شناسهٔ خبر: 34243492 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیست و یکمین جلسه دادگاه بانک سرمایه

علیرضا کلهر مهره کلیدی در پرونده بانک سرمایه

نماینده دادستان: متهم علیرضا کلهر مهره کلیدی و اساسی در فساد شبکه‌ای و اقیانوسی بانک سرمایه است

صاحب‌خبر -
  پایان بیست و یکمین جلسه دادگاه بانک سرمایه 
بیست و یکمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده بانک سرمایه به پایان رسید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ قاضی مسعودی مقام رئیس شعبه سوم دادگاه انقلاب با نزدیک شدن به اذان ظهر ختم جلسه را اعلام کرد.
در جلسه امروز، به اتهامات چهار نفر از متهمان رسیدگی و قرار شد در جلسه بعدی به اتهامات سایر متهمان رسیدگی شود.
ادامه رسیدگی به این پرونده به روز چهارشنبه ۲ مرداد موکول شد.

متهم پرونده بانک سرمایه
 بانک را مانند چشمانم دوست داشتم 
قاضی مسعودی مقام در ادامه جلسه دادگاه از محمد سلمانی علایی فرزند رجبعلی خواست با حضور در جایگاه از خود در برابر اتهام مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی با ۲۲ فقره خیانت در امانت به میزان ۹۶۵ میلیارد و ۳۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دفاع کند.
متهم پرونده نیز با رد اتهام انتسابی گفت: حضور خود در بانک سرمایه را از الطاف خداوند می‌دانم و قطعاً خیری در آن بوده است و بانک را مانند چشمانم دوست می‌داشتم.
وی افزود: ابتدا به عنوان مستخدم وارد بانک شدم. شبانه روز کار کردم و درس خواندم، دیپلم گرفتم تا کارمند شدم. در سال ۸۷ رئیس شعبه درجه سه کریمخان بودم و مشتری‌های بنامی آوردم که برای بانک جذب سرمایه کنم.
این متهم اضافه کرد: سال ۹۰ به سرپرستی شعب ارزی و مناطق آزاد و ریاست حوزه ۱۰ منصوب شدم. در جذب سرمایه تبحر داشتم. بعد از مدتی فهمیدم که غندالی به تظاهر در جلسات کمیته برنامه ریزی می‌گفت که اگر کسی از طرفشان برای گرفتن تسهیلات آمد، آن را پاره کنیم و دور بریزیم.
وی افزود: سال ۹۲ به عنوان عضو کمیته اعتبارات منصوب شدم و سال ۹۳ مدیریت امور شعب به من واگذار شد. بانک سرمایه را مانند چشمانم دوست داشتم. ناراحت هستم که به این وضع دچار شد.
سلمانی گفت: به ما گفتند نامه‌هایی را که زیر آن نام شرکت گل گوهر است، امضا کنید؛ بعد از بیرون آمدن از بانک متوجه شدم دلیل دستور حیدرآبادی پور مدیرعامل وقت بانک سرمایه برای امضای اوراق گل گوهر این بوده که خود، مدیرعامل شرکت بوده است و آن زمان بود که استعفای خود را نوشتم.
این متهم به مشارکت و حضور خود در انعقاد تفاهم نامه میان بانک سرمایه و وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مختلف اشاره کرد و افزود: وظیفه ابتدایی ما وصول مطالبات بود و در صورت نتیجه ندادن در نهایت به تهاتر تن می‌دادیم و آن را به هیئت مدیره پیشنهاد می‌دادیم.
سلمانی اضافه کرد: حسین هدایتی را دو بار بیشتر ندیدم و به من گفتند ایشان بدهی دارد، کمک کنیم بدهی خود را پرداخت کند. در خصوص شرکت برنج محسن در پرداخت و وصول مطالبات نقش داشتم. پنجم اسفند ۹۴ از این پنج شرکت ۲۲۹ میلیارد پول نقد گرفتم و بقیه را خواستم در هشت قسط پرداخت کنند.
این متهم اضافه کرد: در رابطه با وصول مطالبات ریخته گران دو نامه برای صفادوست نوشتم که بانک در نظر دارد سه شرکت ریخته گران را تعیین تکلیف کند. آقای نانچیان آن زمان بازرس بود و اینگونه نبود که ما سوءنیت داشته باشیم.
وی افزود: در مورد ۱۳ فقره از ۲۲ فقره شرکتی که گفته می‌شود، می‌نوشتیم موافقت با شعبه به شرط تامین مبلغ یا ملک، که آقای بخشایش با عصبانیت ما را صدا زد و گفت که چرا مدام می‌نویسید وثیقه ملکی؟ مگر شما ملّاک هستید؟ به بازاری و تاجر با وثیقه وام می‌دهند یا به اعتبار؟ ما دیگر چه کاری باید انجام می‌دادیم؟
پس از اظهارات متهم، قاضی مسعودی مقام ختم جلسه بیست و یکم را اعلام کرد و گفت: ادامه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه، چهارشنبه دوم مرداد خواهد بود.

