شناسهٔ خبر: 3461893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آیا ژاپنی ها فریب اردن را خوردند؟/ ادعای داعش درباره علت مبادله نشدن گروگان ها

رسانه های عربی معتقدند، اردن با پنهان نگاه داشتن این واقعیت که زندانی های مورد نظر داعش زنده نیستند تا مبادله شوند، باعث از بین رفتن زمان و بسته ماندن راه های دیگر برای نجات گروگان ها شد. داعش نیز به همین علت خلبان اردنی را به شکل فجیعی کشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، یک روز پس از انتشار تصاویر آتش زدن خلبان اردنی به دست تکفیری های داعش، برخی رسانه های عربی ادعا کردند که این اقدام وحشیانه، پشت پرده های دیگری علاوه بر رویکرد کلی داعش در مشوه کردن چهره اسلام دارد و حاوی یک پیام جداگانه به اردن و سایر کشورها بوده است.

به عقیده این ناظران، انتخاب یک روش فجیع و دردناک برای اعدام معاذ الکاسسبه، به اردن و سایر کشورهایی که چهره های مهم تکفیری ها را دستگیر و زندانی کرده اند، پیام داد که در اعدام تکفیری های دستگیر شده، عجله نکنند و آنها را زنده نگه دارند.

خلبان اردنی

خود ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش، با همین رویکرد امریکایی ها زنده مانده و بسیاری از افسران و فرماندهان ارتش بعث صدام که اکنون، طراحی، فرماندهی و سازماندهی ساختار نظامی داعش را بر عهده دارند، فقط به این دلیل فرصت زنده ماندن یافته اند که امریکا با فشار بر دولت عراق، مانع از اعدام آنها شد و علاوه بر این، با انتقال شکنجه گران استخبارات و برخی از افسران بعثی به زندان ابوغریب، این جنایتکاران را از چنگ کمیته مجازات مردم دور نگه داشت و در ادامه نیز، با هم سلول کردن آنها با سران القاعده، پایه های دولت اسلامی عراق (داعش فعلی) را بنا نهاد.

بر اساس اظهارات تحلیلگران کشورهای عربی منطقه، در زمانی که نخست وزیر ژاپن تلاش می کرد با مذاکره با مقامات اردنی و راضی کردن آنها به پذیرفتن درخواست داعش مبنی بر آزاد کردن ساجده ریشاوی و زیاد الکربولی، مقدمات نجات دادن گروگان ژاپنی را فراهم کند، این دو عضو داعش زیر خروارها خاک در حال پوسیدن بودند.

به عقیده این رسانه ها، اگر ژاپنی ها می دانستند که دست اردن خالی است و تروریستی وجود ندارد که با داعش معامله شود، به طور قطع راه دیگری را برای نجات خبرنگار گرفتار شده، امتحان می کردند و لااقل با پرداخت همان 100 میلیون دلار میتوانستند، او را از مرگ نجات دهند.

ساجده ریشاوی زنده نبود

دقایقی قبل از انتشار تصاویر سوزاندن خلبان اردنی، یکی از سرکردگان داعش در صفحه تویتری خود نوشت؛ برای ما ثابت شده که ساجده ریشاوی زنده نیست و مدت ها پیش همراه با چند نفر دیگر اعدام شده و تقلاها و ادعاهای اردن فقط برای اتلاف وقت است.

 

این درحالی است که وزارت کشور اردن دیروز در بیانیه ای اعلام کرد که سحرگاه چهارشنبه، حکم اعدام ساجده مبارک عطروز الریشاوی، زن تروریست داعشی و از اتباع عراق، را بر اساس حکم قضایی صادر شده از دادگاه امنیت بین المللی مورخ 21 سپتامبر 2006 اجرا کرده است.

زیاد الزعبی، وزیر کشوراردن، دیروز با اعلام خبر اعدام دو تروریست دستگیر شده، تصریح کرد وزارتخانه متبوعش طبق شریعت اسلامی اعدام را انجام داده و از هرگونه تصویربرداری ازاجساد جلوگیری به عمل آورده است.

جوادهادی عباس، سفیرعراق دراردن نیز در این باره  گفت: درباره اعدام الریشاوی و الکربولی هیچ اعلام رسمی از اردن دریافت نکرده و از طریق رسانه ها از اعدام آن دو با خبر شده است.

نظر شما