شناسهٔ خبر: 3457562 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل بنیاد مسکن همدان خبر داد:

بیش از 136 هزار جلد سند روستایی در همدان صادر شده است

یکی از فعالیت‌های موثر در توسعه عمرانی روستاها، صدور سند مالکیت روستایی با هدف تثبیت مالکیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرهاست.

صاحب‌خبر -

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان، شب گذشته در جمع خبرنگاران بیان کرد: به دنبال اجرای طرح‌های هادی در روستاها، یکی از فعالیت‌های موثر در توسعه عمرانی روستاها صدور سند مالکیت روستایی با هدف تثبیت مالکیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرهاست.

به گزارش ایلنا از همدان، حسن ظفری اظهارداشت: از 941 روستای بالا 20 خانوار در استان همدان به عنوان جامعه هدف، نقشه ثبتی برای 785 روستا تهیه و برای این تعداد روستا 171 هزار آچار دارای مشخصات اربعه و فنی تولید شده‌است که در نهایت با همکاری ثبت اسناد استان همدان 136 هزار و 800 جلد سند روستایی تاکنون صادر شده است.

ظفری با اعلام اینکه در سطح روستاهای کشور نزدیک به 2 میلیون و 830 هزار جلد سند مالکیت برای روستاییان صادر شده است، عنوان کرد: استان همدان در 4 سال گذشته در زمینه صدور سند مالکیت روستایی استان برتر در کشور بوده و امیدواریم امسال نیز این روند تکرار شود.

مدیرکل بنیاد مسکن همدان با اشاره به اینکه بازنگری طرح هادی بیش از 31 روستا در دست انجام است و طی چند ماه آینده به تصویب خواهد رسید، تصریح کرد: شاخص طرح هادی در کشور 88 درصد است در حالی که در استان در دو سال قبل این شاخص به صد درصد رسیده بود.

وی با بیان اینکه طرح هادی روستایی 38 هزار و 131 روستای بالای 20 خانوار در سطح کشور در دست اجراست که از این تعداد 941 روستا در استان قرار دارد، ادامه داد: از کل روستاهای دارای بیش از 20 خانوار در 13 هزار و 700 روستا معادل 36 درصد فاز اول طرح هادی اجرایی شده است.

ظفری با اشاره به اینکه در استان همدان از بین 941 روستای بالای 20 خانوار، عملیات اجرایی فاز یک طرح هادی 471 روستایی آغاز شده، خاطرنشان کرد: این طرح در 262 روستا به اتمام رسیده، 13 نقطه به شهر تبدیل شده و در 198 نقطه روستایی پروژه در دستور کار قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه متوسط شاخص بهسازی بر اساس آمار و اطلاعات در استان 48 درصد است، گفت: در دهه مبارک فجر افتتاح و بهسازی هشت پروژه طرح هادی با اعتبار یک میلیارد و 950 میلیون تومان انجام خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اظهار کرد: به دنبال این کلنگ‌زنی پنج پروژه با برآورد تقریبی حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان در این ایام انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی مبتنی بر هدایت بنیاد مسکن انقلاب و نظارت نظام فنی روستایی با مشارکت دانشگاه‌های مرجع صورت گرفته، ادامه داد: تا امروز بالغ بر 90 هزار سهمیه به استان اختصاص یافته که مبتنی بر آن 89 هزار و 914 متقاضی مراجعه کردند و از این تعداد 83 هزار و 671 متقاضی به بانک معرفی شدند.

وی با تأکید بر اینکه یک هزار و 460 واحد بهسازی شده روستایی آماده بهره‌برداری است، گفت: این پروژه‌ها بیش از 65 میلیارد و 350 میلیون تومان با آورده متقاضیان و تسهیلات به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه پروژه مسکن مهر مریانج نیز تا پایان سال 94 به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه داد: در بحث مسکن مهر با توجه به ثبت نام 12 هزار نفر در سامانه ظرفیت‌سنجی، مشکل اساسی این بود که مردم گمان می‌کردند با یک میلیون تومان آورده می‌توانند صاحب خانه شوند در حالی که به آورده بین 15 تا 18 میلیون تومان نیاز بود.

ظفری با اشاره به اینکه انبوه‌ساز به قیمت تمام شده پروژه مسکن مهر را تحویل می‌دهند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مسکن مهر مداخله بیش از اندازه دولت بود که مشکلات عدیده‌ای به همراه داشت.

وی با تأکید بر اینکه در این پروژه‌ها از توان و ظرفیت انبوه‌سازان به طور کامل استفاده نشده، گفت: اختیارات لازم در این حوزه به بخش خصوصی و مردم داده نشد و مسکن مهر را با مشکل مواجه کرد.

نظر شما