شناسهٔ خبر: 34377987 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مراسم روز ملی مهارت

برای توسعه پایدار کارآفرینی باید کفش آهنین بپوشیم

وزیر تعاون: برای توسعه پایدار کارآفرینی در کشور و رسیدن به جایگاه جهانی باید کفش آهنین بپوشیم

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد شریعتمداری امروز در آیین تجلیل از فعالان حوزه مهارت اظهار داشت: ۶۲ درصد اشتغال هم در نظام‌های دیگر شغلی از جمله خویش فرمایی قرار دارد که در نظام پیوسته شغلی قرار ندارد.
وی افزود: رتبه کارآفرینی کشور در منطقه از ۱۴ به ۱۱ رسیده است، اما برای رسیدن به جایگاه اصلی کارآفرینی در کشور باید کفش آهنین بپوشیم.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان و فرصت‌هایی که بر مبنای دانش شکل می‌گیرد و استارتاپ‌ها، نوع جدیدی از نظام کارآفرینی را در جهان ایجاد کرده که شایسته است ما هم خود را در فضای ملی برای این نوع کسب و کار‌ها آماده کنیم.
شریعتمداری با اشاره به افزایش جمعیت بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی افزود: یکی از دلایل افزایش جمعیت بیکار فارغ التحصیلان این است که موضوع کارآفرینی و اشتغال زایی به مهارت آموزی نیاز دارد، اما دانشجوی ما پس از دریافت مدرک از دانشگاه مهارت مورد نیاز را برای ورود به بازار کار ندارد.
وی با اشاره به تشکیل شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای بر اساس مصوبه سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مصوبه مجلس این شورای عالی ایجاد شد تا همگامی و همسویی در حوزه آموزش را به وجود بیاورد.
وزیر تعاون با اشاره به اینکه یکی از دلایل بهره وری پایین نیروی کار در کشور نداشتن مهارت است، افزود: نظام کارآفرینی در کشور در حال پوست اندازی است که باید متناسب با ورود به این نظام مهم، نظام بیمه‌ای، مالیاتی، دستمزد و قانون کار هم تغییر کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: امیدواریم با تشکیل شورای عالی فنی و حرفه‌ای و مهارت در دو سال تا پایان دولت دوازدهم بتوانیم با تصمیم کلان در حوزه نظام آموزشی کشور یک کار فاخر بر جای بگذاریم و بخشی از نواقص حوزه آموزشی را جبران کنیم.

