شناسهٔ خبر: 34377117 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

انتقاد وزیر کار از شیوه نظام آموزشی در نظام تعلیم و تربیت

شریعتمداری با انتقاد از نظام ۶_۳_۳ گفت: به شیوه آموزشی محفوظات بازگشته ایم و فارغ التحصیلان مهارتی نداریم.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «محمد شریعتمداری» در آیین بزرگداشت فعالان حوزه مهارت که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: در سال ۱۳۹۶ تصمیم گرفته شد تا شورای عالی مهارت برای آموزش فنی و حرفه ای و مهارت آموزی و همگامی کردن نهاد های مختلف تشکیل شود.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این پرسش که چرا روند رو به رشد بیکاری را داریم، گفت: فارغ التحصیلان نظام تعلیم و تربیت و نظام عالی دارای توانمندی های مهارتی نیستند.

 

وی با اشاره به نظام ۶_۳_۳ در آموزش و پرورش گفت: ما دوباره به نظام‌ آموزشی ۷۰ سال قبل بازگشتیم. بنده در دوران تحصیل، اولین دوره تحصیلی راهنمایی را گذراندم، شیوه راهنمایی تحصیلی قابل تحسین بود. طبق این شیوه مصاحبه و پرسشگرهایی انجام می شد و تمایل و سلایق دانش آموز را با نیازهای بازار کار می سنجید. هنگامی فارغ التحصیلی می شدیم نظام آموزشی ما را آماده بازار کار کرده بود.

 

وی ادامه داد: همچنین در دوره تحصیلی جامع هم با همه مهارت ها آشنا می شدیم و آموزش هایی که در آن دوره آموختیم تمام مهارتی بوده است.

 

شریعتمداری بیان کرد: کم کم این شیوه از نظام تعلیم و تربیت خارج شد. در نظام جدیدی به دوره محفوضات بازگشتیم. یکی از رسالت های شورای عالی مهارتی توجه به شیوه های نظام تعلیم و تربیتی است.

 

وی تاکید کرد: باید به مهارت آموزان، ارزش و جایگاه اجتماعی و شخصیتی داده شود. اگر این کارهای فرهنگی و اصلاح ساختاری در نظام آموزش و عالی شکل نگیرد با همین وضعیت بیکاری رو به رو خواهیم شد.

 

وزیر کار تصریح کرد: نظام کارآفرینی ما امروز از نیرو متخصص دانش بی بهره است که یک نقص شمرده می شود‌. داشتن یک مهارت و فن یک ارزش فوق العاده ای دارد.

 

وی بیان کرد: نظام بیمه و تامین اجتماعی و همه فعالیت های اجتماعی باید تغییر کند. نظام دستمزد و بیمه نمی تواند پاسخگوی شغل های جدید همانند تاکسی های اینترنتی باشد که باید متناسب با آن تغییر کند.

 

شریتمداری خاطرنشان کرد: برخی از مدارک سازمان فنی و حرفه ای معتبرتر از مدارک دانشگاهی در کشورهای خارجی است.

نظر شما