شناسهٔ خبر: 33932228 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

حدف ويروس«اچ آي وي» براي نخستين بار

صاحب‌خبر -

به گزارش بهداشت نيوز هيچ بحثي وجود ندارد که دارو‌هاي ضد ويروس اچ آي وي مي‌توانند اين ويروس را تا حد زيادي کنترل کنند. اگر اين دارو‌ها يا آنتي ريتروويرال (آي آر وي) به درستي استفاده شوند، مي‌توانند ويروس اچ آي وي را تا حدي که لازم است سرکوب کنند و آن را در سطحي بسيار پايين نگه‌دارند که در خون قابل تشخيص نباشد؛ که اين قابليت باعث مي‌شود خطر گسترش ويروس از طريق فعاليت‌هاي جنسي يا تزريق خون به صورت چشمگيري کاهش پيدا کند.

اچ آي وي همچنين مي‌تواند خودش را با مخفي کردن، خاموش ماندن و تکثير نشدن در بافت لنفاوي و ساير بافت‌ها در سراسر بدن محافظت کند. وقتي که سيستم ايمني نگهبانان خود را از دست مي‌دهد، اين ويروس‌هاي خاموش دوباره شروع به تکثير مي‌کنند.

همه اين‌ها به اين معني است که به محض آنکه فرد آلوده مي‌شود، اين ويروس‌ها مانند نارنجک‌هاي عمل‌نکرده در بدنش باقي مي‌مانند و مي‌توانند سال‌ها يا حتي دهه‌ها بعد از آلوده شدن نخستين سلول‌ها منتظر بمانند تا سيستم ايمني را با ميليون‌ها ويروس آلوده کنند.

پيدا و نابود کردن هر ردي از ويروس مي‌تواند راه‌حل بسيار بهتري از استفاده از دارو‌هاي آي آر وي باشد. اما پژوهشگران تا کنون موفق نبوده‌اند واکسن يا هر ماده‌اي که بتواند اين کار را انجام دهد، توليد کنند.

بريدن ويروس اچ آي وي

پروفسور خليلي مي‌گويد: «طي ساليان ما به اچ آي وي به چشم يک بيماري عفوني نگاه کرده‌ايم. اما اين ويروس به محض وارد شدن به سلول‌ها ديگر يک بيماري عفوني نيست؛ بلکه يک بيماري ژنتيکي مي‌شود؛ زيرا ژنوم ويروس در ژنوم ميزبان ادغام مي‌شود.»

«براي درمان بيماري بايد استراتژي‌هاي ژنتيکي را استفاده کنيم. ويرايش ژني به ما اين فرصت را مي‌دهد تا دي ان‌اي ويروسي را از کروموزوم‌هاي ميزبان- بدون آسيب زدن به ژنوم ميزبان- حذف کنيم.»

پروفسور خليلي گفت: «تکنولوژي CRISPR-cas9 در آزمايش‌هايي که روي حيوانات انجام شد بسيار دقيق و درست بود به نحوي که فقط ژن‌هاي اچ آي وي بدون آنکه بريدگي‌هاي ناخواسته روي دي ان‌اي موش‌ها ايجاد شود، برداشته بشوند.»

وي افزود: «ما از نتيجه بسيار راضي هستيم و خوشحاليم که مشاهده مي‌کنيم در اين حيوانات کوچک با استفاده از اين تکنولوژي و روش موفقيت آميز عمل کرده ايم. اين روش را درمان از طريق عقيم‌سازي يا سترون کردن يا حذف ويروس مي‌ناميم.»

تيم پژوهشي در حال حاضر مشغول آزمايش اين روش روي نخستيان غير انسان است و اميدوار است که اين نتايج تاييد شود.

نظر شما