وزیر تعاون
 استارت‌تاپ‌ها از ارکان نظام کارآفرینی است 
وزیر تعاون گفت: نظام آموزشی ما به دوره ۷۰ سال قبل بازگشته است و باید اصلاح شود.
محمد شریعتمداری در مراسم روز ملی مهارت گفت: پارسال شرکت‌های استارتاپی یک چهارم نمایشگاه الکامپ را به خود اختصاص داده بود و امسال نیمی از نمایشگاه در اختیار شرکت‌های استارتاپ قرار داشت.
وی با بیان اینکه باید فضای کسب و کار را برای تحول آماده کنیم، گفت: مدارک فنی و حرفه‌ای کشور ما در دیگر کشور‌ها از مدارک دانشگاهی اعتبار بیشتری دارد و باید گسترش یابد.
وزیر تعاون اظهار داشت: ­سال ۹۶ شورای عالی مهارت به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و امروز سوال این است که چرا نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بالاست!
شریعتمداری تصریح کرد: سال‌های قبل سیستم آموزشی راهنمایی در آموزش و پرورش اجرا می‌شد که بسیار خوب بود، اما تغییر کرد.
وی ادامه داد: نظام آموزشی راهنمایی، دانش آموزان را برای آینده آماده می‌کرد و دور‌ه‌های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شد.
وزیر کار تصریح کرد: در نظام آموزشی راهنمایی تحصیلی، به دنبال تربیت کارآفرین بودیم، اما کم کم این نظام کنار گذاشته شد و امروز به دنبال حفظ متون هستیم.
شریعتمداری ادامه داد: امروز در کشور ما باب شده است که به هر شغلی تیتر می‌دهیم به عنوان مثال کسی که در دستگاه‌های نظامی کار می‌کند لقب امیر و سرهنگ و به کسی که در دانشگاه تحصیل کرده، لقب دکتر می‌دهیم در صورتی که آموزش‌های فنی و حرفه هم مهم هستند و باید به آن‌ها بها بدهیم و به کسی که در زیر دریا جوشکاری می‌کند از نظر اجتماعی و دستمزد ارج بدهیم.
وزیر کار تاکید کرد: اگر نظام آموزشی کشور اصلاح نشود، در آینده نیز وضعی را خواهیم داشت که امروز داریم.
شریعتمداری گفت: نظام کارآفرینی ما از نیروی دارای توان کار بی بهره است و یکی از دلایل آن نداشتن مهارت است و باید نظام مهارتی در جامعه به ارزش تبدیل شود.
وی افزود: باید فضای کسب وکار، نظام بیمه و دستمزد هم دچار تحول شود؛ امروز نظام بیمه‌ای ما برای فردی که روزی دو ساعت در یک شغل فعالیت دارد، پاسخی ندارد.
معاون وزیر تعاون
 بدون مهارت نمی‌توان فرصت‌های اشتغال ایجاد کرد 
معاون وزیر تعاون گفت: نسل آینده مهارت نداشته باشد، نمی‌تواند فرصت‌های اشتغال و ثروت آفرینی ایجاد کند.
سلیمان پاک سرشت امروز در آیین بزرگداشت فعالان حوزه مهارت که به مناسبت روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برگزار شد، گفت: کلاس‌ها و آموزشگاه‌های کنکور مجالی برای مهارت آموزی نگذاشتند، نگرانی جدی برای نسل آینده داریم؛ نسلی که مهارت ندارند و نمی‌توانند فرصت‌های اشتغال و ثروت آفرینی را برای خود فراهم کنند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: باید متناسب با نیاز‌ها و شرایط محلی کار کنیم و به همین جهت برنامه آموزشی سازمان در جهت «حکمرانی و مدیریت محلی» سوق داده شد و به سمت آموزش‌های محلی گام برداشتیم.
پاک سرشت با اشاره به اختصاصی شدن درآمد‌ها در سال گذشته گفت: این کار سبب می‌شود آموزشگاه‌ها درآمد‌های خود را در جهت تقویت و گسترش مهارت آموزی هزینه کنند.
وی ادامه داد: در اجرای نظام حکمرانی و مدیریت محلی بسیاری از اختیارات از ستاد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به استان‌ها داده شد و اسنادی در حوزه آمایش استانی در حوزه نیاز‌های محلی و اشتغال استان‌ها تهیه شد و در اختیار استان‌ها قرار گرفت.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه از این به بعد در هر استان یک نظام و برنامه خاص برای مهارت آموزی باید تهیه شود، افزود: این راه را باید برویم و هر نظام و مقرراتی که با این نظام سازگاری ندارد، باید تغییر کند.
پاک سرشت، ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را از دیگر برنامه‌های این سازمان در یک سال اخیر اعلام کرد و گفت: در حوزه آموزش نیرو‌های انسانی غفلت شده و این مشکل از پایین‌ترین سطوح آموزشی هم بوده است.
پاک سرشت گفت: تغییر سیاست‌های آموزشی و تقویت مهارت آموزی در جامعه نیازمند ائتلاف ملی است و انتظار داریم همه دستگاه‌ها با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همراهی کنند و امروز شرایط مناسبی فراهم است تا جهش جدی در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای داشته باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با کمبود تقاضا مواجه شدیم، گفت: این بهترین فرصت است تا از ظرفیت‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کنیم.
وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به مسابقات جهانی مهارت که با حضور ۱۰ تیم مهارتی از ایران در اواخر مرداد ماه در کازان روسیه برگزار می‌شود، گفت: با سختی توانستیم تیم ملی مهارت را تشکیل دهیم و این روند زیبنده کشوری که در تولید، مهارت و ثروت آفرینی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، نیست.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از کشور‌های همسایه ما در ۲۴ رشته تیم مهارتی خود را به مسابقات جهانی روسیه اعزام کرده است، گفت: ما فقط در ۱۰ رشته تیم مهارتی خود را به این مسابقات اعزام می‌کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در حوزه مهارت آموزی گام‌های جدی و مؤثر برداریم، مجلس و دولت باید حمایت کنند.

نظر شما