شناسهٔ خبر: 3389943 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

د ر یـــچه

صاحب‌خبر -
سفر وزیر خارجه هند به چین 
تغییر نگاه هند از غرب به شرق
 سوشما سواراج  وزیر خارجه هند دیدار چهار روزه خود را از چین به منظور تبادل نظر در مورد روابط دوجانبه از جمله مناقشه مرزی بین این دو کشور آغاز کرد. به گزارش ایرنا، دیدار خانم سواراج، با توجه به دیدار اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی در مورد امکان تلاش آمریکا برای تقویت روابط با هند برای مقابله با چین، حائز اهمیت توصیف شده است. اس .جی .شنکر  قائم مقام جدید وزارت خارجه هند که روز پنجشنبه به این سمت منصوب شد نیز خانم سواراج را در این دیدار همراهی می‌کند. له یوچنگ سفیر چین در دهلی نو در مورد این سفر با خانم سواراج دیدار و گفت‌و‌گو کرد. سفیر چین بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت: من افتخار می‌کنم که اولین سفیری هستم که با اس. جی شنکر بعد از انتصاب وی به عنوان قائم مقام وزارت خارجه دیدار و گفت‌و‌گو می‌کنم. وی گفت که آنان در مورد روابط دوجانبه و دستور کار دیدار خانم سواراج از چین و همچنین نتیجه احتمالی آن تبادل نظر کردند. انتظار می‌رود که دو طرف دراین سفر زمینه را برای دیدار نارندرا مودی  نخست وزیر هند در اواخر سال جاری میلادی فراهم کنند. در بیانیه وزارت امورخارجه هند آمده است: وزرای خارجه هند و چین درمورد مسائل دوجانبه، منطقه ای و جهانی مورد علاقه طرفین بحث و تبادل نظر می‌کنند. خانم سواراج همچنین دراین سفر دومین نشست مجمع رسانه‌ای هند و چین را افتتاح می‌کند. وزیر خارجه هند همچنین درحاشیه سیزدهمین نشست وزرای خارجه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو می‌کند. خانم سواراج نخستین وزیر دولت مرکزی هند است که از چین از زمان تشکیل دولت ائتلاف دمکراتیک ملی تحت رهبری حزب بهاراتیا جاناتا (بی.جی.پی.) در ماه می(خرداد) دیدن می‌کند. شی جینپینگ رئیس جمهور چین در سپتامبر سال گذشته از هند دیدار و با نخست وزیر هند در مورد روابط دوجانبه و موضوعات بین المللی مورد علاقه طرفین تبادل نظر کرد.  وانگ  وزیر خارجه چین نیز در سال گذشته از هند به منظور آشنایی با مقامات دولت مودی دیدن کرد.همکاری سه جانبه روسیه، هند و چین (ریک) در حال حاضر شامل صنعت، تجارت، کشاورزی، کمک اضطراری و مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. کشورهای عضو ریک همچنین در گروه‌های مهم گوناگون همچنین بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) عضویت دارند.
 
 
 
   آزادی رئیس شورای جمعیت الوفاق
 ادامه اعتراض‌ها به بازداشت علی سلمان 
دادگاه تجدیدنظر بحرین دیروز حکم به آزادی رئیس شورای جمعیت الوفاق داد. با وجود این امر تظاهرات مردم بحرین در اعتراض به بازداشت دبیرکل جمعیت الوفاق ادامه دارد. به گزارش پایگاه خبری الوفاق بحرین، دادگاه تجدیدنظر بحرین طی حکمی جمیل کاظم، رئیس شورای جمعیت الوفاق را پس از پرداخت غرامت 500 دیناری آزاد کرد. پیشتر دادگاه بحرین جمیل کاظم را به اتهام اظهارنظر در خصوص انتخابات این کشور به شش ماه حبس محکوم کرده بود. جمیل کاظم ادله و شواهد مختلفی از تقلب انتخاباتی ارائه داد و فاش کرد که از افرادی خواسته شده تا در مقابل دریافت پول در انتخابات نامزد شوند. در همین حال پنج تشکل مخالف بحرینی از جمله جمعیت الوفاق با صدور بیانیه‌ای به تصمیم مقامات رژیم آل خلیفه مبنی‌بر لغو تابعیت 72 شهروند مخالف بحرینی واکنش نشان داده و این اقدام را محکوم کردند. تصمیم مسئولان منامه مجازاتی غیر قانونی برای فعالیت سیاسی است و لغو تابعیت این افراد به دلیل خواسته‌هایشان برای تحقق دموکراسی در بحرین است. در این بیانیه آمده است: بیشتر این افراد از مخالفان در خارج کشور هستند که شرایط آن‌ها را مجبور کرده تا مهاجرت کنند. همزمان با پایان روز شنبه، بحرینی‌ها سی و پنجمین روز اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه بازداشت علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق را سپری کردند. تظاهرکنندگان در این راهپیمایی که علمای دینی و شخصیت‌های سیاسی و حقوقی و فعالان اجتماعی در آن مشارکت داشتند تاکید کردند که محاکمه علی سلمان محاکمه تمام مردم بحرین است. 
 
 
سقوط محبوبیت نخست‌وزیر استرالیا 
نخست‌وزیر محافظه‌کار استرالیا دیروز (یکشنبه) بار دیگر با نتایج فاجعه‌آمیز یک نظرسنجی جدید روبرو شد که رهبری و محبوبیت وی را زیر سوال برد. به گزارش رویترز، در شرایطی که تنها یک سال از روی کار آمدن  تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا می‌گذرد، میزان محبوبیت وی بار دیگر کاهش چشمگیری داشت. ابوت با بیان اینکه همچنان رهبر باقی خواهد ماند، گفت که دولت وارد  رقابت محبوبیت نمی‌شود.

نظر شما