شناسهٔ خبر: 33856272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

21 میلیون نفر در بافت‌های فرسوده سکونت دارند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۱ میلیون نفر در ۲ هزار و ۷۰۰ محله بافت فرسوده کشور سکونت دارند.

صاحب‌خبر -

محمد شکرچی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در مشهد، گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند عزم ملی است و دولت به‌تنهایی نمی‌تواند در این مهم موفق باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی باید برای ساکنان بافت‌های فرسوده ساخته یا نوسازی شود.

وی بیان کرد: در سطح کشور ۲ هزار و ۷۰۰ محله بالغ بر ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۲۱ میلیون نفر از مردم کشور درگیر این موضوع هستند.

شکرچی‌زاده با اشاره به‌آغاز ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، افزود: قسط اول ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دو سال ۹۸ و ۹۹ در فاز نخست برای ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به‌تمام استان‌ها دستورات لازم ارائه شده تا مهندسان مشاور انتخاب شوند و متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم و وضعیت بافت‌ها، محله‌های مناسب اعلام شود تا امکان اقدام موردی مردم نیز باشد.

وی تصریح کرد: ساخت مسکن در بافت‌های ناکارآمد و در قالب بازآفرینی‌شهری با توجه به‌پیچیدگی‌های ساخت مسکن در بافت‌های فوق وظیفه سنگینی است و از اهمیت فراوانی برخوردار است.

شکرچی‌زاده با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به‌بافت فرسوده متذکر شد: دولت باید با بها دادن به‌بخش خصوصی زمینه سرمایه‌گذاری این بخش در حوزه ساخت‌و‌ساز را فراهم کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به‌مناطق سیل‌زده در سیلاب اخیر گفت: عمده ساختمان‌هایی که در سیلاب دچار آسیب شدند در حریم رودخانه‌ها و توسط بخش خصوصی احداث شدند، بنابراین ضرورت دارد تا در خصوص اصلاح ضوابط ساخت‌وساز و نظارت بر اجرای ساخت‌وسازها اقدام جدی انجام شود.

وی اظهار کرد: تخریب‌های جانی و مالی سیلاب اخیر به‌دلیل نبود توجه به‌مسیر رودخانه‌ها و ساخت‌وسازهایی بود که احداث شده‌اند.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: به‌صورت بلندمدت و میان‌مدت باید حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها آزادسازی شوند تا از بروز فاجعه در صورت وقوع سیلاب جلوگیری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: وقتی در منطقه‌ای بارندگی نداریم به‌این معنی نیست که امکان وقوع سیل تا چند سال پیش‌بینی نشود.

وی تاکید کرد: برای آنکه میزان خسارت‌های موجود را جبران و ساختمان‌های موجود را به‌وضعیت مناسبی دربیاوریم بسیار به‌جاست به‌جای آنکه بخش مهمی از منابع را صرف پروژه‌های جدید کنیم، منابع را به‌بهبود وضعیت ساختمان‌های موجود اختصاص دهیم.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: چنانچه بتوان با تخصیص منابع، وضعیت ساختمان‌های موجود را بهبود داد به‌مراتب بهتر از آن است که ساختمان‌ها و سازه‌های جدید احداث شوند.

انتهای پیام/ 70070

نظر شما