شناسهٔ خبر: 3402807 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون مسافري راه آهن : يک ميليون و 250 هزار صندلي در نوبت فروش

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی 1393/11/13
معاون مسافری راه‌آهن از ظرفیت بلیت نوروزی در اغلب محورها خبر داد و گفت: هم‌اکنون یک میلیون و 250 هزار صندلی ایجادی در اغلب مسیرها وجود دارد و متقاضیان می‌توانند از طریق اینترنت و مراکز فروش بلیت بلیت تهیه
کنند.
‌به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ،سید محمد راشدی
از آغاز پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی از چهارم بهمن‌ خبرداد و گفت:
تاکنون از یک میلیون و 550 هزار صندلی ایجادی، 300 هزار بلیت
فروخته شده است است.
وی افزود‌: در همه مسیرها به جز محور ریلی تهران – بندرعباس و تهران – شیراز ( در هفته ابتدایی سفرهای نوروزی) بلیت داریم.
معاون مسافری راه‌آهن اعلام کرد : در 12 مسیر از جمله محورهای تهران‌-مشهد‌، تهران-‌تبریز، تهران-شیراز، تهران-یزد، تهران-‌کرمان‌، تهران-زاهدان، تهران-بندرعباس‌، شیراز-مشهد‌، اصفهان-بندرعباس، یزد-مشهد‌، کرمان-مشهد‌، بندرعباس-مشهد و بالعکس امکان حمل خودرو وجود دارد.
معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اوج تردد قطارهای
مسافری از 25 اسفند آغاز می شود و تا 15 فروردین ادامه دارد.
سید محمد راشدی با تاکید بر اینکه صدور بلیت بر اساس شماره کد ملی است ، گفت : به سامانه ثبت احوال متصل هستیم و هر فردی با کد ملی می تواند بلیت خریداری کند و مسافران حتما کارت ملی ، همراه داشته باشند.
راشدی با اشاره به کنترل بلیت با دستگاه بارکد خوان در ایستگاههای مسافری افزود: شهروندان ، بلیت را از مراکز رسمی فروش بلیت که آژانس‌های مسافرتی هستند ، تهیه کنند.
وی ادامه داد: امسال سهمیه فروش اینترنتی بلیت 50 درصد است و 50 درصد دیگر را برای فروش بلیت دفاتر مسافری در نظر گرفتیم در حالی که سال گذشته سهم بلیت اینترنتی 25 درصد بود.
راشدی همچنین گفت : در برخی مسیرها تنوع قطار زیاد است که مسافران با اطلاع کامل از شرایط هر قطار می توانند انتخاب مطلوبی داشته باشند و برای
نمونه در قطارهای سالنی دو نوع اتوبوسی معمولی ترن ست و توربو ترن داریم که سطح کیفیت آن متفاوت است.
معاون مسافری شرکت راه آهن با اشاره به نظارت نامحسوس در ایستگاهها و داخل قطار گفت: به منظور صیانت از حقوق شهروندی، سامانه صدای مسافر را راه اندازی کرده ایم و شماره تلفن 5149 از تهران و 5149-021 از تمام نقاط ایران آماده پاسخگویی به شکایات و اطلاع رسانی قطارهاست.
وی به نظرسنجی در قطارهای نوروزی اشاره کرد و افزود : نوروز 94 این نظرسنجی با همکاری مجموعه ای دانشگاهی انجام می شود تا سطح رضایتمندی داخل قطار را از نگاه مسافران ارزیابی کنیم.
معاون مسافری شرکت راه آهن گفت : همچنین به منظور رعایت حقوق شهروندان ، ساعت ورود قطار به مقصد بر روی بلیت درج می شود و جدولی
دارد که بر حسب ساعت تاخیر از 50 تا 100 درصد نرخ بلیت به مسافران بازگردانده می شود.
راشدی افزود: برای نمونه اگر قطارهای تهران- مشهد سه ساعت تاخیر داشته باشد ، 50 درصد از وجه بلیت برگشت داده می شود و اگر 5 ساعت به 3 ساعت اضافه شود ، 100 درصد پول به مسافر بازمی گردد.
وی با اشاره به اینکه در مسیرهای یک خطه با محدودیت و ترافیک شبکه روبرو هستیم ، گفت : میانگین تاخیر ما در قطارهای مسافری 30 تا 40 دقیقه است و برای حفظ حقوق شهروندی این جدول را در نظر گرفته ایم که بر اساس آن مسافران تا یک ماه می توانند با مراجعه به آژانس ها پول بلیت را دریافت کنند.
معاون مسافری شرکت راه آهن با بیان اینکه در نوروز گذشته 56 قطاردر مسیر تهران- مشهد داشتیم ، افزود : در نوروز امسال این تعداد را به 60 قطار افزایش دادیم.
راشدی افزود : نوروز گذشته در کمربندی های منتهی به مشهد، 22 قطار داشتیم که در نوروز 94 به 27 قطار افزایش می یابد و قطارهای منتهی به مشهد از دیگر شهرها را افزایش دادیم.
وی با بیان اینکه امسال در برخی مسیرها نیز قطارها افزایش می یابد، گفت:
برای نمونه قطار کرج به مشهد یک روز در میان بود که هر روزه می شود و
در مسیرهای زنجان- مشهد و قزوین- مشهد قطارهای روزانه را در نظر گرفتیم
و برای مسیر قم - مشهد یک قطار روزانه را به دو قطار افزایش دادیم.
معاون مسافری شرکت راه آهن افزود : امسال یک میلیون و 960 هزار صندلی ایجادی داریم که در مقایسه با نوروز گذشته 5 درصد افزایش دارد و در حالی که در نوروز گذشته یک میلیون و 829 هزار مسافر با ناوگان ریلی جابجا شدند امسال به حدود 2 میلیون نفر مسافر می رسد.
راشدی با بیان اینکه امسال 4 رام واگن جدید خریداری شده در شرکت ها در سیر قرار می گیرد، ادامه داد: از این 4 رام قطار جدید 3 رام قطار 4 تخته پلور سبز و یک رام قطار 4 تخته واگن پارس است که به صورت نو وارد ناوگان می شود و تعدادی از شرکت ها نیز واگن های بازسازی شده دارد که در سیر قرار می دهیم.
معاون مسافری شرکت راه آهن با اشاره به پیش فروش بلیت قطارهای بین المللی گفت: در مسیرهای تهران- آنکارا و تبریز- وان از ساعت هشت و نیم روز چهارشنبه 8 بهمن صبح در دفاتر فروش بلیت انجام می شود.
راشدی تصریح کرد : هیچ گونه افزایش قیمتی در پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی نخواهیم داشت.

نظر شما