شناسهٔ خبر: 34993121 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ورزش و جوانان | لینک خبر

نشست خبری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان

ژاله فرامرزیان : ۲۰۰ میلیارد تومان به فدراسیون ها کمک کرده ایم/از مدال آوران سال ۹۸ تقدیر می شود/

نشست خبری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان به مناسبت هفته دولت صبح امروز با حضور جمعی از رسانه های گروهی برگزار و به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ، ژاله فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان در نشست خبریهفته دولت در تشریح وظایف این حوزه تصریح کرد: معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان چند وظیفه بر عهده دارد که تامین، برنامه ریزی، توزیع و گزارش اعتبارات ادارات کل و فدراسیون‌ها است.در سال ۹۸ هم ۳۴۱ میلیارد یعنی ۸۲ درصد منابع را جذب و ۱۱۳ میلیارد به صورت سرمایه‌ای جذب و‌ توزیع کردیم. از طرفی در سال ۹۷ سال بسیار خوبی را سپری کردیم و فعالیت‌های توسعه، قهرمانی، همگانی، اشتغال و ازدواج و فعالیت بانوان انجام شد، ما توانستیم اعتبارات را توزیع کنیم، میزان کمک‌هایی هم که به فدراسیون‌ها اختصاص دادیم بالغ بر۲۰۰ میلیارد بود
فرامرزیان در ادامه توضیح داد:در سال ۹۷ هزینه سنگینی به دلیل تورم و بالا رفتن قیمت سکه در ستاد مصوب کرده بودیم. برای هر مدال سکه ۲ میلیونی می گرفتیم، ولی هنگام اجرای طرح قیمت سکه بیش از ۵ میلیون‌ تومان بود، اما به هر شکل ممکن از هر هزینه‌ای می‌توانستیم کم کردیم و توانستیم ۸۲ میلیارد برای توزیع اعتبار قهرمانان و مدال آوران‌آسیایی و جهانی گرفته و برای هر امتیاز ۳ میلیون‌ بگیریم و‌اگر می‌خواستیم سکه دهیم ۱۴۰ میلیارد می‌شد که برای هیچ بخشی قابل تحمل نبود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان گفت :سربلندانه ۸۲ میلیارد تومان برای توزیع اعتبار قهرمانان و مدال آوران‌آسیایی و جوانب دیگر در نظر گرفتیم و برای هر امتیاز ۳ میلیون می‌دهیم و‌اگر می‌خواستیم پاداش را به صورت سکه بدهیم ۱۴۰ میلیارد تومان می‌شد که برای هیچ بخشی قابل تحمل نبود، بخش دیگر از فعالیت‌ها به صورت سامان‌دهی استان‌ها و منابع انسانی فدراسیون‌ها تعریف می‌شوند. اگر چه این فعالیت‌ها مستقل است، اما برای تعامل و مسائل مختلف بر عهده ماست.
ژاله فرامرزیان با بیان اینکه وزارت ورزش خیلی غنی نیست و حقوق و مزایا خیلی خوب نیست ؛اظهار داشت: ۶۸ درصد بلا تصدی، ۳۳ درصد قراردادی و ۳۳ درصد آن‌هایی که در ورزش هستند نیروی طرحی به حساب می‌آیند. در ساختار ما چنین وضعیتی مطلوب نیست. یک برنامه جدی در نظر گرفتیم و از سال ۹۶ سعی کردیم نیروی جوان و توانمند را به سایر دستگاه‌ها ندهیم و از نیرو‌های جوان استقبال کنیم. به هر حال در شرایط سخت در قالب ماموریت موافقت می‌کنیم و ما مصمم‌هستیم این‌اتفاق بیافتد. اقدامی برای تبدیل وضعیت داشتیم که ۴۸ درصدش انجام شده، اما آن چه مشخص است برای سامان دهی درخواست دادیم و منتظر عزم ملی برای حل آن هستیم. پایه حقوق‌ها پایین است، زیرا اعمال افزایش‌ها پایین‌ترین بوده و سال ۹۵ به حقوق‌ها افزوده شده، اما به صورت کم این کار صورت گرفته است.
معاون وزیر ورزش و جوانان با ابراز امیدواری از اینکه شرایط به سمت مطلوب شدن پیش رود ،گفت: و بخش دیگر بهسازی تشکیلاتی است. به هر حال سال ۹۷ توانستیم تشکیلات را به خصوص در استان‌ها بهینه کنیم و امیدواریم سال ۹۸ بهسازی اداره ورزش و جوانان در دستور کار باشد. همچنین اقدامات موثری هم در دولت الکترونیک داشتیم و توانستیم امتیاز مناسب را از طریق اداره استخدامی فراهم آوریم و استقرار اتوماسیون در سراسر کشور شامل فدراسیون‌ها و اداره کل‌ها انجام شد.
