شناسهٔ خبر: 34992068 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پروژه‌های زنجان کم، ولی کیفی شده است

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد پروژه‌ها ۷۳۱ پروژه بود که امسال با کاهش کمی پروژه‌ها مواجه هستیم، گفت: البته باید این را هم بگوییم که حجم سرمایه‌گذاری‌ها ۲.۸ برابر پارسال افزایش داشته که این نشان می‌دهد به کیفیت پروژه‌ها توجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، فتح‌الله حقیقی ظهر امروز در آئین بهره‌برداری از پروژه آبرسانی شهرهای ابهر و خرم‌دره اظهار کرد: همزمان با هفته دولت ۵۰۷ پروژه یا شروع به کار و یا افتتاح می‌شود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد پروژه‌ها ۷۳۱ پروژه بود که امسال با کاهش کمی پروژه‌ها مواجه هستیم، اضافه کرد: البته باید این را هم بگوییم که حجم سرمایه‌گذاری‌ها ۲.۸ برابر پارسال افزایش داشته که این نشان می‌دهد به کیفیت پروژه‌ها توجه شده است.

وی گفت: با در نظر گرفتن شرایط همه پروژه‌هایی که در سطح استان وجود دارد اولویت‌بندی شده و بر حسب اولویت در مدار بهره‌برداری و ادامه ساخت قرار می‌گیرد.

حقیقی در ادامه با ارائه گزارشی از پروژه‌های در حال ساخت استان افزود: امروز شاهد افتتاح پروژه تصفیه‌خانه آب ابهر و خرم‌دره هستیم که تا سال 1393 فقط 8 درصد پیشرفت داشت اما با تلاش صورت گرفته امروز شاهد بهره‌برداری آن هستیم.

استاندار زنجان همچنین به بهره‌برداری از بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شمال‌غرب کشور اشاره کرد و گفت: در این پروژه بحث توجه به موضوعات نوین، جوانان و اقتصاد دانش‌محور که از تأکیدات دولت است نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه به مشخصات پروژه بهره‌برداری آبیاری نوین سد کینه‌ورس اشاره کرد و افزود: وسعت این پروژه یک هزار و 200 هکتار است که ۲۰۰ هکتار آن به اتمام رسیده و امیدواریم ۲۰۰ هکتار نیز امسال تحت آبیاری نوین قرار گیرد. 

حقیقی با اشاره به اینکه در زمینه آبیاری تحت فشار، دولت در سال ۹۳ در سطح استان ۲۵ هزار هکتار قول داده بود، اضافه کرد: امروز از این رقم ۱۹ هزار هکتار به اتمام رسیده و 4 هزار و 500 هکتار در دست اجرا است و در تلاش هستیم یک هزار و 500  هکتار باقی‌مانده نیز واگذار شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی ابهر و خرم‌دره در سال 1388 کلنگ‌زنی شده است، اظهار کرد: قرار بود این پروژه در سال 1392 افتتاح شود اما تا همان زمان فقط 8 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

علیرضا جزءقاسمی با اشاره به اینکه از اسفند سال 1397 این پروژه به صورت آزمایشی در مدار بهره‌برداری برای هر دو شهر ابهر و خرم‌دره قرار گرفت، اضافه کرد: با توجه به بحرانی بودن وضعیت دشت ابهر و خرم‌دره این پروژه از اهمیت حیاتی برای این دو منطقه برخوردار است. 

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در ادامه میزان افت سفره‌های آب زیرزمینی در دشت ابهر را 40.1 سانتی‌متر اعلام کرد و افزود: متوسط افت سفره‌های آب زیرزمینی در کل استان ۷۷ سانتی‌متر است. 

  وی از فرونشست زمین در دشت ابهر خبر داد و گفت: در حدود ۵۰ سانتی‌متر در این دشت نشست زمین اتفاق افتاده است. 

 جزءقاسمی با بیان اینکه از ۴۰۰ لیتر آبی که تصفیه‌خانه مورد تصفیه قرار می‌دهد، ۲۲۰ لیتر برای شهر ابهر و ۱۸۰ لیتر نیز برای شهر خرم‌دره است، اضافه کرد: این پروژه جمعیت ۱۶۰ هزار نفری را تحت پوشش قرار داده است.

*بازدید وزیر نیرو از سد مشمپا

رضا اردکانیان وزیر نیرو برای افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه مهم به استان زنجان سفر کرده است.

وزیر نیرو در جریان این سفر دقایقی پیش از سد مشمپا بازدید و از نزدیک در جریان پیشرفت فیزیکی این سد قرار گرفت.

گفتنی است، مطالعات سد مشمپا در سال 83 آغاز و کلنگ ساخت سد مشمپا در سال 88 به زمین زده شده است و در سال 92 قرارداد آن به مبلغ 4 هزار و 170 میلیارد ریال به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد.

 پیشرفت فیزیکی این پروژه 33 درصد است و تاکنون یک هزار و 580 میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است و میزان اعتبار ابلاغی برای سد مشمپا در سال جاری 87 میلیارد ریال است.

و برای تکمیل پروژه 7 هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار هم مورد نیاز است که کل مطالبات سد مخزنی مشمپا 980 میلیارد ریال برآورد شده است. 

این سد مخزنی با هدف تامین آب صنعت شهرستان زنجان به میزان 17.5 میلیون مترمکعب، تامین آب شرب شهر زنجان و 219 روستای شهرستان به میزان 32.5 میلیون مترمکعب، تولید انرژی برقابی به میزان 44 گیگا وات در سال و افزایش طول عمر سدهای پایین دست و کنترل رسوب احداث می‌شود.

سد مخزنی مشمپا سد از نوع سد خاکی با هسته رسی با ارتفاع 89 متر از بستر رودخانه و 113 متر از روی پی با طول تاج 385 متر است که حجمی معادل با 350 میلیون مترمکعب دارد؛ همچنین حجم رسوبات این سد 300 میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیمی 50 میلیون مترمکعب است.

سد مخزنی مشمپا قابلیت تامین 32.5 میلیون مترمکعب آب شرب و 17.5 میلیون مترمکعب آب بخش صنعتی را دارد.

انتهای پیام/73005/ق/گ

نظر شما