شناسهٔ خبر: 34699822 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

خطر تجزیه در کمین یمن

صاحب‌خبر -
حسن هانی زاده
کارشناس مسائل خاورمیانه

تشدید اختلافات میان عربستان وامارات و فروپاشی تدریجی ائتلاف سعودی تأثیر خود را بر عرصه‌های میدانی و سیاسی یمن باقی گذاشته است. شکل‌گیری شورای انتقالی جنوب یمن و بروز اختلاف میان وزرای دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری یمن نشان می‎دهد که یمن جنوبی در آستانه جدایی از پیکره یمن است. درگیری‌های اخیر در عدن که به حمله مخالفان دولت 
عبد ربه منصور هادی به کاخ ریاست جمهوری انجامید، ثابت می‌کند که گزینه تجزیه یمن در دستور کار بازیگران منطقه‌ای بحران این کشور قرار گرفته است. نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن طی هفته جاری با حمله به تیپ چهارم گارد ریاست جمهوری در جنوب عدن مرکز فرماندهی این تیپ را اشغال و یک کمربند امنیتی در اطراف پادگان ایجاد کردند.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که عدن اکنون به‌ کانون تقابل محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی تبدیل شده زیرا امارات تلاش دارد تا از رهگذر تجزیه یمن جنوبی حاکمیت خود را بر تنگه باب المندب تضمین کند.
خروج امارات از ائتلاف عربستان نشان داد که ابوظبی مسیر خود را از دنباله روی از ریاض تغییر داده اما همچنان درصدد بهره بر‌داری از بحران یمن است. اگر چه عربستان همچنان از نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری یمن پشتیبانی می‌کند اما موازنه قدرت در داخل عدن بویژه در بخش‌های جنوبی این شهر به سود شورای انتقال جنوب یمن تغییر کرده است. شرایط اکنون در جنوب یمن به سمت تجزیه این کشور تغییر کرده و حوادث داخلی، زمینه را برای تشکیل یک دولت مستقل در جنوب یمن فراهم کرده‎ است. یمن شمالی وجنوبی در سال 1990 و پس از یک سلسله مذاکرات فشرده بین رهبران دو یمن در امان پایتخت اردن متحد شدند اما علی عبدالله صالح رئیس جمهوری مقتول یمن بر خلاف توافق به عمل آمده، رهبران یمن جنوبی را از عرصه‌های قدرت خارج ساخت.
اکنون عناصر وابسته به علی سالم البیض رئیس جمهوری سابق یمن جنوبی درصدد جدایی از یمن شمالی هستند زیرا عملاً در طول 3 دهه گذشته همواره از ساختار قدرت به دور بوده‌اند. انصار‌الله که بیش از 4 سال است در برابر جنایات رژیم آل سعود وائتلاف عربی مقاومت می‌کنند با  وجود اختلاف با 
عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری یمن با هر گونه تجزیه این کشور مخالفند. مجلس انتقالی جنوب یمن با انتشار بیانیه‌ای عربستان سعودی را مسئول بحران عدن دانست واعلام کرد که هواپیماهای سعودی طی اواخر هفته گذشته 26 بار مناطق مسکونی عدن را بمباران کرده‌اند.
 لذا به نظر می‌رسد امارات وعربستان که در طول 4 سال اخیر در کنار یکدیگر علیه ملت یمن جنگ می‌کردند اکنون با گذشت 4 سال بر سر تقسیم حوزه‌های نفوذی خود دچار اختلاف شده‌اند و این اختلاف قطعاً به تجزیه یمن به دو بخش شمالی وجنوبی منجر خواهد شد.

نظر شما