شناسهٔ خبر: 33939529 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

کمیته اخلاق محروم کرد، مسئولان فدراسیون گفتند رأی وجاهت ندارد

چاقو دسته‌اش را برید

مرگ خوب است ولی برای همسایه؛ ضرب‌المثلی که با واکنش اهالی فدراسیون فوتبال به رأی دیروز کمیته اخلاق معنا پیدا می‌کند. کمیته اخلاق بالاخره رأی اتفاقات جنجالی فینال جام حذفی را صادر و تعدادی از مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را نقره‌داغ کرد تا ثابت کند عدالت،‌ پارتی‌بازی نمی‌شناسد. این کمیته، افراد را فارغ از جایگاه و هویتشان محروم کرد که با واکنش تند آنها مواجه شد.

صاحب‌خبر -

کمیته اخلاق پیش از این هم آرایی جنجالی در پرونده‌های مختلف از جمله محرومیت محسن فروزان، قلیان کشیدن تعدادی از بازیکنان و تبانی در لیگ یک را صادر کرده بود. این کمیته هفته پیش نیز درباره پرونده شرکت MP&SILVA برای علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال و عباس ترابیان مسئول سابق امور بین‌الملل فدراسیون حکمی سنگین صادر و هر دو را 5 سال محروم کرد اما اعلام حکم محرومیت متخلفان پرونده فینال جام حذفی که برخلاف روال معمول روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال قرار نگرفت، نشان دهنده وجود اختلاف میان فدراسیون و کمیته اخلاق است. پیش از این، کمیته اخلاق، احکام را به مسئولان فدراسیون ابلاغ و خواستار انتشار آن می‌شد اما دیروز از راه دیگری برای انتشار رأی استفاده کرد. متهمان پرونده معتقدند که کمیته انضباطی باید به این پرونده رسیدگی می‌کرد، گرچه به نظر می‌رسد برخی از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون انتظارشان این بوده که در قبال ضعف مدیریتی آشکار در فینال حذفی سکوت شود.
موضوع از نگاه وکیل بین المللی فوتبال
حال سؤال این است که آیا رسیدگی به حاشیه‌های فینال جام حذفی و سرگردانی هواداران، در حیطه وظایف کمیته اخلاق بوده است؟ آرش شکرریز، وکیل بین‌المللی فوتبال در این خصوص به خبرنگار «ایران» گفت: «کمیته اخلاق یک رکن قضایی فدراسیون فوتبال است و در اساسنامه آن آمده که به صورت مستقل عمل می‌کند تا بتواند به تخلفات اخلاق حرفه‌ای هر یک از اشخاص رسیدگی کند. همانند کمیته اخلاق فیفا که به فساد سپ بلاتر، رئیس سابق فدراسیون جهانی فوتبال رسیدگی کرد. از طرفی در ماده 19 اساسنامه کمیته اخلاق آمده که بررسی تخلفات داخل زمین با کمیته انضباطی و بررسی تخلفات بیرون زمین با کمیته اخلاق است اما اگر تخلف هم داخل و هم بیرون زمین به وجود آمده باشد، جلسه‌ای تشکیل می‌شود که کدام کمیته صلاحیت رسیدگی دارد و تا آنجایی که من می‌دانم، چنین جلسه‌ای تشکیل نشد.» او ادامه داد: «به نظر می‌رسد کمیته اخلاق به دلیل اینکه معتقد است اخلاق حرفه‌ای توسط رئیس سازمان لیگ یا رئیس کمیته مسابقات رعایت نشده و طبق بندهای 6 گانه ماده 20 اساسنامه کمیته اخلاق، به اعتبار و حیثیت فوتبال ایران خدشه وارد شده، به این پرونده ورود کرده ولی نباید از این موضوع غافل شد که تخلف در زمین ورزشگاه اهواز رخ داده. بنابراین چنانچه شواهدی وجود دارد که توافقی به معنای تبانی در خارج از زمین بین اشخاصی که علیه آنها حکم صادر شده، مبنی بر بردن آبروی فوتبال ایران وجود داشته، کمیته اخلاق باید به این پرونده رسیدگی می‌کرده ولی چنانچه مدرکی دال بر عمدی بودن این تخلفات وجود ندارد، کمیته انضباطی باید به آن رسیدگی کند.» شکرریز در پایان تأکید کرد: «حکم صادر شده، سنگین است. نکته اینجاست که کمیته اخلاق افراد را برای رسیدگی به پرونده دعوت کرد ولی آنها به این موضوع بی تفاوت بودند و به جلسه رسیدگی نرفتند و بدیهی است که دفاعی هم از خودشان نداشته‌اند.»
 رأی کمیته اخلاق
بر اساس حکم کمیته اخلاق در خصوص فینال جام حذفی که ۱۲ خرداد بین پرسپولیس و داماش گیلانیان در ورزشگاه شهدای فولاد برگزار شد، حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ به 5 سال محرومیت از تمامی فعالیت‌های فوتبالی و جریمه نقدی، سعید فتاحی رئیس کمیته مسابقات به 2 سال محرومیت و جریمه نقدی، عبدالکاظم طالقانی رئیس هیأت فوتبال خوزستان که عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال نیز است، به جریمه نقدی محکوم شدند. مهدی الطافی مدیرعامل و اسماعیل حاجی‌پور مالک داماش گیلانیان نیز به 6 ماه محرومیت از تمامی فعالیت‌های فوتبالی محکوم شدند.

واکنش‌ها

 حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فوتبال: رأیی که صادر شده برای خودشان است، این رأی وجاهت قانونی ندارد و اجرایی هم نخواهد شد. جرم من چیست که باید 5 سال محروم شوم؟ به خاطر تأخیر در برگزاری یک بازی فوتبال؟
 مهدی الطافی، مدیرعامل داماش گیلانیان: اگر غیر از این اتفاق می‌افتاد، باید تعجب و شک می‌کردیم. خودمان نمی‌دانیم چرا محکوم شدیم. اگر دفاع از حق، محکومیت دارد، شاید قانونی است که من در جریان نیستم.
 امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال: مسئول برگزاری مسابقه و مقامات اجرایی در سازمان لیگ کمیته اخلاق را صالح به رسیدگی نمی‌دانند و به همین علت این عزیزان جهت ارائه توضیحات در کمیته اخلاق حضور نیافتند و معتقدند مرجع رسیدگی کمیته انضباطی است.
 کاظم طالقانی، عضو هیأت رئیسه فدراسیون: تخلف کمیته اخلاق در انتشار این حکم مشخص است و فدراسیون فوتبال آن را بررسی خواهد کرد. این حکم وجاهت قانونی ندارد زیرا صدور آن نه در صلاحیت کمیته اخلاق است و نه اینکه اجازه دفاع به ما داده شد.
 حاجی‌پور، مالک باشگاه داماش گیلانیان: از نظر من این حکم جای تعجب دارد. من که از حق تیم و هواداران دفاع کردم. در فینال جام حذفی ۵۰ درصد از جایگاه برای ما بود اما من گفتم که کمتر از این برای هواداران ما در نظر گرفته شود. همین جوانان ما برای احقاق حقشان شهید شدند اما حالا من حرف حق بزنم و من را محکوم کنند. خیلی جالب است!/ روزنامه ایران

کلمات کلیدی

کمیته اخلاق

مسئولان فدراسیون

چاقو دسته‌اش را برید

نظر شما