شناسهٔ خبر: 34153460 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پس از ۱۳ سال؛

لباس فضانوردی نیل آرمسترانگ در ماموریت آپولو ۱۱ رونمایی شد

برای اولین بار بعد از ۱۳ سال دقیقا در روزی که پنجاه سال پیش آپولو ۱۱ به فضا پرتاب شد از لباس نیل آرمسترانگ که در طول سفر به ماه بر تن داشت رونمایی شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو؛ برای اولین بار بعد از ۱۳ سال روز سه شنبه در موزه هوافضای اسمیتسونیان، دقیقا در روزی که پنجاه سال پیش آپولو ۱۱ به فضا پرتاب شد از لباس نیل آرمسترانگ که در طول سفر به ماه بر تن داشت رونمایی شد.

ریک پسر آرمسترانگ به همراه معاون رئیس جمهور ایالات متحده، مایک پانز، رونمایی کرد. پانز خاطرنشان کرد: «این کشور در اواخر دهه ۱۹۶۰ از هم جدا شده بود، اما وقتی آرمسترانگ اولین قدم هایش را بر روی ماه گذاشت، با افتخار کنار هم جمع شدند. در اوج همکاری علم و انسان، برای آن لحظه کوتاه، مردی که این لباس را پوشید، ملت ما و همه دنیا را گرد هم آورد. آپولو ۱۱ تنها رویداد قرن ۲۰ است که در قرن ۳۰ نیز از آن یاد خواهد شد؛ ۲۰ جولای ۱۹۶۹ در اذهان و تخیلات مردان و زنان، اینجا روی زمین، در سراسر منظومه شمسی و فراتر از آن «زندگی خواهد کرد».

لباس آرمسترانگ به مدت ۳۰ سال در این موزه نمایش داده می‌شده است، اما نگرانی سازندگان لباس از فرسودگی آن باعث شد در سال ۲۰۰۶ از نمایش عموم خارج شود و در طی ۱۳ سال گذشته تحت اقدامات حفاظتی از جمله گفتگو با طراحان و سازندگان لباس و تحقیق درباره مواد سازنده آن، قرار بگیرد.

الن استفان، مدیر موزه واشنگتن گفت: «پیچیدگی لباس نشان می‌دهد که قادر است فضانورد را در محیط‌های نامساعد مانند گرما و سرمای شدید، مواد رادیویی، شهاب سنگ‌ها و یا خطر برخورد با سنگ‌های تیز حفظ کند و تمام این موارد باید در ساخت لباس رعایت شود.»

با توجه به یادداشت‌های سازندگان، این لباس‌ها فضاپیما‌هایی مجرد بوده‌اند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای نبود که نیم قرن دوام بیاورند بلکه تنها برای تحمل سختی قدم زدن روی ماه طراحی شده بودند.

چکمه‌های اصلی که فضانوردان آپولو ۱۱ پوشیده بودند به علت سنگینی در ماه باقی ماندند و چکمه‌هایی که در موزه اسمیتسونیان نگه داری می‌شوند در واقع آن‌هایی هستند که فضانوردان در بازگشت به زمین پوشیده بودند.

بودجه اقدامات حفاظتی لباس‌ها با کمک‌های مردمی تامین شد و باقی مانده‌ی این بودجه صرف نگهداری از لباس مایکل کالینز که همراه آرمسترانگ و باز آلدرین در ماموریت آپولو ۱۱ بود، شد.

نیل آرمسترانگ در ۱۲ آگوست ۲۰۱۲ در سین سیناتی ایالات اوهایو از دنیا رفت.

نظر شما