شناسهٔ خبر: 35072736 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت

رتبه نخست دانشگاه شیراز در پیوند کبد در جهان

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت از رتبه نخست دانشگاه شیراز درپیوند کبد در جهان خبر داد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر مهدی شادنوش در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد گفت: دانشگاه شیراز به تنهایی تاکنون ۵ هزار پیوند کبد انجام داده است.
وی افزود: این دانشگاه سالانه ۷۰۰ پیوند کبد انجام می‌دهد و رتبه دوم در این زمینه متعلق به یک دانشگاه آمریکا با ۴۰۰ پیوند در سال است.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اضافه کرد: تاکنون ۵۳ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است.
دکتر شادنوش اضافه کرد: هزار و ۳۰۰ پیوند قلب نیز در کشور داشته ایم.
وی با بیان اینکه از هر بیمار مرگ مغزی امکان اهدای ۸ عضو و ۵۳ بافت و نسج وجود دارد گفت: پیوند مغز استخوان نیز در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج بسیار موثر است.
دکتر شادنوش با اشاره به بانک اهدای سلول‌های بنیادی افزود: داوطلبان فقط با اهدای نمونه بزاق دهان در این بانک عضو می‌شوند و در صورت نیاز با یک نمونه برداری بدون خطر سلول‌های بنیادی خود را به بیماران نیازمند و صعب العلاج اهدا خواهند کرد.
وی گفت: جشن روز ملی اهدای عضو هفتم مهر برگزار می‌شود.
دکتر شادنوش با بیان اینکه ایران توان درمان پیوند عضو را که موثرترین درمان در بیماری هاست، دارد گفت: ۵۰ درصد از موفقیت در پیوند عضو، فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو است که برعهده فعالان اجتماعی و به ویژه رسانه هاست.
شادنوش گفت: براساس آمار، سالانه ۱۶ هزار نفر بر اثر تصادفات دچار مرگ می‌شوند که ۸ هزار نفرشان دچار مرگ مغزی می‌شوند و از این تعداد فقط ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار مرگ مغزی امکان اهدای عضو دارند.
وی افزود: در سال ۹۶ و ۹۷ که بیشترین اهدای عضو در کشور صورت گرفته است حدود ۹۳۰ بیمار مرگ مغزی اهدای عضو کرده اند.
دکتر شادنوش با ابراز خرسندی از اینکه در ۴ ماه نخست امسال میزان اهدای عضو در کشور ۳۷ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است گفت: باید به آمار‌های جهانی در زمینه اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر دست یابیم که در برخی استان‌ها همچون یزد از آن فراتر رفته ایم، اما برخی استان‌های دیگر در این زمینه به استاندار‌های جهانی دست نیافته اند.

نظر شما