شناسهٔ خبر: 35106366 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نگاهی به چند خبر از شهرداری تهران

آغاز فرآیند صدور سند مالکیت پارکینگ‌های عمومی تهران

فرآیند تدوین و صدور سند مالکیت برای پارکینگ‌های عمومی و تعهدی تهران آغاز شد

صاحب‌خبر -
ایجاد ۱۰ میدان جدید میوه و تره باربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: توسعه شهری بدون مدیریت زمین و مالکیت آن بی معنی است و چون متولی اسناد مالکیت در شهر‌ها طبق قانون ادارات ثبت هستند، ارتباط شهرداری با اداره ثبت اسناد و املاک مفید، موثر، لازم و ضروری است. 
وی افزود: در شهرداری به دنبال هوشمندسازی فرآیند‌ها و حذف مراجعه مستقیم ارباب رجوع به شهرداری هستیم و ضرورت ایجاد ارتباط بین شهرداری و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران بیش از قبل احساس می‌شود. 
آقای گلپایگانی گفت: به منظور رفع مشکلات حوزه هوشمندسازی جلسه مشترک خوبی با مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان تهران داشتیم. 
وی افزود: برقراری ارتباط سیستمی بین شهرداری و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران برای حذف استعلام کاغذی موضوعی است که با برطرف شدن مشکلات فنی، حقوقی و کارشناسی محقق می‌شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در حال بررسی بازار تهران از وجوه مختلف هستیم و یکی از این وجوه، روشن شدن وضعیت مالکیت در بازار تهران است. در این زمینه با سازمان ثبت کار مشترکی انجام خواهیم داد، ضمن اینکه رکن سوم رسیدگی به این مسأله مالکان هستند که خوشبختانه جامعه اسلامی بازار در این زمینه دلسوزانه پیگیر حل مسائل است. 
اقای گلپایگانی افزود: همچنین در خصوص سند مالکیت پارکینگ‌های مکانیزه با مدیرکل ثبت استان تهران تبادل نظر کردیم و قرار شد مسائل و مشکلات این نوع پارکینگ‌ها در جلسات کارشناسی بررسی و حل شود. هدف ما صدور سند مالکیت برای پارکینگ‌های مکانیزه است و در صورت رسیدن به این هدف دست مان در تأمین پارکینگ باز می‌شود. 
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در محدوده‌هایی که به لحاظ ابعاد زمین برای ساخت پارکینگ محدودیت وجود دارد یا جا‌هایی که موضوع تخریب و نوسازی به تأمین پارکینگ وابسته شده است یا در محلاتی که سرانه پارکینگ عمومی پایین است، با استفاده از زمین‌هایی که ظرفیت ساخت پارکینگ‌های مکانیزه را دارند، این ظرفیت افزایش می‌یابد.

ضرغامی، مدیرعامل زیبا سازی شهر تهران
 حفظ درختان کهنسال پهنه رودکی 
مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران از اجرای عملیات عمرانی با هدف کف سازی خیابان شهریار به عنوان نقطه اتصال تالار‌های رودکی و وحدت به تئاتر شهر خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان زیبا سازی شهر تهران، برزین ضرغامی افزود: با توجه به اینکه تالار وحدت در ایام ماه محرم و صفر برنامه‌های کمتری به نسبت سایر ایام سال دارد، در نتیجه بهترین فرصت برای اجرای کامل عملیات عمرانی مربوط به بهسازی و کف سازی محور شهریار به عنوان مهمترین مسیر اتصالی دو تالار رودکی و وحدت به مرکز تئاتر شهر است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: یکی از موضوعات در اجرای این پروژه حفظ و احیای درختان قدیمی و کهنسال قرار گرفته در محور شهریار و سایر بخش‌های این پهنه است.
وی افزود: با توجه به حساسیت‌هایی که برای حفظ درختان و فضای سبز در مجموعه مدیریت شهری وجود دارد، مشاور پهنه رودکی به گونه‌ای طراحی‌های مربوط به کف سازی در محور شهریار را انجام داده است که نیازی به جابه جایی درختان کهنسال واقع در این محدوده نیست.
ضرغامی تاکید کرد: با همکاری سازمان‌های متولی به ویژه شهرداری منطقه ۱۱ احیاء و مرمت خانه‌های تاریخی در حال انجام است.
وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تلاش می‌شود تا در دو ماه پیش رو عملیات عمرانی و سنگ فرش مربوط به محور شهریار و ضلع جنوبی پهنه رودکی از ابتدای خیابان حافظ تا خیابان خارک تمام می‌شود.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تلاش شهرداری برای تکمیل پروژه فرهنگی و هنری رودکی را یکی از کار‌های ماندگار دانست و گفت: تلاش داریم تا دو سال آینده تمامی کار‌های مربوط به تکمیل پروژه رودکی انجام شود تا این پهنه به عنوان میدان بزرگ فرهنگ و هنر شهر تهران در اختیار هنرمندان و شهروندان قرار گیرد.

