرک ایران گفت: در برخی مواقع نیز دلیل ماندگاری کالا آن است که مبالغ مربوط به ارزش کالا از طریق سیستم بانکی هنوز به فروشنده انتقال نیافته و فروشنده هم اسناد مالکیت را به خریدار ارائه نکرده که این امر موجب معطلی می‌شود. این مدت زمان متأسفانه بعد از تحریم‌ها افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین نه ما و نه سازمان‌های مجوزدهنده هیچکدام در این زمینه مقصر نیستند و این ماندگاری در واقع آثار تحریم است که هم انتقال پول را سخت‌تر کرده و هم اخذ اسناد مالکیت را با دشواری مواجه ساخته است.
آقای میراشرفی افزود: خوشبختانه با وجود همه مضایق ما در بحث واردات و صادرات خوب عمل کرده‌ایم. به طوری که صادرات ما ۴ برابر واردات است.
وی تأکید کرد: در بحث کالا‌های اساسی ما در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۲ میلیون تن کالا بیشتر از گمرک ترخیص کرده‌ایم. سال گذشته در این مدت ۷/۹ میلیون تن کالای اساسی وارد شده بود در حالی که این رقم امسال به ۹/۶ میلیون تن رسید.
رئیس کل گمرک گفت: معمولاً در بنادر با توجه به ظرفیت آن‌ها کالا تخلیه و بارگیری می‌شود و بزرگترین بندر کالا‌های فله‌ای ما بندر امام خمینی (ره) با ظرفیت ۲/۷ تا ۳ میلیون تن است که الان برخی اوقات تا ۴/۳ میلیون تن کالا در آن وجود دارد که بیش از ظرفیت این بندر است و علت آن هم بحث ذخایر راهبردی و امنیت غذایی مردم است.

نظر شما