متهم پرونده بانک سرمایه
 درباره پیامک‌های هیچ دفاعی ندارم 
نماینده دادستان در دادگاه متهمان پرونده بانک سرمایه به پیامک‌های رد و بدل شده بین کلهر و یکی از متهمان دیگر پرونده اشاره کرد و توضیح خواست که متهم پاسخ داد: درباره این پیامک‌ها نیز هیچ دفاعی ندارم، چون مرتبط با کیفرخواست نیست.
رسول قهرمانی، نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست صادره شده برای علیرضا کلهر به بازخوانی اطلاعات گوشی موبایل متهمان اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات فنی که انجام دادیم و تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در بازیابی پیامک‌های گوشی‌های متهمان مشخص شد که آقای امامی (از متهمان پرونده) به خانم شاهانی پیام می‌دهد که زاهدی دست تنهاست و تنها محرم و همراه وی کلهر است و کلهر برای کمیته اعتباری مناسب است یا در پیام دیگر آمده است، "کلی (اسم رمز کلهر) امضای لر (بیرانوند) را گرفته است" که البته در این بین تماس و پیامک‌های دیگر نیز رد و بدل شده است. حتی در یک پیامک زاهدی درباره اختلافات داخلی به امامی گفته است که ما هر دو از خودی خورده ایم.
این اصطلاحات نماینده دادستان باعث خنده حضار شد که آقای قهرمانی ادامه داد: این‌ها اسم رمز است و خنده دار نیست، در پیامک‌ها اطلاعات فوق العاده‌ای از زد و بند‌های بانک سرمایه وجود داشته است.
وی در ادامه خطاب به متهم کلهر گفت: در مورد شرکت سایه گستر که مدیرعامل این شرکت بودید چرا به اسم اشخاص به عنوان اجاره به تملیک تسهیلات داده شده است، این‌ها را به دستور چه کسانی و به چه کسانی واگذار کردید؟ با شرکت‌های حاجی میری و حاجی محمدجواد چه ارتباطی داشتید؟ به این ابهامات پاسخ دهید، شاید بتوان نگاه عطوفانه‌ای در مورد مجازات شما داشت.
متهم علیرضا کلهر نیز در پاسخ به سوالات نماینده دادستان گفت: در چارچوب کیفرخواست پاسخ می‌دهم و از این پیامک‌ها اطلاعی ندارم. شرکت سایه گستر از شرکت‌های زیر مجموعه بانک سرمایه است. اوایل امضای برجام بود و موقعیت‌های اقتصادی خوبی ایجاد شده بود.
وی افزود: ۲۸ درصد از سهام شرکت قبل از امضا طبق نامه امور مالی از بین رفته بود، برای آنکه این ۲۸ درصد را جبران کنیم سهام را تبدیل و شرکت بازرگانی جهان بین را تاسیس کردم که این اقدام برای افزایش سرمایه بود و دارایی این شرکت ۱۰۰ درصد متعلق به بانک سرمایه بود و مصوبه هیئت مدیره را داشت.
در ادامه جلسه نماینده دادستان از متهم پرسید اجاره به شرط تملیک چه مفهومی داشت؟ که متهم پاسخ داد: اجاره به شرط تملیکی در کار نبود.
قهرمانی ادامه داد: کلهر مدیرعامل شرکت سایه گستر نیز بوده است و با آقای ضیایی تماس گرفته و گفته بخشی از سهام را به ارزش ۲۲ میلیارد واگذار کنید، ولی هیچ گاه وجوه واریز نشد که کلهر متهم پرونده پاسخ داد: این موضوع بحث دیگری دارد. ۲۰ مهر ۹۴ آقای ضیایی تماس گرفت که خرید و فروش سهام بانک سرمایه انجام شود و با توجه به اینکه هنوز روزنامه رسمی شرکت جهان گستر آماده نشده بود، نامه‌ای به ضیایی زدیم و در مصوبه هیئت مدیره قید کردیم که خرید و فروش حاصل از بورس و سهام را به حساب بانک واریز کنند.
