شناسهٔ خبر: 34175509 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

١٧٦ اثر به چهاردهمین جشنواره تئاتر رضوی ارسال شد

محمدپور گفت: در مجموع ١٧٦ اثر از ٢٠ استان برای چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی ارسال شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمد محمدپور» در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی، اظهار داشت: تبریز پیش از این ٣ دوره جشنواره سفرنامه نویسی رضوی را برگزار کرده که مورد استقبال قرار گرفت. سپس جشنواره عکس رضوی را ٨ دوره برگزار کردیم که هر ٨ دوره موفق بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: با توجه به قابلیت‌هایی که در حوزه تئاتر استان وجود دارد، پیشنهاد شد که چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی در آذربایجان شرقی برگزار شود که این موضوع مورد استقبال ما نیز قرار گرفت. قبل از آذربایجان شرقی خراسان شمالی این جشنواره را برگزار می‌کرد که جا دارد از آن‌ها قدردانی کنیم.

محمدپور با اشاره به اهداف جشنواره تئاتر رضوی گفت: گسترش فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با سیره زندگی ائمه اطهار (ع)، علی‌الخصوص امام رضا (ع)، گسترش فرهنگ تماشای تئاتر و انتقال مفاهیم اصیل و انسانی از طریق این هنر اهداف کلانی است که در برگزاری جشنواره تئاتر رضوی مد نظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به آثار ارسال‌ شده برای چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی خاطرنشان کرد: ٨٣ اثر در بخش صحنه‌ای ثبت‌نام کردند. در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز ٩٣ اثر برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کردند. در مجموع ١٧٦ اثر از ٢٠ استان برای چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی ارسال شد که از نظر کمی، آمار خوبی برای نخستین تجربه آذربایجان شرقی در برگزاری این جشنواره محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: بخش‌های ابتدایی این جشنواره با برگزاری تئاترهای خیابانی از ٢٣ تیر ماه آغاز شده و با برگزاری نقالی و تئاتر خیابانی پیگیری می‌شود اما از ٦ مردادماه و با برگزاری افتتاحیه این جشنواره به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده و در روز ٩ مرداد ماه با معرفی برترین‌ها و برگزاری مراسم اختتامیه به پایان می‌رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: امیدوارم شاهد تولید آثار فاخر در حوزه نمایشنامه‌نویسی و تولید آثار نمایشی در بخش صحنه‌ای و خیابانی باشیم و با استفاده از آن‌ها بتوانیم سیره رضوی و سبک زندگی امام رضا(ع) را در جامعه توسعه دهیم.

محمدپور در رابطه با وضعیت تئاتر در آذربایجان شرقی گفت: در حوزه تئاتر استان هم آموزش در سطح دانشگاهی وجود دارد و هم جشنواره‌های مختلفی در استان برگزار می‌شود که نشان‌دهنده تحرک قابل توجه در آذربایجان شرقی است. در سال ٩٧، شاهد برگزاری ٧ جشنواره و رویداد بودیم که هرکدام در جایگاه خود حائز اهمیت بودند.

وی ادامه داد: جشنواره استانی با هدف نگاهی جامع به کل استان برگزار شد. جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران، جشنواره نمایشنامه‌نویسی میرزا آقا تبریزی نیز از جمله بخش‌هایی بود که با توجه به فقر در حوزه متن مناسب، اهمیت زیادی داشت. جشنواره خیابانی سردرود نیز با همکاری مسئولان این شهر برگزار شد. جشنواره خیابانی منطقه ارس به همراه جشنواره تئاتر صلح نیز دیگر جشنواره برگزار شده در سال ٩٧ بود که انعکاس کشوری و بین‌المللی داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: تئاتر برای ما اهمیت زیادی دارد در رابطه با اعتباراتی که در سال ٩٧ برای تئاتر اختصاص داده شد، به واسطه رویداد تبریز ٢٠١٨ قدم‌هایی برداشتیم و هزینه‌هایی صورت گرفت که علی‌رغم تنگناها حدود ٧٠٠ میلیون تومان در راستای توسعه تئاتر هزینه کردیم.

ساختمان تئاتر شهر تبریز بازسازی میشود

وی با اشاره به مقاوم سازی خانه تئاتر تبریز گفت: اهمیت زیادی داشت که ساختمان تئاتر شهر را بازسازی کنیم چرا که نگران بودیم اتفاق ناگواری به خاطر شرایط این ساختمان رخ دهد. در مهرماه ٩٧ به ما اعلام شد که بر اساس مطالعات انجام شده، با توجه به مشکلات سازه‌ای ممکن است این مکان خطرساز شود، ما خواستیم از مهرماه خانه تئاتر را تعطیل کنیم اما با توجه به کمبود محل اجرای نمایش‌ها، مسئولیت پلاتوها را شخصاً بر عهده گرفتم تا نمایش‌ها اجرا شود.

محمدپور ادامه داد: حدود ١٠٠ میلیون تومان برای مطالعات به همراه ٣٠٠ میلیون در سال ٩٧ و ٤٠٠ میلیون در سال ٩٨ برای مقاوم‌سازی خانه تئاتر پیش‌بینی‌شده و کارهای عملیاتی آن آغاز شده و امیدوارم در طول ٢-٣ ماه آتی با طراحی‌های داخلی و بیرونی نمادی برای تئاتر استان باشد. ضمن این‌که امیدواریم تالارهای مرکزی تبریز که هم تالار استاندارد موسیقی و هم سالن آمفی‌تئاتر با ظرفیت ٩٠٠ نفر دارد را در میدان شهید فهمیده به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

نظر شما