شناسهٔ خبر: 33821833 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

توسعه حمل و نقل، چاره کاهش آلودگی هوا در تهران

شهردار تهران گفت: در بعضي قسمتهاي طرح ترافيك جديد، از 50 درصد از منافع مالي خود چشم پوشي كرده ايم تا طرح ترافيك درست را به بهترين شكل پيش ببريم و به شهر كمك كنيم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، پيروز حناچي  امروز در حاشيه افتتاح «دومين نمايشگاه تخصصي دوچرخه شهري و حمل ونقل پاك» با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي درباره اظهارنظر يكي از مديران شهرداري مبني بر ارزان بودن بنزين و دلالت اين موضوع بر كاهش استفاده مردم از دوچرخه، گفت: برآيند تصميمات ما بايد توسعه حمل و نقل عمومي را در پي داشته باشد، بايد اجتماعي باشد و به تمام ابعاد آن نيز توجه شود.
 وي با طرح اين سوال كه آيا حمل و نقل عمومي مي تواند جايگزين سهم 40 درصدي حمل و نقل شخصي شود، بيان كرد: به شكل آني «خير»! اما تمام تلاش ما پر كردن اين فاصله است. تلاش براي تامين 2 هزار واگن نيز براي افزايش سهم مترو در حمل و نقل عمومي است. در اين زمينه، ايستگاهها و زيرساختها فراهم است و اضافه شدن اين تعداد واگن ميتواند ظرفيت مسافرگيري را افزايش و سرفاصله خطوط را به شدت كاهش دهد.
شهردار تهران تصريح كرد: فراموش نكنيم كه تاكسي در دنيا يك وسيله حمل ونقل فانتزي تلقي مي شود و نقش اصلي ندارد، اما در كشور ما شايد به دليل ارزان بودن سوخت است كه تاكسي ها كاركردي همانند ساير كشورها ندارند.
وي گفت: در كشور ما برآيند تصميمات بايد به گونه اي باشد كه حمل ونقل عمومي توسعه پيدا كند و استفاده از خودروي شخصي كاهش يابد چرا كه اين موضوع به طور مستقيم و توأمان بر ترافيك و آلودگي هوا تاثيرگذار است. دومين نمايشگاه تخصصي دوچرخه شهري نيز اقدامي با هدف افزايش نقش حمل ونقل پاك است.
حناچي ادامه داد: در زماني نه چندان دور اصليترين وسيله حمل ونقل در شهرهاي ما دوچرخه بود؛ كودكي خود را به ياد ميآورم كه بيش از هر وسيله حمل ونقلي، دوچرخه را ميديدم. در حال حاضر نيز بايد به اصل خود برگرديم و شهر را نيز به مردم برگردانيم.
حناچي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه وابستگي صرف شهر به خودروها ميتواند تهديد جدي براي سلامت شهروندان باشد، عنوان كرد: در دو هفته گذشته تعداد زيادي اتوبوس و ميني بوس را به شبكه حمل ونقل اضافه كرديم؛ تقويت ناوگان اتوبوسي و ريلي تهران هم توسط شهرداري و هم توسط دولت با جديت در حال تعقيب است و اقدامات بازدارنده را نيز دنبال مي كنيم.
شهردار تهران در پايان خاطرنشان كرد: اين شهر مانند تمام كلانشهرهاي ديگر دنيا راهي جز كاهش استفاده از خودروهاي شخصي و توسعه حمل ونقل عمومي ندارد. توسعه مسيرهاي پياده و دوچرخه از مواردي است كه تمام كلانشهرهاي دنيا به دنبال آن هستند و اين موضوعي نيست كه ما اختراع كرده باشيم. در اين زمينه بايد هم جهت و هم قسم شويم.

نظر شما