شناسهٔ خبر: 34659649 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تشدید درگیری بین مزدوران سعودی و اماراتی؛

مقر دولت «هادی» در عدن سقوط کرد

شورای انتقالی جنوب (جدایی طلبان جنوب یمن) وابسته به امارات: "کمربند امنیتی" تقریبا به طور کامل بر عدن مسلط شد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ شورای انتقالی جنوب یمن (جدایی طلبان جنوب یمن) وابسته به امارات در عدن اعلام کرد: نیروهای (موسوم به) کمربند امنیتی تقریبا به طور کامل بر عدن مسلط شدند.

ضرب الاجل ائتلاف متجاوز سعودی

­به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه؛ ائتلاف متجاوز سعودی در نخستین واکنش رسمی به تحولات اخیر عدن با بیان اینکه این تحولات را به هیچ عنوان قابل قبول نمی داند, توقف درگیری ها و برقراری آتش بس در این شهر از ساعت یک نصفه شب امشب به وقت محلی را خواستار شد و اعلام کرد در غیر این صورت, به زودی برای برقراری آتش بس به اقدام نظامی متوسل خواهد شد.

این ائتلاف همچنین خواهان خروج نیروهای شورای انتقالی جنوب و کمربند امنیتی مورد حمایت امارات، از مواضعی شد که کنترل آن را در عدن به دست گرفته اند. ائتلاف متجاوز سعودی تأکید کرد با هر طرفی که با درخواست برقراری آتش مخالفت کند و تعرض به مؤسسات دولتی (وابسته به منصور هادی) را ادامه دهد, مسامحه نخواهد کرد.

درخواست سعودی

خبرگزاری عربستان سعودی اعلام کرد وزارت خارجه عربستان از همه طرف های یمنی خواسته است که در نشستی فوری در ریاض شرکت کنند.

خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی نیز مدعی شد: عربستان برافروخته شدن آتش فتنه در یمن را نمی پذیرد و بروز چنین فتنه ای به منزله اعلام جنگ علیه مردم یمن است. ما خواهان خویشتن داری طرف های درگیری هستیم و از آنها می خواهیم با خرد ورزی به فکر منافع یمن باشند!

الجزیره: نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن کنترل کاخ ریاست جمهوری را در عدن بدست گرفته اند

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی تصاویری از لحظات ورود نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات به داخل قصر ریاست جمهوری در عدن پخش کرد.

<div id="video-display-embed-code_3822366"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2497220/3822366?width=340&height=240"></script></div>

سعید ثابت مدیر دفتر الجزیره در یمن گزارش داد: پس از آنکه محافظان کاخ ریاست جمهوری حاضر به تسلیم خود و سلاح شان به نیروهای شورای انتقالی شدند این نیروها توانستند وارد کاخ ریاست جمهوری شوند. نیروهای محافظ کاخ ریاست جمهوری به درخواست ائتلاف سعودی و امارات، خود را تسلیم کردند.
این کاخ بدون هیچگونه درگیری و مشکلی به دست نیروهای شورای انتقالی افتاد. این کاخ یک ساختمان نمادین است و نماد حاکمیت دولت است. کاخ ریاست جمهوری در عدن به لحاظ راهبردی نیز از موقعیت خاصی برخوردار است و مشرف بر دریا می باشد. یادآور می شوم که شورای انتقالی در ژانویه سال 2018 نیز تلاش کرده بود که این کاخ را به تصرف خود در آورد اما در آن زمان مداخله سعودی مانع از تصرف کاخ شد.
کاخ ریاست جمهوری المعاشیق که بیشتر به یک مجتمع شبیه است در برگیرنده تعدادی از نهادهای دولتی است. این کاخ مقر دولت و کابینه است. همچنین مقر سازمان امنیت ملی است و برخی نهادهای کوچک نیز در این کاخ مستقر هستند. اطلاعات موجود حاکی از آن است که تمامی مسئولان دولت (مستعفی) عبدربه منصور هادی که در این کاخ بوده اند هم اکنون در جای امنی به سر می برند. عربستان و امارات اجازه نمی دهند که آسیبی به این افراد برسد.

این در حالی است که شبکه سعودی الحدث به منابع وابسته به دولت مستعفی و فراری یمن اعلام کرد کاخ ریاست جمهوری المعاشیق در عدن سقوط نکرده است و همچنان تحت سیطره نیروهای دولتی قرار دارد و شماری از وزیران در داخل این کاخ مستقر هستند.