فرامرزیان تصریح کرد: سامانه‌ای طراحی شده بود که فعال نبود و این بار سامانه‌ای برای ورزشکاران و ورزشگاه‌ها فعال کردیم و به امید خدا تا پایان ۹۸ اطلاعات مربوط به ورزش، اماکن و مختصات به زودی بارگذاری و قابل استفاده است. ما به واسطه این سامانه کلیه کار‌ها را ساده و عملیاتی کردیم و مراکز مشاوره باشگاه‌ها و همه قسمت‌های مربوط به صدور مجوز انجام شده است.
معاون توسعه مدیریت و سرمایه وزارت ورزش و جوانان در بخش دیگری از سخنانش گفت: یک‌نسخه جدید برای کسب و کار انجام شده و همه عملیات و اقداماتی که باید انجام می‌دادیم را ساماندهی کردیم. شناسه‌ها را در دستگاه‌ها اجرایی کردیم و برای مردم یک‌سری اطلاعات قابل رویت است که برای مدیریت و برنامه ریزی به درد می‌خورد و هم این که قابل دسترس است. اقدامات متعدد درباره دولت الکترونیک و نرم افزار‌های لازم را خریداری کردیم و‌سعی کردیم مجموعه فعالیت‌ها را انجام دهیم و ۱۲۰ مجوز گرفتیم و امتحان‌ها انجام شد و به امید خدا ۱۲۰ نفر به این مجموعه اضافه خواهند شد.
فرامرزیان باستخدام قهرمانان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان ساخت: استخدام قهرمانان را از زمان شروع تاکنون به حدود ۱۰۰ نفر رساندیم که ۸۶ نفر جذب اداره ورزش و ۱۴ نفر در سایر دستگاه‌ها مشغول به کار شدند. همچنین در مجموع ۲۰۹ نفر هم به سایر ارگان‌ها معرفی کردیم. ظرفیت قانونی ارزشمندی است که در وزارت قرار دارد و در ماده ۵ وجود دارد. ما مکان‌های ورزشی زیادی داریم که برای مدیریت و‌استفاده ناگزیر از ماده ۵ و ۸۸ است و در سال ۹۷ اعتباری که پیش بینی کردیم ۷۷ میلیارد بود و با معدل ۱۰۵ درصد موافقت شد و ما توانستیم این موارد شناسایی کنیم و پول هم عینا برگشته است. برخی فکر می‌کنند استفاده دیگری از پول می‌شود، اما پولی که می‌آید عینا در همان جا مصرف می‌شود.
وی ادامه داد : هزینه‌های جاری انجام شده و پول این هزینه‌ها هم به ورزش بازگشته است و به نوعی تعداد ۲۰۰۰ عدد از این مکان‌ها توسط هیئت‌های ورزشی بوده است. یکی‌از خصوصیاتی که وجود دارد این مکان‌های ورزشی را جز به افرادی که مجوز دارند نمی‌توانیم بدهیم یعنی به هیئت‌ها یا باشگاه‌ها می‌توانیم محل‌های ورزشی را اهدا کنیم و در مجموع این مکان‌های ورزشی در اختیار غیر متخصص‌ها نبوده است. در سال ۹۵ مکان‌های ورزشی را با مبالغ حدود ۲۴، ۳۶ و ۴۵ میلیارد با مشارکت خصوصی توانستیم بهسازی کنیم. امیدواریم بتوانیم برنامه ریزی داشته باشیم و با استان‌ها جلسه گذاشتیم و منابع را بررسی کردیم و برنامه ریزی داشتیم و امیدواریم بتوانیم با تخصیص اعتبار اقدامات موثری در پروژه‌ها انجام دهیم.
وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تاثیر در عرصه ورزش توضیح داد :پرداخت به فدراسیون‌ها نشان می‌دهد که وضعیت مالی مان خیلی روشن نیست و شرایطی وجود ندارد تا به ما اعلام کنند که چقدر می‌توانند منابع مالی اختصاص بدهند. از میزان ابلاغ اعتبار ۲۵ درصد کسر شده است و‌تلاش می‌کنیم حداقل نیاز‌ها را در نظر بگیریم و در ۴ مرحله پرداخت و در هر مرحله ۱۰ میلیارد توزیع شده است. البته المپیکی‌ها وضعیت ویژه‌ای دارند و منابع مشخص است و با توجه به شرایط اقتصادی حامیان مالی هم کمتر به میدان می‌آیند و بحث اعزام و شرایط مدال آوران را فراهم می‌کنیم.