متهم ادامه داد: واریز با تعلل انجام شد و آقای ضیایی نامه‌ای نوشت و گفت: مسئولیت این پول با من است و من بعد از آن دیگر مسئولیتی نداشتم که پیگیری کنم و آقای ضیایی رسید کرد که پول در اختیار من است و مسئولیت آن نیز با من است.
وی افزود: شرکت سایه گستر دادخواست مطالبه وجه داده است. این شرکت نیز برای شخصی به نام روژا ابوالقاسم بوده که آن را به سازمان نظام پزشکی منتقل کردند.
نماینده دادستان در ادامه خطاب به متهم گفت: در ازای این ضمانت نامه‌ها هیچ وثیقه‌ای نگرفتید و تا امروز نیز ریالی برنگشته است. این خانم شرکت را (در مقابل بدهی خود) به سازمان نظام پزشکی منتقل می‌کند که پول آن از جیب معلم‌ها بوده و تا امروز هم ریالی از آن برنگشته است. شما چه وثیقه‌ای در ازای آن گرفتید؟
کلهر نیز در پاسخ گفت: مدیر عاملی بودم که روزنامه رسمی ام بیرون نیامده بود ضمن اینکه من مسئولیتی نداشتم و فرد دیگری مسئولیت قبول کرده و می‌گوید که مسئولیت با اوست.
نماینده دادستان تهران خطاب به کلهر گفت: با خود گفتی، رسید گرفتم و همه چی حل شد؟ که متهم پاسخ داد: چه کار باید می‌کردم؟
قهرمانی نیز در ادامه گفت: این نامه نافی مسئولیت شما نیست.
قاضی مسعودی مقام نیز از متهم پرسید: سمت شما در شرکت چه بوده است؟ که متهم پاسخ داد: من مدیرعامل شرکتی بودم که روزنامه رسمی ام بیرون نیامده بود.
نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: اعلام جرم می‌کردید و کلهر پاسخ داد: از سهامدار عمده شکایت می‌کردم؟
قهرمانی نیز ادامه داد: در کشوری هستیم که علیه عالی‌ترین مقام کشور هم می‌توان اعلام جرم کرد. متهم پاسخ داد: من در کما بودم چه طور می‌توانستم شکایت کنم.
نماینده دادستان نیز در جواب گفت: شما در کما نبودید، وقتی به دادسرا آمدید؛ گفتم واقعیت را بگویید و بنویسید. اما شما چیزی نگفتید و جملات بی فایده‌ای نوشتید.
متهم نیز پاسخ داد: از بانک خارج شده بودم و مسئولیتی نداشتم. در خصوص پول هیچ اختیاری نداشتم و با آقای ضیایی مکاتبات زیادی کردم.
در این هنگام ضیایی به صحبت‌های کلهر واکنش نشان داد و گفت: شما بدهکار و متعهد به بازگرداندن پول‌ها هستید.
نماینده دادستان نیز بار دیگر متن نامه ضیایی برای قبول تعهد پول‌ها و مسئولیت بازگشت پول‌ها به بانک را قرائت کرد.
قهرمانی در ادامه از کلهر خواست تا درباره ارتباط خود با امامی و فرزان توضیح دهد که این متهم گفت: هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارم و درباره این پیامک‌ها نیز هیچ دفاعی ندارم؛ در دادگاه حتی صدا هم قابل استناد نیست چه رسد به پیامک. دراین موارد هیچ دفاعی ندارم، زیرا مرتبط با کیفرخواست نیست.
وی افزود: درباره امضا‌ها در کمیته اعتباری نیز مخالفت کردم و بعد از آن نیز هیچ گونه دسترسی نداشتم و نتیجه مخالفت‌ها این بود که بنده را از بانک خارج کردند. عذر بنده را خواستند.
متهم گفت: اصلی وجود دارد به نام اصول اسناد که نماینده دادستان نیز گفت: تمام این اتهامات بر اساس اصول اسناد است.
کلهر ادامه داد: دو تا برگ وجود ندارد و من در برگه اصلی مخالفت خود را اعلام کردم و در مواردی نیز سهو قلم داشتم و اشتباه خود را تصحیح کردم که حتی آن موقع من تحت تعقیب نبودم.
قاضی دادگاه نیز خطاب به متهم گفت: شما چندبار سهو قلم داشتید؟ که متهم پاسخ داد فقط یک بار.
 
