شناسهٔ خبر: 33930852 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیپلمات اسبق انگلیس: تعهدات ایران در برجام به شورای حکام ارتباطی ندارد

لندن – ایرنا – سفیر اسبق انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی، درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای حکام درباره فعالیت هسته ای ایران را اقدامی نامناسب و غیر همسو با ماموریت این شورا خواند.

صاحب‌خبر -

«پیتر جنکینز» که در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ این سمت را بر عهده داشت روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: درخواست آمریکا برای نشست اضطراری شورای حکام من را به یاد سال ۲۰۰۳ می‌اندازد، که جان بولتون اصرار داشت این طور وانمود کند ایران برخلاف معاهدات پادمانی آژانس برخی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را اعلام نکرده است. او می‌خواست از این طریق فشارهای دیپلماتیک را بر ایران افزایش داده و مساله را به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند.

وی ادامه داد که این بار آمریکا تلاش می‌کند تا به بهانه اینکه ایران برخی از محدودیت‌هایش را تحت برجام متوقف کرده، فشار مشابهی را وارد کند.

نماینده اسبق انگلیس در آژانس با تاکید بر اینکه محدودیت‌های ایران در برجام با «پایبند نبودن به تعهدات پادمانی آژانس متفاوت است» توضیح داد: اولاً این محدودیت‌ها به صورت قانونی الزام‌آور نبوده و دوماً تعهداتی نیستند که به آژانس داده شده باشد.

جنکینز با تاکید بر بند دوم اظهارات خود، ابراز تردید کرد که برگزاری نشست شورای حکام برای به اصطلاح بررسی عدم پایبندی ایران به برجام اقدامی مناسب باشد.

وی افزود: امیدوارم که اکثر اعضا شورا متوجه این موضوع باشند و از هرگونه اظهار نظر و موضع گیری پرهیز کنند.

نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرده است تا نشست اضطراری درباره گزارش اخیر مدیر کل، پیرامون برنامه هسته‌ای ایران برگزار شود.

این بیانیه می‌افزاید: آمریکا با قدرت از آژانس بین المللی انرژی اتمی و تلاش‌های آن برای راستی آزمایی فعالیت‌های تهران حمایت می‌کند.

در بیانیه نمایندگی آمریکا در وین آمده است همانگونه که «جکی ولکات» سفیر آمریکا در سازمان‌های بین المللی پیش از این گفته است هرگونه فعالیت هسته‌ای ایران و تغییرات آن باید در اختیار شورای حکام قرار گیرد تا نسبت به اجرای تعهدات ایران تحت پادمان و تعهدات هسته‌ای ارزیابی شود.

نمایندگی آمریکا که کشورش با خروج از توافق بین المللی هسته‌ای ایران، تعهدات خود را مطابق این برنامه و قطعنامه شورای امنیت نادیده گرفت و به هیچ کسی در جامعه بین المللی هم پاسخگو نبود، این بار مدعی شده است جامعه بین المللی باید آنچه را که «رژیم ایران» نامید، پاسخگو نگه‌دارد.

هم زمان نمایندگی کشورمان در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این طنزی تلخ است که همان رژیمی که برجام را از طریق خروج غیر قانونی و یکجانبه نقض کرد و به دیگران فشار می‌آورد تا اقدام مشابهی را صورت دهند و با اعمال زور مانع اجرای آن توسط جامعه بین المللی می‌شود، نسبت به اجرای همان توافق، ابراز نگرانی کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: اینکه آمریکا به عنوان ناقض اصلی برجام، این در خواست را مطرح کرده نشان دهنده انزوای این کشور در مخالفت با رویکرد چند جانبه گرایی و حاکمیت قانون در مسائل بین المللی است.

بر اساس این بیانیه، تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام، در واکنش به شرایطی است که آمریکا ایجاد کرده است؛ از جمله آنهایی که می‌خواهند تعهداتشان در برجام را اجرا کنند، تحریم می‌کند.

نمایندگی کشورمان همچنین تصریح کرد که درخواست آمریکا با مأموریت شورای حکام و پادمان‌های مرتبط نسبتی ندارد و مسائل مرتبط با اجرای برجام در چارچوب سازوکاری که در این رابطه طراحی شده قابل پیگیری است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی که تعهدات ایران در قبال برنامه هسته‌ای را رصد می‌کند، تاکنون در ۱۵ گزارش پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه ۶۰ روز مهلت تعیین کرده بود که دولت‌های اروپایی و بقیه کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای، آثار تحریم‌های آمریکا را کاهش دهند. این مهلت امروز - یکشنبه ۱۶ تیرماه ۹۸ - به پایان رسید و اقدام تازه ایران در کاستن از تعهدات برجامی اعلام شد.

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پیش از ظهر امروز در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی گفت: ما امروز در موعد ۶۰ روز گام اول کاهش تعهدات برجامی خودمان هستیم و از آنجایی که خواسته‌های ما در باره برجام تحقق نیافت، گام دوم خود را بر می‌داریم.

وی ادامه داد: در گام اول اعلام کردیم نسبت به ذخایر پایبندی به تعهد خود نداریم تعهد خود را نسبت به غلظت اعلام می‌کنیم. امروز نامه‌ای از سوی آقای ظریف به خانم موگرینی تهیه و نوشته شده است و بندهایی که در برجام در باره غلظت غنی‌سازی آمده است را اعلام کردیم که دیگر رعایت نمی‌کنیم و غلظت غنی‌سازی را افزایش خواهیم داد.

وی تصریح کرد با این حال، حرکت ما به گونه‌ای است که فرصت برای گفت‌وگو، دیپلماسی و تعامل در این مدت فراهم شود و اگر از این فرصت استفاده نشود، نباید کسی در تصمیم ایران تردید کند که کاهش روند تعهدات ادامه می‌یابد.

نظر شما