شناسهٔ خبر: 34560601 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم خبر داد:

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به توسعه اشتغال روستایی در خراسان جنوبی

امید از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به توسعه طرح های اقتصادی و اشتغال روستایی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: کیفیت یکی از زیبایی‌های کار این استان در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمد امید» امروز (14 مرداد) در حلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اظهار کرد: استان خراسان جنوبی یکی از استانهای هدف ما در معانت توسعه روستایی ریاست جمهوری است.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی تاکنون در روستاها اقدامات بسیار خوبی انجام داده است، گفت:  در حال حاضربالای 90 درصد از 38 هزار روستای بالای 20 خانوار  کشور از خدمات زیربنایی و زیرساختی بهره مند شدند.

 

امید با اشاره به اینکه در  برخی از آمارها روستاها دارای عملکرد بسیار خوبی بوده که حتی بیش از حد نیز بوده است، افزود: حدود 62 هزار روستا و آبادی در کشور وجود دارد بلای 90 درصد جمعیت روستاهای زیر 20 خانواز نیز از نعمت برق برخوردار هستند.

 

وی با بیان اینکه 85 درصد روستاهای بالای 20  خانوار از نعمت آب آشامیدنی برخوردار هستند، ادامه داد: همچنین 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور گازرسانی شده و تا سال آینده تمام این روستاها از نعمت  گاز بهره مند خواهند شد.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری بیان داشت: مسئولان و مردم استان خراسان جنوبی در زمینه آبرسانی  به روستاها دغدغه دارند که باید همه کمک شود تا این مشکل حل شود لذا این بحث به صورت جدی در جلسه فردا با دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری مطرح و بررسی خواهد شد.

 

امید با اشاره به اینکه مراکز آماری دنیا اذعان کردند که جمهوری اسلامی در بخش توجه به روستاها منصفانه عمل کرده است، عنوان کرد: اما علی رغم فعالیتهای  بسیاری که در روستاها انجام شده اما شاهد خالی از سکنه شدن روستاها در کشور هستیم و باید به حرکت بسیار خوب اشتغال در کنار توجه به  زیربناهای روستایی توجه شود.

 

وی افزود: با عنایت رهبری و با مصوبه ای که مجلس داشته، 1.5میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی ویژه اشتغال روستائیان در دستور کار و اجرا قرار گرفته که از مجموع 18 هزار میلیارد تومان اعتبار تاکنون 13 هزار و  500 میلیارد تومان آن به بانکهای عامل در سطح کشور ابلاغ شده است.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم معتقد است که برای ماندگاری جمعیت در روستاها باید اشتغال و تولید و ثروت آفرینی در روستاها ایجاد شود چرا که  صرف تامین برق و آب و ساخت مدرسه کفایت نمی کند، گفت: متاسفانه 4 هزار کلاس درس روستایی که طی 10 سال گذشته احداث شده اکنون خالی از دانش آموز است.

 

امید با بیان اینکه باید این منابع 5 ساله باشد و امیدواریم با همکاری مجلس همچنان منابع تسهیلاتی اشتغال روستایی استمرار پیدا کند، افزود: قبل از اختصاص این منابع اعتباری در مجموع 250 واحد بوم گردی در کشور وجود داشت اما اکنون به حدود 2 هزار واحد بوم گردی افزایش یافته است.

 

وی بیان داشت: بخش قابل توجهی از تسهیلات اشتغال روستایی در بخش متوسط و خرد صندوق کارآفرینی امید پرداخت کرده است و  ما کمک و تقویت می کنیم  تا این صندوق برای استانهای مثل خراسان جنوبی کارها بیشتری انجام دهد.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با تاثیرات خوب تسهیلات اشتغال روستایی اشاره کرد و افزود: نرخ بیکاری روستاها را کاهش داده و سال گذشته 25 درصد سهم اشتغال روستایی در سند اشتغال کشور افزایش پیدا کرده است.

 

امید با بیان اینکه اکنون نرخ برگشت به روستاها بیشتر از نرخ مهاجرت از روستاها به سمت شهرها است، ادامه داد: کیفیت یکی از زیبایی های کار استان خراسان جنوبی در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی است.

 

به گفته وی از محل منابع متمرکز به استان خراسان جنوبی کمک می شود و بخشی از اعتبارات را که مرکزی نگه داشته ایم در جهت طرح های بزرگی که ماهیت ملی استانی دارند هزینه خواهد شد.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با اشاره اینکه  خرید تضمینی فرش دستباف خراسان جنوبی بسیار مهم است، گفت: بحث بازار مهمترین رکن تولید است و خراسان جنوبی استان خوبی در عرصه تولید فرش دستباف است و اکنون فرصت خوبی است تا بافندگان استان دغدغه فروش نداشته باشند.

 

امید در پایان افزود: نهضتی که در زمینه اشتغال خراسان جنوبی آغاز شده بسیار ارزشمند است و می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

گفتنی است معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری  در این جلسه با اختصاص 200 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه طرح های اقتصادی و اشتغال روستایی در استان خراسان جنوبی موافقت کرد و همچنین به گفته وی در بحث زیرساخت ها نیز به استان کمک خواهد شد.

 

 

 

نظر شما