نماینده دادستان
 علیرضا کلهر مهره کلیدی در پرونده فساد بانک سرمایه است 
نماینده دادستان در دادگاه متهمان پرونده بانک سرمایه گفت: متهم علیرضا کلهر مهره کلیدی و اساسی در فساد شبکه‌ای و اقیانوسی بانک سرمایه است و اقدامات گسترده‌ای در صدور ضمانت نامه‌های شرکت کارتن خواب‌ها داشته است.
در ادامه بیست و یکمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه رسیدگی به جرایم اقتصادی بعد از دفاعیات علیرضا کلهر یکی از متهمان پرونده، رسول قهرمانی نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست صادره برای متهم پرونده گفت: کلهر فردی کلیدی و اساسی در شبکه فساد اختاپوسی بانک سرمایه محسوب می‌شود و به شبکه کاظمی وصل بوده است و در وزارت رفاه به هم وصل شدند و شرکت‌های حاجی محمدجواد و حاجی میری توسط ایشان واسطه گری و همراهی می‌شده است.
وی افزود: این متهم مدتی در شرکت سایه گستر بود و میلیارد‌ها تومان از سهام این شرکت منتقل شده و پول آن برنگشته است که در تمام اینها امضای آقای کلهر درج شده است و باید روشنگری کند به دستور چه کسی و به نفع چه کسی این سهام صادر شده است؟
نماینده دادستان گفت: یکی از شرکت‌های کارتن خواب، شرکت کژال است که ۱۱۰ میلیارد تومان به ذی نفعی شرکت پایدار پاسارگاد ضمانت نامه گرفته است، سندی وجود دارد که آقای کلهر به عنوان دبیر هیئت مدیره امضا نمی‌کند و در آن قید می‌کند که آقای بخشایش این سند را امضا نمی‌کند، اما امضای آقای بیرانوند را (به عنوان مدیرعامل وقت بانک سرمایه) می‌گیرند تا پرداخت شود.
وی ادامه داد: در ادامه آقای بیرانوند متوجه می‌شود و به زاهدی نامه می‌زند که اعضای کمیته اعتباری ۴ نفر هستند، اما این سند چرا ۲ امضا دارد؟ در نهایت آقای کلهر مجبور به امضا می‌شود تا موضوع لو نرود و در واقع روغن ریخته، نذر شده است.
قهرمانی گفت: بعد از صدور ضمانت نامه و پرداخت، آقای کلهر مخالفت خود را اعلام می‌کند و در بالای صورت جلسه می‌نویسد که مخالف هستم در صورتی که مخالف اصلاً امضا نمی‌کند نه اینکه امضا کند و بگوید مخالف هستم و این مرسوم نیست. این سند اسکن شده است و رنگ و نوع آن متفاوت است.
وی افزود: ضمانت نامه امضا شده و فساد شکل گرفته است، اما بعد از اینکه این اتفاق افتاد آقایان طراحی می‌کردند که پای خود را بیرون بکشند و بقیه درگیر شوند.
نماینده دادستان ادامه داد: آقای کلهر که امروز به راحتی اتهامات را انکار می‌کند، سکه‌های متعددی دریافت و پرداخت کرده است که متأسفانه قابل ردیابی نیست.
قهرمانی گفت: کلهر درباره شرکت جهان گستر پژواک رقم کلانی ضمانت نامه امضا می‌کند و بعد می‌گوید موافقت ندارم و ناجوانمردانه پای خود را بیرون می‌کشد. در مورد شرکت پایدار تجارت پاسارگاد هم همین طور است و آنجا اصلاً امضایی ندارد.
وی افزود: در مراحل تحقیقات بار‌ها خواستیم که از وی تحقیق کنیم، اما حضور پیدا نکرد و همکاری نیز نداشت بنابراین از دادگاه درخواست اشد مجازات برای این متهم پرونده را دارم.

