شناسهٔ خبر: 3388411 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

فروش 300هزار بلیت نوروزی قطار

صاحب‌خبر -
معاون مسافری راه‌آهن از وجود ظرفیت بلیت نوروزی در اغلب محورها خبر داد و گفت: هم‌اکنون یک میلیون و 250هزار صندلی ایجادی در اغلب مسیرها وجود دارد و متقاضیان می‌توانند از طریق اینترنت و مراکز فروش بلیت نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.‌سید محمد راشدی در گفت‌‌و‌گو با فارس با اشاره به آغاز پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی از چهارم بهمن‌ماه، اظهار داشت: در یک هفته گذشته از یک میلیون و 550 هزار صندلی ایجادی، تاکنون در مجموع 300 هزار بلیت از طریق اینترنت و مراکز فروش بلیت به فروش رسیده است.وی افزود‌: در حال حاضر در تمام مسیرها به جز محور ریلی تهران – بندرعباس و تهران – شیراز، آن هم در هفته ابتدایی پیک نوروزی، بلیت موجود است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دفاتر آژانس مسافرتی و یا از طریق اینترنت، نسبت به تهیه بلیت مورد نیاز خود اقدام کنند.معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه هم اکنون در 12 مسیر امکان حمل خودرو با قطار وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر در محورهای تهران‌-مشهد‌، تهران-‌تبریز، تهران-شیراز، تهران-یزد، تهران-‌کرمان‌، تهران-زاهدان، تهران-بندرعباس‌، شیراز-مشهد‌، اصفهان-بندرعباس، یزد-مشهد‌، کرمان-مشهد‌، بندرعباس-مشهد و بالعکس امکان حمل خودرو وجود دارد و متقاضیان می‌توانند از این تسهیلات‌ بهره بگیرند.بنابراین گزارش پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی (حد فاصل 25 اسفند 93 تا 15 فروردین 94) از چهارم بهمن ماه سال جاری‌ ‌آغاز شده است و صندلی ایجادی در مقایسه با سال گذشته 5 درصد رشد دارد.

جایگزینی برای هواپیماهای
بدون ‌سرنشین

محققان انگلیسی برای تهیه تصاویر هوایی، طرح ترکیبی کایت- بالنی طراحی کرده‌اند که برخلاف پهپاد، به شارژ نیاز نداشته و از ثبات بیشتری در مقایسه با بالن برخوردار است. به گزارش ایسنا،از پهپادها برای تهیه عکس و تصاویر هوایی استفاده می‌شود، اما عملکرد این هواپیماهای بدون سرنشین همواره مطلوب نیست؛ نیاز به شارژ مجدد پس از 25 دقیقه پرواز، ایجاد سر و صدای زیاد، آسیب دیدن مردم در صورت سقوط هواپیما بخشی از این مشکلات محسوب می‌شوند. محققان شرکت Allsopp طرح جایگزینی برای پهپادها ارائه کرده‌اند که شامل کایت- بالن است؛ این وسیله Skyshot Helikite نام دارد که برخلاف کایت، برای پرواز به وزش باد نیاز ندارد و از طریق گاز هلیوم درون بالن در هوا حرکت می‌کند. در زیر بالن دو بال کوچک تعبیه شده‌اند که به حفظ تعادل در هنگام پرواز کمک می‌کند. با کمک این طراحی خاص، کایت- بالن می‌تواند در هنگام وزش باد با سرعت 48 کیلومتر در ساعت پرواز کند، درحالیکه پهپاد در این سرعت وزش باد کارآیی ندارد.

سود 10 میلیارد دلاری تویوتا
از ین ارزان

مدیرمالی فورد موتور گفت: ین ضعیف کمک کرده خودروسازان ژاپنی 11 هزار دلار به ازای خودروی فروخته شده سود بیشتری به جیب بزنند و تویوتا موتور 10 میلیارد دلار بیشتر در سال 2013 به دست آورد. به گزارش ایسنا، فورد مقامات تجاری آمریکا را تشویق می‌کند در پیمان شراکت ترانس پسیفیک که میان کشورهای آمریکای شمالی و آسیا اقیانوسیه از جمله ژاپن تحت مذاکره قرار دارد، مقرراتی را لحاظ کنند تا مانع دستکاری ارز شوند. این خودروساز آمریکایی مدعی است ین ضعیف به خودروسازان ژاپنی امکان داده است تا قیمت‌هایشان را کاهش دهند یا بدون اینکه سودشان لطمه ای ببیند، امکانات جدید را به خودروهایشان اضافه کنند.

نظر شما