شناسهٔ خبر: 33836074 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

شهردار تهران:

تهران راهی جز کاهش خودروهای شخصی ندارد

صاحب‌خبر -

حناچی درباره اجرای طرح ترافیک جدید در شهر تهران گفت: هدف شهرداری از اجرای این طرح مالی نیست.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه دوچرخه شهری که دیروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تصمیمات ما باید به گونه‌ای باشد که توسعه حمل و نقل عمومی را دامن زند و طبیعتا این گونه تصمیمات، تصمیمات اجتماعی است.وی افزود: اینکه حمل و نقل ما بتواند پوشش ۴۰ درصدی بدهد، در حال حاضر به صورت دفعاتی امکان پذیر نیست.شهردار تهران با بیان اینکه سعی داریم تا کمبود ۲ هزار واگن را جبران و تأمین کنیم و سهم مترو را در حمل و نقل عمومی افزایش دهیم، گفت: تعداد واگن‌ها می‌تواند سر فاصله حرکت قطار‌ها را کم کند و کیفیت خدمات رسانی را افزایش دهد.حناچی با بیان اینکه تاکسی در دنیا یک مد حمل و نقل فانتزی تلقی می‌شود، تصریح کرد: در ایران به دلیل ارزان بودن نرخ سوخت، استفاده از تاکسی و خودروی شخصی گسترش یافته است، اما تصمیمات ما باید در مسیر گسترش حمل و نقل عمومی باشد و استفاده از حمل و نقل شخصی کاهش یابد تا از میزان آلودگی هوا کاسته شود.وی با بیان اینکه در گذشته اصلی‌ترین مد حمل و نقل در شهر‌ها دوچرخه بود، ادامه داد: باید تلاش کنیم به جای اینکه شهر را به خودرو‌ها بدهیم، آن‌ها را به مردم برگردانیم، چراکه وابستگی شهر به خودرو‌ها می‌تواند موجب تهدید سلامتی شهروندان شود.شهردار تهران با اشاره به اینکه دو هفته گذشته تعدادی اتوبوس و مینی‌بوس به شبکه حمل و نقل عمومی اضافه شد، افزود: این کار را ادامه خواهیم داد و سهم ناوگان ریلی تهران را افزایش می‌دهیم و این موضوع در دولت و شهرداری به عنوان یک هدف اصلی در حال پیگیری است.حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم از آثار طرح ترافیکی جدید راضی نیستند، گفت: وقتی این موضوع به صورت تک بعدی دیده می‌شود، اشکالاتی به آن وارد می‌شود، اما وقتی اطلاع‌رسانی درستی صورت می‌گیرد و همه ابعاد موضوع بررسی می‌شود، دیگر مشکلی نخواهد بود.وی افزود: متأسفانه در حال حاضر شهرداری متهم به این است که در طرح ترافیک جدید نگاه مالی دارد، اما واقعیت آن است که ما در طرح ترافیک جدید هزینه ورود به طرح ترافیک را ۵۰ درصد کاهش داده‌ایم و این نشان دهنده آن است که هدف ما مالی نیست و به دنبال رضایت وجدان عمومی هستیم.حناچی در ادامه یکی دیگر از دلایل نارضایتی فعلی مردم را اطلاع‌رسانی کم عنوان کرد و گفت: با تلاش همکارانم این موضوع بهتر اطلاع‌رسانی خواهد شد تا شهروندان نسبت به شرایط طرح جدید ترافیک آگاهی بیشتری یابند، زیرا این شهر راهی جز کاهش خودرو‌های شخصی ندارد و باید مسیر‌های پیاده و دوچرخه را توسعه دهیم.
راه‌اندازی 50 ایستگاه بی‌دود در پایتخت
همچنین مدیر توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک شهرداری تهران در این مراسم از راه‌اندازی 50 ایستگاه دوچرخه بی‌‌دود در تهران طی ١٠ ماه گذشته خبر داد.به گزارش روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران،‌ یعقوب آزاده‌دل‌، گفت: تفاوت عمده این نمایشگاه با سال گذشته، ورود بخش خصوصی برای برگزاری این نمایشگاه است و شهرداری تهران به عنوان حامی شرکت کرده است و امیدوارم سال آینده سمن‌ها و تشکل های مردم نهاد به‌طور کامل این نمایشگاه را برگزار کنند و حتی از شهرداری هم دعوت نشود.وی با بیان اینکه 3 کارگاه آموزشی به موازات این نمایشگاه  برگزار خواهد شد، افزود: سال‌ گذشته از بسیاری از بانک‌ها درخواست کردیم تا به ارائه تسهلات بپردازند،‌ اما بانکی حاضر به همکاری نشد،‌ امسال بانک رسالت جهت ارائه تسهیلات دوچرخه به شهروندان در نمایشگاه حضور دارد.مدیر توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک ادامه داد: شرکت‌های استارتاپی و شرکت‌های دوچرخه‌های اشتراکی بی‌دود نیز در این نمایشگاه حضور دارند و در حال حاضر 50 ایستگاه بی‌دود در تهران به همت بخش خصوصی فعال شده است. آزاده‌دل در ادامه گفت: شرکت پیک بادپا نیز قرار است به‌صورت پایلوت پیک دوچرخه را در مناطق 11و 12 راه‌اندازی کند.آزاده‌دل در ادامه با تقدیر از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو و حضور حناچی شهردار تهران در این کمپین تقدیر کرد و گفت: در گذشته از آقایان نجفی و افشانی نیز در فضای مجازی خواسته بودم به پویش‌های استفاده از دوچرخه بپیوندند ولی این موضوع محقق نشد و خوشبختانه شهردار کنونی به این پویش پیوسته است البته این‌طور به نظر می‌رسد که نگاه‌ها به دوچرخه‌سواری شهردار است و من معتقدم باید اول هوای دوچرخه را داشته باشیم و پس از آن هوای شهردار را.مدیر واحد حمل‌ونقل پاک به بازگشت پروانه‌ها به شهر اشاره کرد و گفت: عده‌ای می‌گویند چرا فکر می‌کنید بازگشت پروانه‌ها کار شماست!؟ اصلاً چنین اعتقادی ندارم اما معتقدم اگر همین طرز تفکر را در تغییر رویکرد مدیریت ترافیک ادامه دهیم، حاجی لک‌لک‌ها هم به تهران برمی‌گردند.
 

نظر شما