شناسهٔ خبر: 33850231 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

بی‌ تعارف با بیت‌ کوین

استخراج ارز دیجیتال این روزها به عنوان یک صنعت معرفی می‌شود. در حالی که در چند ماه گذشته تعداد استخراج کنندگان آن در ایران بسیار زیاد شده است، وزارت نیرو این کار را به دلیل مصرف زیاد برق ممنوع اعلام کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس ساير رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از روزنامه صبح نو:
با این حال فیروزآبادی، رییس شورای عالی فضای مجازی روز گذشته اعلام کرد: «قانونی برای فعالیت ماینینگ در کشور نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آنچه هم اکنون توسط عده‌ای از مردم انجام می‌شود، خلاف قانون است چون قانونی وجود ندارد که با آن مغایرت داشته باشد.» ظاهراً انفعال در زمینه قانون گذاری حوزه ارز دیجیتال، موجب می‌شود کسانی که قصد وارد شدن به این حوزه را دارند، به نوعی با سردرگمی روبه‌رو شوند.
حدود دو هفته از گزارش «صبح نو» درباره گسترش استخراج ارز دیجیتال در ایران و اخطار وزارت نیرو برای مصرف برق فراوان توسط این افراد می‌گذرد. پس از آن رسانه های مختلفی به ارتباط استخراج بیت‌کوین با مصرف برق پرداخته‌اند اما همچنان سوال های مختلفی در این‌باره مطرح است. هنگامی که از ارز دیجیتال سخن می‌گوییم، باید مشخص باشد که از استخراج صحبت می‌کنیم یا تبادل آن؛ استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به مصرف برق زیادی دارد و دستگاه های استخراج کننده از ابزار مورد نیاز آن هاست. استخراج این ارزها توسط ماینیگ ها (استخراج کننده ها) به‌دلیل مصرف زیاد برق و وصل بودن آن‌ها به شبکه برق داخلی کشور شناسایی است؛ اما تبادل این ارزها نیاز به هیچ ابزار خاصی ندارد و در حالت عادی غیرقابل شناسایی است.
مکیدن برق کشور
حتماً می‌دانید که برق در ایران به نازل‌ترین قیمت ممکن عرضه می‌شود و این در حالی است که ارز دیجیتال تولیدشده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود؛ این موضوع باعث شده پای بسیاری از استخراج کنندگان بین المللی ارزهای دیجیتال برای استفاده از برق ارزان به کشورمان ایران باز شود؛ به‌طوری که برخی گزارش‌های نیمه‌رسمی نشان می‌دهد استخراج کنندگانی از کشور چین در جای‌جای ایران اقامت کرده و اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند. گزارش‌هایی از سوی رسانه معتبر غیرایرانی نیز تأیید شده است.
در این بین، بسیاری از مزارع کشاورزی و مدارس به دلیل استفاده از تعرفه‌ای به مراتب پایین‌تر، محلی برای تولید به صرفه‌تر ارزهای دیجیتال شده است؛ موضوعی که چندی پیش معاون وزیر نیرو به آن اشاره داشت؛ اما بر خلاف ایران، کشورهای دیگر مانند چین، درباره استخراج ارزهای دیجیتال مقررات بسیار سختگیرانه‌ای دارند؛ به طوری که سازمان‌های مقررات گذار کشور چین هیچ رمز ارزی را به عنوان پول قانونی به رسمیت نمی‌شناسند و سیستم بانکداری این کشور هم نه‌تنها خدمات مربوط به این ارزها را ارائه نمی‌کند بلکه از پذیرش آن‌ها هم منع شده است. در ایران اما بدین شکل نیست. هر کسی که یک رایانه برای استخراج بیت کوین دارد یا سوله‌ای را در زمین کشاورزی گذاشته و صدها دستگاه را برای این کار قرار داده، در واقع صادرات انرژی انجام می‌دهد، یعنی برق را از دولت می‌خرد و تبدیل می‌کند به یک ارزش و بیت‌کوین را به کشور خارجی می‌فروشد و دلار می‌گیرد. حالا در حالی که استخراج ارز دیجیتال به عنوان یک صنعت شناسایی شده، برخی نهادها در کشور استفاده از آن را ممنوع اعلام کردند و این موضوع، بلاتکلیفی متقاضیان ورود به این حوزه را موجب شده است.
موضوع به اظهارنظر وزارت نیرو درباره استخراج ارز دیجیتال برمی‌گردد. آقای رضا اردکانیان، وزیر نیرو در روزهای گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «وزارت نیرو در برخورد با کسانی که با برق با یارانه دولتی برای بیت‌کوین استفاده می‌کنند، جدی است، در نگاه ما چنین کاری با قاچاق سوخت برابر است چرا که برای هر واحد بیت‌کوین ۷۲ کیلووات‌ساعت انرژی مصرف می‌شود و این معادل قاچاق گازهای مصرف‌شده برای تولید انرژی است.»
همچنین در روزهای گذشته جدولی منتشر شد که در آن نشان می‌داد مصرف برق در استان های سردسیر چندین برابر استان‌های دیگر است به طوری که استان مازندران و سمنان و تهران جزء مناطق پرمصرف برق در کشور قرار گرفته‌اند. این در حالی است که هر ساله در فصل تابستان مصرف برق استان‌های گرمسیر مانند خوزستان، هرمزگان کرمان و بوشهر از دیگر استان‌ها پیشی می‌گرفت.
 
سودآوری در ارزهای نادیده کجاست؟
ارز دیجیتال یک واقعیت جهانی است و نمی‌توان آن را انکار کرد. حجم این ارزها حالا به ۲۴۷ میلیارد دلار رسیده است و از طرفی این ارزها ابزار مهمی برای دور زدن تحریم‌ها در اختیار ایران قرار می‌دهند. هنگامی که در ایران فردی ارز دیجیتال استخراج می‌کند، در واقع صادرات برق انجام می‌دهد و دلار وارد می‌کند، کاری که ما به صورت انبوه به علت تحریم ها با مشکل مواجهیم. می‌توان بررسی کرد چه ایرادی دارد که دولت، برق با هزینه بین‌المللی تولید کند و آن را به استخراج کنندگان بفروشد و دیگر برایش مهم نباشد چند دستگاه به این کار مشغول شدند؟ حتی دولت می‌تواند به صورت سیستماتیک در فروش بیت‌کوین به خارج از کشور و واردات دلار هم دخالت نکند، چون در آن صورت کانال‌هایی که دولت به آنها وارد شده، خیلی سریع شناسایی و جلویش گرفته می‌شود. حتی بانک مرکزی می‌تواند نظارت کند که این ارز به داخل کشور برنگردد و اگر بیت‌کوینی تولید شد، حتماً به خارج از کشور فروخته شود و دلار وارد شود تا نگرانی‌هایی که درباره کاهش ارزش پول ملی است، ایجاد نشود. با این حال استفاده از ارز دیجیتال گریزناپذیر بوده و بدیهی است که با اقدامات ضربتی نمی‌توان از ظهور و بروز آن در کشور جلوگیری کرد.

نظر شما