شناسهٔ خبر: 34300540 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«مارک اسپر»، پیمانکاری که وزیر دفاع آمریکا شد

وزیر دفاع جدید آمریکا که شامگاه گذشته صلاحیتش توسط مجلس سنای این کشور تایید شد، بیشتر از اینکه سوابق مسئولیت‌های نظامی در کارنامه‌اش باشد، به پیمانکاری نظامی در شرکت‌های تسلیحاتی این کشور شهرت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شامگاه گذشته (سه‌شنبه) بود که مجلس سنای ایالات متحده «مارک اسپر» گزینه رئیس‌جمهور این کشور برای تصدی وزارت دفاع آمریکا را تایید صلاحیت کرده (+) و او رسما بعد از استعفای «پاتریک شاناهان» از سرپرستی این وزارتخانه، ریاست دستگاه نظامی این کشور را برعهده گرفت.

اسپر در مدتی که به عنوان سرپرست موقت پنتاگون مشغول فعالیت بود به دنبال جلب حمایت از طرحی برای ایجاد یک ائتلاف ضد ایرانی جهت «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز بود. او علی‌رغم این، ۶ تیرماه بعد از شرکت در نشست وزرای دفاع «ناتو» اعتراف کرد که اعضای این ائتلاف حمایت چندانی از طرح واشنگتن برای تشکیل چنین ائتلافی به عمل نیاورده‌اند.

در کارنامه حرفه‌ای وی، دبیری ارتش آمریکا (که عالی‌ترین مقام غیرنظامی در ارتش ایالات متحده است) و معاونت انجمن صنایع هوافضای این کشور دیده می‌شود. اسپر پیش از اینکه به‌عنوان بیست‌وهفتمین وزیر دفاع انتخاب شود، بیشتر در حوزه امور پیمانکاری نظامی-تجاری فعالیت داشت.

اسپر ۵۵ ساله دارای مدارک کارشناسی مهندسی از دانشکده افسری ارتش آمریکا، کارشناسی ارشد مدیریت عمومی از دانشگاه هاروارد و دکتری سیاستگذاری عمومی از دانشگاه جورج واشنگتن است. او همچنین معاونت شرکت تسلیحاتی «رِیتیون» - یکی از بزرگترین پیمانکاران نظامی آمریکا – را برعهده داشته است. نشریه هیل سال ۲۰۱۷ گزارش داد که او توانست در زمان همکاری با این شرکت نظامی، ۱.۵ میلیون دلار درآمد مفید داشته باشد.

وی از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ در اندیشکده «بنیاد هریتج» به‌عنوان رئیس کارکنان آن فعالیت می‌کرد. اسپر سپس تا سال ۲۰۰۲ به‌عنوان یک کارمند حرفه‌ای ارشد به کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا پیوست.

 

 

وزیر دفاع جدید آمریکا پیش از انتخاب‌شدن به این سمت، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ مسئول سیاست‌گذاری کمیته امور مسلح مجلس نمایندگان این کشور بوده است. او در سال ۲۰۰۶ معاونت اجرایی انجمن صنایع هوافضای آمریکا را به‌دست آورد و یک سال نیز در این سمت باقی ماند.

اسپر در مدتی که بعد از استعفای شاناهان در این سمت حضور داشت علی‌رغم تکرار اتهامات همیشگی علیه ایران گفته که به دنبال جنگ با ایران نیست. او طی سخنرانی در نشست ناتو گفته بود: « با آنکه اقدامات خصمانه ایران برای دنیا مشکل ایجاد می‌کنند، ایالات متحده آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست».

رئیس دستگاه نظامی ایالات متحده همچنین چند روز پیش در گزارشی به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا توضیح داده بود: «موافقم که جنگ با ایران نمی‌خواهیم. به دنبال جنگ با ایران نیستیم. لازم است به کانال دیپلماسی با ایران برگردیم». وی در پاسخ به سوال که آیا رویکرد دیپلماتیک را «عاقلانه‌ترین» روش در قبال ایران می‌داند گفت: «دیپلماسی همیشه اینطور است.» (جزئیات بیشتر)

همچنین اسپر کسی است که ایده ایجاد ائتلاف نظامی دریایی برای حفاظت از نفتکش‌ها در آب‌های جنوب ایران را مطرح کرده بود. او گفته بود دولت ترامپ به زودی قصد دارد کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا را در جریان طرحی برای همکاری آمریکا با سایر کشورها جهت نظارت بر تردد کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج فارس قرار دهد. اسپر در اظهار نظر دیگری تصریح کرده بود که هدف از این طرح که نام آن «عملیات سنتینل» است مهار ایران است. 

وی در پاسخ به سوال یک سناتور مبنی بر اینکه آیا ارتباطات مستقیمی میان پنتاگون و هیچ مقامی در ایران وجود دارد، گفت تا آنجا که مطلع است در دوران حضور او در پنتاگون چنین ارتباطاتی وجود نداشته است. 

انتهای پیام/

نظر شما