شناسهٔ خبر: 67347410 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تشخیص نشت مایعات در سیستم گوارش بعد از عمل

دانشمندان در سوئیس موفق به ساخت ابزار بسیار کوچکی شدند که هر نوع نشت سیال در سیستم گوارش را بعد از عمل جراحی به سرعت شناسایی می‌کند. دانشمندان در سوئیس موفق به ساخت ابزار بسیار کوچکی شدند که هر نوع نشت سیال در سیستم گوارش را بعد از عمل جراحی به سرعت شناسایی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بعد از عمل جراحی گاهی نشت مایعات بدن می‌تواند موجب خطراتی برای بیمار شود که تشخیص دیرهنگام آن به قیمت جان بیمار تمام می‌شود. به تازگی محققان نوار پلاستیکی کوچکی ساختند که می‌تواند نشت از دستگاه گوارش را به محض وقوع نشان داد. این ابزار نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی نداشته و پرنسل آموزش دیده ماهر نیز برای آن نیاز نیست.



اینگ هرمان و همکارانش در آزمایشگاه مهندسی سیستم‌های نانوذرات از قدرت آنزیم‌هایی که به طور معمول در دستگاه گوارش یافت می‌شود، استفاده کرده و آنها را به یک نوار تست وصل می‌کنند. چنین ساختاری به عنوان ابزار تشخیص قابل استفاده بوده و می‌تواند نشت را در سیستم گوارش تشخیص دهد.

اینگ هرمان می‌گوید: «نشت مایعات غیر استریل و هضم شونده در دستگاه گوارش می‌تواند منجر به عفونت‌های جدی داخل شکمی و شوک سپتیک شود. این نشت مایعات هرچه زودتر تشخیص داده شود، نتیجه بهتر می‌شود. آزمایش زمان واقعی با یک نشانگر بصری، پیشرفت قابل توجهی خواهد بود.»

در طی فرآیند بهبود بعد از عمل، بدن مایع زخم تولید می‌کند که به طور معمول از طریق لوله‌هایی که در بدن قرار داده می‌شود، این مایعات از بدن خارج می‌شوند. این سیالات به طور مرتب در آزمایشگاه بررسی می‌شود تا عفونت احتمالی به سرعت تشخیص داده شود. این آزمایش‌ها، هرچند دقیق بوده، اما وقت گیر هستند و به پرسنل و تجهیزات آموزش دیده نیاز دارند که همیشه در دسترس نیستند. آنها همچنین یک نقطه از زمان، به طور معمول یک نمونه در صبح را نشان می‌دهند و فقط یک بار در روز آزمایش می‌شوند.

این گروه ابزاری به اندازه بند انگشت ساختند که می‌تواند در لوله‌های خروجی مایعات از بدن قرار گیرد. این ابزار حاوی ژلاتین، نشاسته و مقداری چربی است که در صورت وجود نشت در بدن تغییر رنگ می‌دهد. رنگ آزاد شده قابل شناسایی است. آزمایش روی ۳۲ بیمار، نشان داد که این ابزار با دقت بالا می‌تواند موارد نشتی را مشخص کند. مقادیر کم آنزیم هم می‌تواند سیگنال قابل توجهی ایجاد کند و نشت را در بدن مشخص نماید.
انتهای پیام/

نظر شما