شناسهٔ خبر: 34346244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا:

ائتلاف دریایی تغییری در معادلات خلیج فارس ایجاد نمی‌کند

تهران - ایرنا -کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه انگلیس و آمریکا از ده‌ها سال قبل در خلیج فارس حضور نظامی داشتند، گفت: امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس همواره با ایران بوده و تشکیل چنین ائتلاف‌هایی تغییری در معادلات خلیج فارس ایجاد نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

«حسن هانی‌زاده» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به سفر وزیر خارجه عمان به تهران و دیدار وی با مقامات ایران گفت: سفر یوسف بن علوی که در پی سفر هفته گذشته عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به تهران انجام می‌شود، در چارچوب تلاش‌ کشورهای منطقه برای پایان دادن به بحران موجود در خلیج فارس و جلوگیری از تشدید تنش‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با اشاره به اقدام نیروی دریایی ارتش سلطنتی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل الطارق اظهار داشت: این اقدام انگلیس که نقض قوانین بین‌المللی دریانوردی بوده و راهزنی دریایی تلقی می‌شود، موجب بروز تنش در خلیج فارس و تشدید بحران در تنگه هرمز به عنوان یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین آبراهه‌های بین‌المللی شده است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه انگلیس هم‌اکنون دچار خلاء سیاسی و امنیتی است، یادآور شد: لندن که در آستانه خروج از اتحادیه اروپا و تشکیل دولت و روی کار آمدن نخست‌وزیراست، با واکنش شدید ایران و توقیف کشتی مختلف انگلیس روبه‌رو شده است لذا در این شرایط، دولتمردان انگلیس به کشورهای دوست ایران مانند عراق و عمان متوسل شده‌اند تا بحران پایان یابد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: انگلیسی‌ها همچنان در قرون هجدهم و نوزدهم سیر می‌کردند و خیال می‌کردند همچنان می‌توانند سلطه یکجانبه خود را بر کشورها اعمال کنند، توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران باعث شد از آن خواب وهم‌آلود بیدار شده و متوجه شوند که شرایط متفاوت از قبل است.

وی ادامه داد: اقدام ایران پیام مهمی برای انگلیس، اتحادیه اروپا و حتی آمریکا داشت و آن، این است که اگر آنها به اهرم تشدید تنش و افزایش فشار علیه ایران روی بیاورند، ایران از اهرم‌های خود برای پاسخگویی استفاده می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به تهدیدهای انگلیس علیه ایران ابراز داشت: با وجود تهدید انگلیس به ایجاد ائتلاف نظامی و اعمال تحریم‌ها علیه ایران، تهران تحت تاثیر این تهدیدها قرار نگرفت بنابراین لندن با توسل به بغداد و مسقط تلاش می‌کند این بحران را حل کرده و آبرویش را حفظ کند.

هانی‌زاده درباره احتمال موفقیت‌آمیز بودن سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران بیان کرد: تلاش‌های دیپلماتیک عمان تقریبا در تمامی بحران‌ها میان ایران با انگلیس و آمریکا خروجی مثبتی داشته است. یوسف بن علوی در سفر به تهران حامل پیام لندن و واشنگتن است به اعتبار آنکه انگلیس و آمریکا در شرایط خاصی هستند و با توجه به چالش‌های درونی در این کشورها، آنها نمی‌توانند اقدام تهاجمی علیه ایران انجام دهند بنابراین با اعزام واسطه دنبال حل مسائل باشند.

وی درباره ایجاد ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز یادآور شد: انگلیس و آمریکا از ده‌ها سال قبل حضور نظامی در خلیج فارس داشتند اما همواره امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس با ایران بوده است بنابراین این ائتلاف – که تشکیل آن بعید به نظر می‌رسد – تغییری در معادلات خلیج فارس ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه شکل‌گیری ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس را همراه با هزینه‌های گزاف و سنگین دانست و عنوان کرد: حضور ناوگان نظامی خارجی مستلزم صرف هزینه‌های میلیاردی حضور نیروهای انسانی بسیار است و این در حالی است که این اقدام، هیچ ارزش افزوده اقتصادی، نظامی و سیاسی به همراه ندارد.

هانی‌زاده با بیان اینکه تشکیل ائتلاف نظامی دریایی برای وادار ساختن ایران به عقب‌نشینی است، گفت: تردیدهای جدی نسبت به تشکیل این ائتلاف وجود دارد و کشورها هم این پیشنهاد را چندان جدی نگرفته اند. در صورتی هم که این ائتلاف تشکیل شود، عمری موقتی داشته و  طولانی مدت نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ایران ابزارهای پاسخگویی بسیاری در خلیج فارس دارد، اظهار داشت: طرف مقابل به شدت آسیب‌پذیر است و یک اقدام ایران می‌تواند بقای ائتلاف ادعایی را با تردید روبه‌رو سازد.

نظر شما