از چهارشنبه گذشته درگیری بین نیروهای مورد حمایت دولت مستعفی یمن وابسته به عربستان سعودی با نیروهای موسوم به کمربند ‏امنیتی وابسته به امارات در عدن ادامه دارد.‏‏ 

واکنش دولت مستعفی یمن

وزارت امور خارجه دولت مستعفی یمن اعلام کرد: جمهوری یمن، شورای انتقالی و امارات را مسئول پیامدهای کودتا در عدن علیه دولت قانونی (دولت مستعفی منصور هادی) می داند.
وزارت امور خارجه دولت منصور هادی افزود: جمهوری یمن از امارات می خواهد که حمایت های مادی و نظامی خود را از گروه های شورشگر علیه دولت قانونی متوقف کند. کودتای شورای انتقالی وابسته به امارات علیه دولت قانونی یمن با هدف اصلی ائتلاف (به سرکردگی عربستان سعودی) منافات دارد.

افزایش شمار کشته های درگیری های عدن به هفتاد تن

به گزارش آسوشیتدپرس از صنعا؛ شهر عدن روز شنبه شاهد چهارمین روز درگیری های عدن میان جناح های مختلف درگیر در یمن بود. یک مقام یمنی گفت دستکم چهل و پنج نفر شامل نظامیان و غیرنظامیان بر اثر درگیری های شبانه در اردوگاه تیپ چهارم کشته شدند.
پنج غیرنظامی دیگر در محله دارالسعد در اطراف این اردوگاه کشته شدند. به این ترتیب،‏‏ آمار کشته شدگان در جریان درگیری های این هفته عدن به بیش از هفتاد نفر افزایش یافت.

گزارش خبرنگار صدا و سیما درباره افزایش درگیری ها در عدن و تحولات میدانی یمن

منابع محلی اعلام کردند با ادامه درگیری ها میان گروه های مزدور در مناطق مختلف شهر عدن در جنوب یمن دستکم 15 غیر نظامی کشته و 60 تن دیگر زخمی شدند. با وجود ورود نیروهای کمکی و پشتیانی موسوم به کمربند امنیتی وابسته به شورای انتقالی جدایی طلب جنوب یمن به عدن، اما درگیری های شدید همچنان ادامه دارد و نیروهای تحت حمایت امارات بیشتر مناطق عدن را به تصرف خود درآوردند.

<div id="video-display-embed-code_3821617"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2497220/3821617?width=340&height=240"></script></div>

مصاحبه ها:
1- زید الغرسی از فعالان جنوب
2- سرتیپ محمد العاطفی وزیر دفاع
3- هناء الوجیه از فعالان انصارالله

"زید الغرسی از فعالان جنوب" می گوید: اختلافات بین سعودی ها و اماراتی ها وجود دارد و بین این دو رژیم شکاف ایجاد شده. عربستان کمیته ویژه ای برای از بین بردن نفوذ امارات، به عدن اعزام کرده است. علاوه بر اینکه شاهد درگیری میدانی بین شبه نظامیان اشغالگر هستیم، نزاع مخفیانه ای بین عربستان و امارات وجود دارد که علنی شده. امارات در جنوب اشغالی یمن چه بسا با چراغ سبز آمریکا، علیه عربستان عمل می کند.
یک فروند موشک بالستیک بدر پی 1 به ستاد فرماندهی متجاوزان و مزدوران خارجی در پایگاه نظامی سقام در نجران اصابت کرد. در این حمله موشکی که ­در راستای اجرای وعده های عبد الملک بدرالدین الحوثی صورت گرفت، شماری از مزدوران کشته و زخمی شدند. رسانه های عربستان سعودی هم به کشته شدن دست کم 50 تن از نظامیان سعودی از جمله تعدادی از فرماندهان خود در هفته های گذشته اذعان کردند.
"سرتیپ محمد العاطفی وزیر دفاع یمن" گفت: سامانه های پدافند هوایی ما در آمادگی کامل قرار دارد و به تجاوزهای دشمنان ملت یمن پاسخ غافلگیر کننده خواهیم داد، پاسخی که هرگز انتظارش را نداشتند.
"هناء الوجیه از فعالان انصارالله" معتقد است: بر این باورم که متجاوزان به زودی غافلگیر خواهند شد و معادله جنگ به نفع ملت یمن تغییر خواهد کرد به طوری که تجاوزگریهای آنها پایان یابد و دشمن، ان شاءالله شکست می خورد.
از سوی دیگر وزارت کشور دولت نجات ملی یمن در صنعا از شهادت ابراهیم الحوثی برادر عبدالملک بدرالدین الحوثی دبیر کل جنبش انصارالله یمن در عملیات جاسوسی آمریکایی ـ اسرائیلی و سعودی خبر داد. یک شهروند یمنی در حمله جنگنده های سعودی به یک خودرو در استان حجه شمال یمن شهید و یک تن دیگر زخمی شد. همزمان یگان های توپخانه و خمپاره ای مزدوران خارجی، خانه های شهروندان یمنی را در شهر تحت محاصره الدریهمیِ الحدیده گلوله باران کردند.

