شناسهٔ خبر: 3372758 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر وزیر خارجه هند به چین /تغییر نگاه هند از غرب به شرق

دهلی نو- ایرنا- 'سوشما سواراج' وزیر خارجه هند دیدار چهار روزه خود را از چین به منظور تبادل نظر در مورد روابط دوجانبه از جمله مناقشه مرزی بین این دو کشور آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دیدار خانم سواراج، با توجه به دیدار اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و گمانه زنی های رسانه ها و کارشناسان سیاسی در مورد امکان تلاش آمریکا برای تقویت روابط با هند برای مقابله با چین ،حائز اهمیت توصیف شده است .

'اس .جی .شنکر' قائم مقام جدید وزارت خارجه هند که روز پنجشنبه به این سمت منصوب شد نیز خانم سواراج را در این دیدار همراهی می کند.

'له یوچنگ ' سفیر چین در دهلی نو در مورد این سفر با خانم سوارج دیدار و گفت و گو کرد.

سفیر چین بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت: من افتخار می کنم که اولین سفیری هستیم که با اس. جی شنکر بعد از انتصاب وی به عنوان قائم مقام وزارت خارجه دیدار و گفت و گو می کنم .

وی گفت که آنان در مورد روابط دوجانبه و دستورکار دیدار خانم سواراج از چین و همچنین نتیجه احتمالی آن تبادل نظر کردند.

انتظار می رود که دو طرف دراین سفر زمینه را برای دیدار 'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند در اواخر سال جاری میلادی فراهم کنند.

در بیانیه وزارت امورخارجه هند آمده است: وزرای خارجه هند و چین درمورد مسائل دوجانبه ، منطقه ای و جهانی مورد علاقه طرفین بحث و تبادل نظر می کنند.

خانم سواراج همچنین دراین سفر دومین نشست مجمع رسانه ای هند و چین را افتتاح می کند.

وزیر خارجه هند همچنین درحاشیه سیزدهمین نشست وزرای خارجه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت وگو می کند.

خانم سواراج نخستین وزیر دولت مرکزی هند است که از چین از زمان تشکیل دولت ائتلاف دمکراتیک ملی تحت رهبری حزب بهارتیا جاناتا (بی.جی.پی.) در ماه می(خرداد) دیدن می کند.

'شی جینپینگ' رئیس جمهور چین در سپتامبر سال گذشته از هند دیدار و با نخست وزیر هند در مورد روابط دوجانبه و موضوعات بین المللی مورد علاقه طرفین تبادل نظر کرد.

'وانگ' وزیر خارجه چین نیز در سال گذشته از هند به منظور آشنایی با مقامات دولت مودی دیدن کرد.

همکاری سه جانبه روسیه، هند و چین (ریک) در حال حاضر شامل صنعت، تجارت، کشاورزی، کمک اضطراری و مراقبت های بهداشتی می شود.

کشورهای عضو ریک همچنین در گروه های مهم گوناگون همچنین بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و گروه-20 عضویت دارند.

*آساق*2*262*1600*1579

نظر شما