فرامرزیان در خصوص پرداختی وزارت متبوع به فدراسیون فوتبال گفت: درباره فوتبال باید بگویم که ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون به فدراسیون فوتبال تا فروردین ۹۸پرداخت شده است . به هر حال فدراسیون فوتبال باید الزاماتی را در ورزشگاه ها لحاظ می‌کرد به همین علت تعاملی با وزارت ورزش و جوانان داشتند و برای پرداخت پول این موارد الزامی است. این موارد به مسائل فنی ارتباطی ندارد، اما امیدواریم اصلاحات انجام شود تا مشکلات حل شود. ما دو برابر پرداخت به غیر از پاداش‌ها داشتیم و نمی‌توانیم تخلف کنیم و باید الزامات اجرایی شود.
معاون توسعه مدیرت و منابع در پاسخ به مشکلات مالیاتی فدراسیون ها گفت: فدراسیون‌ها اطلاعی از اظهار نامه‌های مالیاتی که باید پر می‌کردند نداشتند و ما از سال قبل به فدراسیون ها تاکید کردیم که اظهارنامه ها پر کنند. اظهارنامه‌ها را ذی حساب‌ها دیدند و مصر هستیم بدهی فدراسیون‌ها و دو شرکت دولتی استقلال و پرسپولیس حل شود . به هر حال عملیات رفع انسداد عملیات بانکی در حال انجام‌ است.
وی درباره بدهی فدراسیون کشتی گفت: دبیر رییس فدراسیون، ۵۰ میلیارد بدهی رویت نشده فدراسیون را به طور رسمی از طریق نامه اعلام کرد. سال گذشته به کشتی ۱۶ میلیارد پرداخت کردیم در حالی که باید ۱۲ میلیارد تومان پرداخت می‌کردیم که به دلیل موفقیت تخصیص یافت؛ حساب‌های فدراسیون‌ها به دلیل پر نکردن اظهارنامه در پنج سال متوالی بسته شده که هفت جلسه با نمایندگان مالیاتی داشتیم که در نهایت تکلیف مشخص و قرار شد با دستور وزیر اقتصاد و دارایی انسداد حساب‌ها رفع شود. امسال همه فدراسیون‌ها باید در بانک مرکزی حساب باز کنند که در حال انجام است.
فرامرزیان درباره مراسم تجلیل از سایر مدال آوران گفت: بیشترین مدال آوران برای بازی های آسیایی بوده و پاداش سایر ورزشکارانی که در مسابقات دیگری مدال آورده و از سال ۹۷ باقی مانده‌اند با مدال آوران سال ۹۸ پرداخت می‌کنیم.
وی درباره ممنوع الخروجی روسای برخی از فدراسیون‌ها، عنوان کرد: این مساله به خاطر مالیات است؛ مالیاتی که بعد از بستن حساب فدراسیون‌ها پرداخت نشده، موجب بسته شدن حساب رئیس فدراسیون می‌شود به خاطر همین مشکلاتی وجود دارد.
معاون وزیر ورزش درباره گزارش ناقص حسابرس‌ها توضیح داد: مجامع قوانینی دارد مبنی بر اینکه ۲ هفته قبل از مجمع مسائل مالی به رویت اعضا برسد. ما تلاش می‌کنیم ۲ هفته قبل از مجمع گزارش حسابرس را بگیریم و مطابقت دهیم. گزارش خزانه‌دار و بازرس را هم بگیریم و انطباق دهیم تا مشکلی ایجاد نشود. ۵۰ درصد فدراسیون‌ها این مسائل را رعایت کرده اند. ما باید بازرسان را آموزش دهیم تا مشکلی ایجاد نشود. از طرفی حساب بانک مرکزی قابل رویت است.
وی درباره واگذاری سرخابی‌ها گفت: تلاش برای اصلاح مصوبه و جایگزین کردن واگذاری سرخابی ها انجام میشود. این ۲ باشگاه علاقمندان زیادی دارد و قانون باید طوری واگذار کند که بتوانیم به آنها بخش خصوصی بگوییم نه اینکه بخشی از آن در دست دولت باشد.
فرامرزیان درباره بدهی‌های پنهان نیز عنوان کرد: ۹۹ درصد منابع فدراسیون‌ها از طریق دولت تامین می‌شود. حسابرس‌ها از طریق خزانه داران اطلاعات می‌گیرند؛ زمانی که اتفاقی مثل کشتی رخ می‌دهد هم خزانه‌دار و هم حسابرس باید پاسخگو باشد تا زمانی که یک نظام متشکل در عملیات مالی فدراسیون‌ها فعال نباشد، به طور قطع این اتفاقات رخ می‌دهد.

نظر شما