گزارش الجزیره از آخرین تحولات در عدن: شاهد نوعی کودتا هستیم

شبکه الجزیره در گزارشی از آخرین تحولات درگیری ها بین نیروهای کمربند امنیتی نیروهای تحت حمایت امارات و نیروهای گارد ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی رئیس دولت مستعفی یمن وابسته به عربستان سعودی در عدن، اعلام کرد: منابع یمنی تاکید کرده اند در پی هجوم گسترده نیروهای شورای انتقالی جنوب(نیروهای تحت حمایت امارات) به شهرستان خور مکسر, نیروهای اردوگاه بدر وابسته به عبد ربه منصور هادی از این منطقه عقب نشینی کرده اند, چنانچه نیروهای لشکر سوم گارد ریاست جمهوری(وابسته به عبد ربه منصور هادی) نیز از پادگان خود در منطقه جبل حدید عقب نشست.

<div id="video-display-embed-code_3821808"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2497220/3821808?width=340&height=240"></script></div>

در همین حال، وزارت بهداشت یمن خواستار آن شد تا به کادرهای امدادی این وزارتخانه اجازه داده شود بتوانند خود را به زخمی ها و آسیب دیدگان درگیری ها برسانند. در حال حاضر بیشتر مناطق استان عدن در تسلط نیروهای کمربند امنیتی قرار دارد, شدیدترین درگیری ها در مناطقی چون کریتر, دارسعد و خورمکسر گزارش شد, تعقیب و گریز با نیروهای گارد ریاست جمهوری در قرارگاههای لشکر سوم و چهارم گارد ریاست جمهوری هم به تسلط نیروهای کمربند امنیتی بر این دو قرارگاه خاتمه یافت.

اوج درگیری ها در کریتر گزارش شده است, نیروهای کمربند امنیتی به شدت کاخ ریاست جمهوری المعاشیق را که در منطقه ای مسکونی در کریتر قرار دارد گلوله باران کردند و در مقابل نیروهای حفاظت از کاخ نیز به مقابله برخاستند. در خورمکسر نیز نیروهای کمربند امنیتی موفق شدند منطقه جبل حدید را به طور کامل به کنترل خود در آورند, گلوله باران شدید پادگان بدر از جانب نیروهای کمربند امنیتی, موجب شد تا نیروهای عبد ربه منصور هادی مجبور شوند این پادگان را ترک کنند.تفاوت در سطح تسلیحاتی دو طرف درگیری و بهره مندی یکی از دو طرف از حمایت منطقه ای, روند درگیری ها در جنوب یمن را یک جانبه کرد. به نظر می رسد آنچه در عدن, پایتخت موقت یمن مشاهده می شود پرده های آخر از طرح ائتلاف (ائتلاف سعودی اماراتی) برای تسلط و نفوذ کامل بر این منطقه است که از ژانویه سال 2018 آغاز شده بود.

عبدالرقیب الهدیانی روزنامه نگار یمنی می گوید شبه نظامیان تحت حمایت امارات به تسلیحات پیشرفته مجهزند, پادگان هایشان در منطقه صواحی و مناطق نزدیک به استان های ضالع و لحج پر از سلاح و درهای این پادگان ها به روی شبه نظامیانشان باز است, ضمن اینکه این شبه نظامیان از طرف نظامیان اماراتی عضو ائتلاف در بریقه نیز مسلح می شوند. در مقابل نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی تسلیحات اندکی دارند, به همین منظور می توان گفت در حوزه موازنه قدرت در عدن شاهد نوعی کودتا هستیم.

در اوج این درگیری ها, غیرنظامیان نیز از تبعات جنگ در عدن بی نصیب نیستند, شهر به کلی فلج شده است , آب و برق شهر قطع و خدمات عمومی در شهر متوقف شده است. با آنکه غیر نظامیان فریاد استمداد خواهی سر داده اند اما به نظر می رسد کسی نیست به این فریادها پاسخ دهد, این روزها در مناطق جنوبی یمن, لشکر کشی و درگیری در صدر تحولات قرار دارد.

نظر شما