شناسهٔ خبر: 34348968 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خرید 177 هزار تن گندم در استان مرکزی

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به افزایش 20 درصدی خرید گندم از کشاورزان گفت: تاکنون 177 هزار تن گندم خریداری شده است.

صاحب‌خبر -
خرید 177 هزار تن گندم در استان مرکزیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک ، حسنی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی از افزایش 20 درصدی خرید گندم در استان در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۱۷۷ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری و در سیلوها ذخیره سازی شده است.
وی افزود: خرید گندم به صورت روزانه انجام می‌شود و وجه آن بر اساس لیست و ثبت در سامانه به وسیله دولت و بصورت متمرکز کشوری و بر اساس مشخصه گندم  پرداخت می‌شود.
 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: سال‌های گذشته به دلیل محدودیت ذخیره مکانیزه گندم حدود ۴۰ هزار تن گندم ذخیره سازی می‌شد و امروز به کمک بخش خصوصی  ذخیره سازی‌ها به ۷۰۰ هزار تن رسیده است.
حسنی افزود : 33 مرکز خرید گندم در استان مرکزی انجام می شود و پیش بینی می شود امسال بیش از 350 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.
مدیر کل غله گفت : دولت قیمت خرید گندم را کیلویی 1700 تومان با افت یک و چهار دهم درصد اعلام کرده و قیمت دانه های روغنی هم کیلویی 3500 تومان اعلام شد که پیش بینی می شود بیش از 1700 تن دانه روغنی در استان خریداری شود. 
 حسنی خرید دانه‌های روغنی را از دیگر وظایف اداره غله بیان کرد و ادامه داد: در سه سال اخیر حدود ۳ هزار تن کلزا از کشاورزان خرید شده است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی تامین، جذب و توزیع برخی کالاهای اساسی به منظور تنطیم بازار و در شرایط و زمان‌های خاص مثل ماه مبارک رمضان و ماه محرم را از دیگر وظایف این اداره کل برشمرد و افزود: ۱۰ هزار تن برنج و ۵ هزار تن شکر برای تنظیم بازار توزیع و عرضه شده است. 
حسنی مصرف ماهیانه آرد استان را حدود ۶ تا ۷ کیلو گرم ذکر کرد.
معاون بازرگانی اداره غله و خدمات بازرگانی نیز با اشاره به اینکه خرید گندم تا ذخیره سازی و تبدیل به آرد و نان یک چرخه پیچده و گسترده‌ای دارد، بیان داشت: از سال ۸۲ به بعد تغیراتی در بحث آرد و نان بوجود آمد بطوری که در حال حاضر ۱۹۰۰ واحد خبازی در پخت انواع نان  لواش و سنگک و بربری در استان مرکزی وجود دارد.
غلامرضا ملکی افزود: به ازای هر ۷۵۰ نفر در استان یک واحد خبازی وجود دارد و در ایران حدود ۱۱۷ کیلو گرم‌نان مصرف می‌شود که این میزان ۲ برابر کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته است.
وی گفت:  ۱۰ کارخانه تولید آرد در استان وجود دارد که از این تعداد ۵ کارخانه فعال هستند. 

نظر شما