شناسهٔ خبر: 34881147 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس کل دادگستری البرز مطرح کرد:

افزایش ورودی پرونده به محاکم استان در 3 ماهه نخست سال/ کاهش معضلات حقوقی با ایجاد شغل و رفع بیکاری

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به افزایش ورودی پرونده به محاکم استان در 3 ماهه نخست سال به نسبت سال قبل گفت: از دستگاه‌های اجرایی استان این انتظار را داریم که به وظایف خود عمل کنند و با تمرکز بر ایجاد شغل و رفع بیکاری و ارتقای فرهنگی جامعه، میزان معضلات حقوقی و ورودی به دادسراها و محاکم را کاهش دهند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش ایلنا، حسین فاضلی هریکندی در شورای معاونین دادگستری‌استان البرز که با محوریت بررسی شرایط استان در موضوع «پرونده‌های مسن» برگزار شد با اشاره به معضل پرونده‌های مسن و اطاله دادرسی در دادگستری ایران گفت: اطاله دادرسی و مسن شدن پروند‌ه‌ها ناشی از عوامل متعددی است که با بازشناسی و اولویت‌بندی علل و برنامه‌ریزی دقیق بر روی ریشه‌های این چالش می‌توان در بازه زمانی تعیین شده به حل آن امیدوار بود.

عالی‌ترین مقام قضایی استان بیان کرد: در دوره جدید قوه قضائیه، با توجه به روحیه جدید و شناخت کامل آیت‌الله رئیسی به مسائل قوه، موضوعات افزایش ورودی، اطاله دادرسی، پرونده‌های مسن، جمعیت کیفری و تکریم ارباب رجوع دارای بیشترین تاکیدات هستند و بیانات مطرح شده توسط ریاست معظم قوه قضائیه نشان می‌دهد که بر این محورها تاکید وجود دارد و باید به صورت ویژه در دادگستری‌ها مورد پیگیری قرار گیرند.

 وی متذکر شد: استفاده از تجربیات گذشته و همچنین ایده‌های نو می‌تواند در مسیر حل مشکلات مسبوق به سابقه  قوه قضائیه بسیار راهگشا باشد و باید بر اساس سند تحول قوه قضاییه در شیوه های اجرای اقدامات تجدید نظر کنیم.

 رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: افزایش ورودی پرونده‌ها، اطاله دادرسی، پرونده‌های مسن و تکریم ارباب رجوع مقوله‌های کاملا مرتبط با هم هستند و برهم تاثیر مستقیم دارند یعنی هر چقدر میزان ورودی پرونده افزایش داشته باشد قطعا اطاله دادرسی با توجه به امکانات محدود قوه قضاییه بیشتر خواهد شد و وقتی اطاله دادرسی پیش می‌آید پرونده‌های مسن نیز افزایش یافته و نارضایتی مردم و چالش در مسیر تکریم ارباب رجوع پیش خواهد آمد.

 وی افزود: باید اقداماتی در استان انجام دهیم تا بر اساس سند تحول قضایی در یک روند پایدار به کاهش ورودی، کاهش اطاله دادرسی و تعداد پرونده های مسن و افزایش رضایت مردم دست پیدا کنیم.

فاضلی هریکندی بیان کرد: همانطور که رئیس قوه قضائیه اعلام کرده‌اند ما در قوه قضائیه بن‌بست نداریم و با وجود پرونده‌های مسن قابل توجه در بخشی از شعب، ارزیابی‌ها در مورد استان البرز نشان می‌دهد که در اکثر پرونده‌ها با مقداری زحمت و تلاش بیشتر می‌توان در یک سال به نتیجه رسید.

وی اضافه کرد: باید در کارگروهی که برای این موضوع در استان تشکیل خواهد شد کلیه پیشنهادات در زمینه اطاله دادرسی و کاهش پرونده‌های مسن با توجه به شرایط استان جمع‌آوری شده و با توجه به  علل و عوامل زمینه‌ساز در هر بخش به مرحله اجرا برسند.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به افزایش ورودی پرونده به محاکم استان در 3 ماهه نخست سال به نسبت سال قبل متذکر شد: از دستگاه‌های اجرایی استان این انتظار را داریم که به وظایف خود عمل کنند و با تمرکز بر ایجاد شغل و رفع بیکاری و ارتقای فرهنگی جامعه، میزان معضلات حقوقی و ورودی به دادسراها و محاکم را کاهش دهند.

وی در پایان از اتخاذ تدابیر ویژه تشویقی برای قضات و کارمندان استان البرز خبر داد که در زمینه کاهش پرونده‌های مسن تلاش مضاعف می‌کنند و افزود: یکی از شعارها و برنامه‌های جدی رئیس قوه قضاییه نهادینه کردن کار جهادی و ایثارگونه در دستگاه قضایی است که می‌توان با استفاده از این ظرفیت به حل بسیاری از مشکلات دستگاه قضایی در کوتاه مدت و بلندمدت امیدوار بود.

نظر شما