شناسهٔ خبر: 34121289 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش دو برابری مصرف برق در بحث روشنایی

لزوم جلوگیری از ورود لامپ‌های بی کیفیت به بازار

رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران:لامپ‌های بی کیفیت باعنوان کم مصرف بدون نظارت وارد کشور شده است

صاحب‌خبر -
سعید مهذب ترابی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره مصرف ۳۰ درصدی برق وسایل سرمایشی در کشور گفت: بدلیل کمبود آب چند سالی هست که از کولر‌های گازی استفاده می‌شود و شاهد ورود سالانه ۸۰۰ هزار کولر گازی در کشور هستیم.
وی افزود: بسیاری از کولر‌های گازی بدون استاندارد هستند و هیچ نظارتی بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد و مصرف برق را دوبرابر می‌کند.
رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه اعتبارات دولتی محدود است دولت باید برای جایگزینی کولر‌های وارداتی بی کیفیت، زمینه را برای ورود بخش خصوصی برای تولید کولر‌های گازی فراهم کند.
<div id="video-display-embed-code_3733217"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2476525/3733217?width=350&height=250"></script></div>
وی بیان کرد: کولر‌های گازی استاندارد ۲۰ درصد کمتر از کولر‌های فعلی گاز مصرف می‌کند.
مهذب ترابی با بیان اینکه ۱۵ میلیون کولر آبی در سطح کشور وجود دارد، ادامه داد: به جز ایران در هیچ کشوری از کولر‌های ابی استفاده نمی‌شود این کولر‌ها اب وبرق زیادی مصرف می‌کند و بطور متوسط هر ۲۴ ساعت ۱۵۰ لیتر اب استفاده می‌کند.
وی افزود: مردم به سهم خود در مصرف برق صرفه جویی می‌کنند و وظیفه حکمرانی است که با ورود فناوری و افزایش تولیدات با کیفیت، حق انتخاب کالای با کیفیت را به مردم بدهد.
وی افزود: نرخ برق در کشورما منطقی نیست و اگر منطقی شود مردم رعایت می‌کنند.
وی ادامه داد: زمانی که مردم یک کشور در هنگام خرید کالا به برچسب انرژی توجه کنند یعنی اینکه بهره وری انرژی در ان جامعه نهادینه شده است.
<div id="video-display-embed-code_3733269"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2476525/3733269?width=350&height=250"></script></div>
مهذب ترابی افزود: در سال ۸۸ برای کاهش مصرف برق در بحث روشنایی وزارت نیرو، اقدام به ارائه لامپ‌های کم مصرف یارانه‌ای کرد که بنا به دلایلی این اقدام ادامه دار نشد، اما در همین مدت فرهنگ سازی خوبی بین مردم برای استفاده از لامپ‌های کم مصرف ایجاد شد.
وی درباره مبحث روشنایی و لامپ‌های کم مصرف گفت: شاخص مصرف روشنایی­ در کشور تغییر کرده است بطوریکه چند سال پیش اوج مصرف در شب اتفاق می‌افتاد، اما امروزه بدلیل ورود کولر‌های گازی غیر استاندارد و لامپ‌های وارداتی غیر استاندارد اوج مصرف در روز صورت می‌گیرد.
رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران با بیان اینکه امروزه توجه به دکوراسیون داخلی و معماری نیاز به نور بسیار زیاد شده است، تصریح کرد: در گذشته ۲۵ درصد مصرف برق مربوط به روشنایی بوده و امروز به ۱۳ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که استقبال خوبی از لامپ‌های کم مصرف ال‌ای دی می‌شود.
<div id="video-display-embed-code_3733307"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2476525/3733307?width=350&height=250"></script></div>
وی افزود: متاسفانه لامپ‌های کم مصرف بی کیفیتی وارد بازار شده است و هیچ نظارتی بر این لامپ‌ها صورت نمی‌گیرد، نباید اجازه داد تا سودجویان با وارد کردن لامپ‌های بی کیفیت فرهنگ استفاده از لامپ‌های کم مصرف را دچار تنزل کنند، زیرا لامپ‌های بی کیفیت علاوه بر افزایش دو برابری مصرف برق، برای بدن مضر است.
وی بیان کرد: در کشور بالاترین ضریب تولید لامپ‌های ال‌ای دی با استفاده از فناوری‌های روز را داریم با این ظرفیت نباید اجازه ورود لامپ‌های وارداتی داده شود.
وی تصریح ­کرد: مدیریت مصرف برق در کشور از ۴ رکن پیروی می‌کند ایجاد قوانین برای کاهش مصرف، آموزش و اطلاع رسانی، تعیین مناسب قیمت انرژی و حق انتخاب مردم برای خرید یک کالا از جمله مواردی است که در مدیریت مصرف بسیار تاثیر گذار است.
وی افزود: باید دغدغه تولید کالای با کیفیت در کشور وجود داشته باشد تا مردم بتوانند کالا‌های با کیفیت بالا انتخاب کنند در غیر اینصورت اگر قیمت برق هم ۱۰۰ برابر افزایش یابد باز مصرف با مشکل روبرو خواهد شد.

نظر شما