معاون امور شهرداری ها
آمار تاکسی های فرسوده به 190 هزار دستگاه می رسد
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: 320 هزار دستگاه تاکسی داریم که تا پایان امسال 190 هزار تاکسی فرسوده خواهد بود. آقای رجب صلاحی در نشست مدیران عامل سازمان های پایانه های مسافربری شهرداری های کشور افزود: در حوزه تاکسیرانی با توجه به فرسوده شدن 190 هزار تاکسی نیاز به بازسازی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کشور داریم و بر همین اساس با شرکت های خودروسازی تعاملاتی انجام دادیم اما این شرکت ها در بیشتر موارد به تعهد خود عمل نکردند.
وی ادامه داد: به دولت مصوبه ای بردیم که در حال ارجاع به هیئت دولت است.
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود: در حوزه اتوبوسرانی نیز 22 هزار دستگاه اتوبوس درون شهری داریم که امسال نزدیک به 15 هزار دستگاه اتوبوس ما بالای 10 سال از عمر تولیدشان می گذرد و نزدیک به فرسودگی می شوند که در این حوزه نیز نیاز به بازسازی و نوسازی داریم.
آقای صلاحی گفت: در بحث اتوبوس ، دولت برای هر دستگاه اتوبوس گاز سوز 142 هزار دلار بابت صرفه جویی در سوخت از محل یارانه ها پرداخت می کند.
وی در ادامه به خطوط مترو فعال در کشور اشاره کرد و افزود: در تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد خطوط مترو داریم و 840 کیلومتر طول شبکه مترو است که 318 کیلومتر آن در این پنج شهر در حال بهره برداری است، 269 کیلومتر نیز در شهرهای مختلف در حال ساخت
و 253 کیلومتر در دست مطالعه است.
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت:​ در تهران خطوط مترو ما بیش از 230 کیلومتر است که روزانه 2 و 7 میلیون سفر با مترو انجام می شود و اگر خط 6 و 7 مترو ما نیز کامل شود تعداد واگن های ما که اکنون هزار و 700 واگن است 2 هزار واگن دیگر هم اضافه شود ، مدت زمان حرکت قطارها به 2 و نیم دقیقه می رسد و ظرفیت روزانه ما به 7 میلیون سفر خواهد رسید.
آقای صلاحی گفت: تاکنون 13 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به خطوط مترو تهران دادیم و امسال نیز 8 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در حوزه حمل و نقل عمومی و بازآفرینی شهری اختصاص پیدا خواهد کرد که بازپرداخت 50 درصد آن با دولت است.
 
راد؛ مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار
 ایجاد ۱۰ میدان جدید میوه و تره‌بار 
مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با اعلام اینکه ۱۴ بازار میوه و تره بار در سال ۹۷ به بهره برداری رسیده است، گفت: پارسال در هر ۲۶ روز یک بازار جدید میوه و تره بار افتتاح شد و در سال جاری نیز حداقل ۱۰ بازار جدید راه اندازی خواهد شد.
سید سعید راد افزود: میانگین عرضه محصولات در میادین و بازار‌های میوه و تره بار تا سال ۹۶، سه هزار و ۱۶۷ تُن در روز بود که اکنون به سه هزار و ۴۲۵ تُن در روز رسیده است.
وی با اشاره به اینکه باید حضور در میادین و بازار‌های میوه و تره بار و استفاده از خدمات این مراکز برای همه اقشار از کودکان تا سالمندان و از افراد با سلامت و توانایی کامل تا جانبازان و معلولان عزیز امکان پذیر باشد، اظهار کرد: ۳۰ بازار میوه و تره بار در سال ۹۷ مناسب سازی شد و سال گذشته در هر ۱۲ روز نسبت به مناسب سازی یک بازار اقدام شد و ۲۲ بازار دیگر نیز در سال جدید مناسب سازی خواهد شد.
آقای راد با بیان اینکه اقدامات سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار، صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی را در سبد خرید خانوار‌های تهرانی موجب شده است، تصریح کرد: بخشی از این صرفه جویی تا سال ۹۶، یک میلیارد و ۳۶۷ میلیون تومان در روز بود که در سال گذشته این رقم با حدود سه برابر افزایش، به سه میلیارد و ۹۱۲ میلیون تومان در روز رسید؛ این ارقام مربوط به بخش کوچکی از محصولاتی است که در میادین و بازار‌ها عرضه میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران در پایان با اعلام اینکه شهردار محترم تهران بر توسعه میادین میوه و تره بار و ارتقای کیفی و کمّی خدمات این مراکز تاکید ویژه دارد، خاطرنشان کرد: در راستای تحقق شعار محوری «تهران، شهری برای همه»، تمام تلاش خود را کرده ایم تا میادین و بازار‌های میوه و تره بار را به فضا‌هایی آرامش بخش، اعتمادساز و پرنشاط برای همه اقشار شهروندان به ویژه خانواده‌ها تبدیل کنیم.

نظر شما