شناسهٔ خبر: 34599625 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گیلان

اجرای طرح نظارت بهداشتی در عید قربان

مدیر کل دامپزشکی گیلان گفت : برای پیشگیری از تب کریمه کنگو طرح نظارت بهداشتی در عیدقربان استان اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -
اجرای طرح نظارت بهداشتی در عیدقربانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گیلان؛ سهراب عاقبتی در گفتگوی خبری ساعت ۲۰ شبکه باران با اشاره به نزدیکی عیدقربان گفت: برای تایید سلامت دام‌های قربانی ۴۷ اکیپ دامپزشکی در ۱۶ شهرستان گیلان حضور می‌یابند.
وی افزود: ۱۰۰ دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر شرعی در این طرح شرکت دارند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان بابیان اینکه در مراکز خیریه نیز اکیپ دامپزشکی برای نظارت بر ذبح و سلامت دام‌های نذری حضور دارند گفت: مردم می‌توانند برای خرید و ذبح دام و همچنین دریافت مشاوره به مراکز مشخص شده در شهرستان‌ها مراجعه کنند.
سهراب عاقبتی از مردم خواست دام‌هایی را که سنتی کشتار شده در دمای ۰ تا مثبت ۴ درجه سانتی گراد یخچال به مدت ۲۴ ساعت نگهداری و سپس مصرف کنند.
وی با اشاره به فعالیت کنه‌های عامل انتقال بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در فصل گرما گفت: این بیماری هیچ علایم بالینی قابل مشاهده ندارد و از طریق خون دام به سایر موجودات و انسان سرایت می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان بهترین راه پیشگیری از این بیماری را سم پاشی جایگاه‌های دام عنوان کرد و افزود: در مناطق پرخطر، سم رایگان بین دامداران توزیع می‌شود.
سهراب عاقبتی نگهداری گوشت در بخش پیش سرد کن کشتارگاه را از دیگر راه‌های جلوگیری از گسترش بیماری تب کریمه کنگو اعلام کرد و گفت: هر ۳ کشتارگاه صنعتی استان مجهز به پیش سرد کن با دمای ۰ تا مثبت ۴ درجه سانتی گراد است.
وی افزود: گوشت دام پس از ذبح و استحصال لاشه در بخش پیش سرد کن قرار می‌گیرد تا با تجزیه ذخایر گلیکوژنی به اسید لاکتیک، ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو غیرفعال شود.
مدیرکل دامپزشکی گیلان همچنین گفت: ویروس این بیماری علاوه بر قرار گرفتن در دمای یخچال، در فرایند پخت و پز بیش از ۳۰ دقیقه نیز نابود می‌شود.
سهراب عاقبتی بیماری تب کریمه کنگو را یک بیماری شغلی اعلام کرد و افزود: قصابان، دامپزشکان و دامداران به دلیل ارتباط فیزیکی با لاشه دام‌ها در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در گفتگوی خبری دیشب با بیان اینکه تابستان امسال ۳۱ بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در گیلان شناسایی شدند گفت:تب کریمه کنگو پزشکان پس از معاینه این بیماران، بیماری تب کریمه کنگو را در ۱۶ نفر تشخیص دادند که تحت درمان و معالجه قرار گرفتند.
محمد عباسی افزود: تاکنون یک فروشنده دام به علت ابتلا به بیماری تب کریمه درگذشت.
وی علایم ابتدایی این بیماری را تب حاد، درد بدن، شکم، عضلات، سر، چشم و حساسیت به نور اعلام کرد و گفت: این علایم ۲ هفته در فرد مبتلا وجود دارد که در صورت مراجعه به مراکز درمانی و تشخیص به موقع، با دارو درمان می‌شوند.

نظر شما