قاضی مسعودی مقام
 حکمت بیماری متهمان را نمی‌دانم 
قاضی مسعودی مقام گفت: نمی‌دانم چه حکمتی است که­ متهمان پرونده بانک سرمایه سکته می‌کنند یا بیمار می‌شوند.
بیست و یکمین جلسه دادگاه متهمان پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مسعودی مقام در حال برگزاری است.
رئیس دادگاه در ابتدای جلسه با قرائت و تفهیم ماده ۱۹۳ و ۱۹۴ آیین کیفری خطاب به مانی رهبری یکی از متهمان پرونده افزود: در جلسه قبل دفاعیات خود را مطرح کردید و اکنون نوبت وکیل مدافع شماست.
قاضی بعد از حضور وکیل مدافع در جایگاه گفت: موضوع اتهام، مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی، پولی و بانکی از طریق ۲۸ فقره خیانت در امانت است، دفاعیات خود را مطرح کنید که وکیل مدافع اعلام کرد امروز دفاعی نداریم و تنها به دفاعیات موکلم بسنده می‌کنیم، لایحه‌ای را آماده کردیم که تقدیم دادگاه می‌شود و آخرین دفاعیات را نیز انجام می‌دهیم.
در ادامه جلسه قاضی مسعودی مقام از علیرضا کلهر فرزند غلامرضا یکی دیگر از متهمان­ پرونده خواست در جایگاه قرار بگیرد و خطاب به او گفت: براساس کیفر خواست صادره در ۹۸/۱/۱۹ از دادسرای ناحیه ۳۶ و با شکایت بانک سرمایه، بازرسی کل کشور، بازرسی بانک مرکزی و دیگر شاکیان پرونده اتهام شما مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی، پولی و بانکی از طریق سه فقره خیانت در امانت به مبلغ ۲ هزار و ۱۴۵ میلیارد و ۷۰۳ میلیون ریال است­ آیا اتهامات خود را قبول دارید؟
متهم جواب داد: خیر.
متهم در دفاعیات خود گفت: به عنوان مشاور مدیرعامل و دبیر هیئت مدیره منصوب شدم و نصف این مدت را نیز ­مسئولیت داشتم، به علت بیماری لاعلاج در بانک حضور مستمر نداشتم و در آن مقطع محدودی که حضور داشتم، عضو اعتباری در کمیته بودم. ­
وی ادامه داد درباره شرکت کژال در خصوص ضمانت نامه‌ها مخالفت خود را اعلام کردم و اصل سند اعلام مخالفت صریح بنده وجود دارد.
قاضی خطاب به­ متهم گفت: البته این اعلام مخالفت با تاخیر بوده و آقای بیرانوند در جلسه قبلی در این خصوص توضیح داد بنابراین با تغییرات ایجاد شده مخالفت خود را اعلام می‌کردید.
متهم نیز در دفاع از خود گفت: آقای بیرانوند ­در جلسه کمیته اعتباری حضور نداشت، چگونه مقدم و موخر را اعلام کرده، ­این کار نوعی نشانی غلط دادن است.
متهم ادامه داد: منشاء ضرر یک سال پس از خروج من از بانک سرمایه بوده است و مصوبه سوم نیز طبق مقررات امضا شده است و وثایق مشتری یک سال بعد از این که من در بانک نبودم، آزاد شد.
وی گفت: درخواست صدور حکم برائت دارم که قاضی خطاب به متهم گفت: شما را چه کسی به بانک سرمایه آورد؟ که متهم پاسخ داد: مهندس کاظمی.
در ادامه قاضی پرسید، تخصص شما در چیست؟ متهم پاسخ داد: اقتصاد.
قاضی مسعود مقام در ادامه گفت: بیماری شما باید در پزشکی قانونی تایید شود چرا که ما عکس‌هایی داریم که شما در همان زمان‌ها صحیح و سالم بودید. ­
وی ادامه داد: نمی‌دانم چه حکمتی است که متهمان پرونده سکته می‌کنند­ یا بیمار می‌شوند و همه این‌ها باید مشخص شود.
 
 بیست و یکمین جلسه دادگاه بانک سرمایه 
بیست و یکمین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه رسیدگی به مفاسد و جرایم اقتصادی آغاز شد.
دادگاه به ریاست قاضی مسعودی مقام آغاز و بخشی از کیفرخواست جلسه گذشته قرائت شد.

نظر شما