شناسهٔ خبر: 33808102 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پي عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی‌ شده؛

واکنش‌هاي جهاني به اقدام قاطع ايران

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به بدعهدی‌های اروپایی‌ها در اجرای تعهدات برجامی‌شان، به عبور ذخایر اورانیوم کشورمان از مرز ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -
واکنش هاي جهاني به اقدام قاطع ايرانبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ؛ وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص عبور ذخایر اورانیوم کشورمان واکنش نشان داد و گفت: ایران گامهای جدیدی برای پیشبرد بلندپروازی های هسته ای اش برداشته است.
وزارت امور خارجه آمریکا در پایگاه اینترنتی رسمی این کشور بیانیه ای را از جانب مایک پمپئو رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا منتشر کرد که در آن به عبور ذخایر اورانیوم ایران از 300 کیلوگرم واکنش نشان داد. (بیشتر بخوانید)
 
جرمی هانت: موضع ما با آمریکا درباره برجام متفاوت است
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، روز دوشنبه گفت: "نمی تواند تصور کند" کشورش در حمله به ایران به علت خروج از برجام، به آمریکا بپیوندد.
وی به اسکای نیوز گفت: "نمی تواند شرایطی را که ما بخشی از آن باشیم تصور کنم,، زیرا ما نگاه متفاوتی به توافق هسته‌ای و تحریم‌های آمریکا داریم. "
جرمی هانت همچنین به این شبکه تلویزیونی مستقر در انگلیس گفت: لندن خواستار حفظ توافق هسته‌ای موسوم به برجام است.
وی گفت: "ما می‌خواهیم این توافق را حفظ کنیم، زیرا نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، اما اگر ایران این توافق را نقض کند، ما نیز از آن خارج می‌شویم. "
 
ابراز نگرانی انگلیس از افزایش اورانیوم غنی شده ایران
جرمی هانت با ابراز نگرانی عمیق از افزایش تولید اورانیوم غنی شده ایران، پایبندی ایران به مفاد برجام را خواستار شد.
رسانه ها در انگلیس به نقل از وزیر خارجه انگلیس اعلام کردند وی از ایران خواسته است اقداماتی انجام ندهد که مغایر با مفاد برجام باشد و به انجام تعهدات خود پایبند باشد.
جرمي هانت وزير خارجه انگليس بدون اشاره به بدعهدي هاي اين کشور و ديگر کشورهاي اروپايي در اجراي تعهدات برجامي شان، گفت: بریتانیا یکی از طرف های امضاکننده توافق هسته ای با ایران است و تلاش دیپلماتیک برای حفظ آن را ادامه خواهد داد و از ایران می خواهد از هرگونه اقدام دیگری در کاهش تعهدات خود در برجام خودداری کند.
هانت که در هفته های اخیر اظهاراتش در همراهی با رئیس جمهور آمریکا به ویژه درباره مسائل غرب آسیا حتی در انگلیس واکنش های گسترده ای در پی داشته در تلاش برای جانشینی ترزا می رهبر حزب حاکم محافظه کار و نخست وزیر انگلیس است. بوریس جانسون هم حزبی و رقیب هانت با فاصله زیادی همچنان بخت نخست جانشینی ترزا می است.
در همين حال، سخنگوی ترزا می، نخست وزیر انگلیس نيز اعلام کرد، بر اساس مفاد توافق هسته ای ایران اقدامات بعدی با شرکایمان را فورا در نظر می گیریم.
 
توئیت مقام روس: همه اعضای ان‌ پی‌ تی، حق غنی‌سازی اورانیوم دارند
یک مقام ارشد روس ضمن واکنش به بیانیه کاخ سفید درباره نقض برجام از سوی ایران حتی پیش از حصول این توافق، ادعای آمریکایی‌ها را درباره اینکه ایران حق غنی‌سازی اورانیوم ندارد, رد کرد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز (سه شنبه) در پیامی توئیتری خود نوشت: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که "این یک اشتباه بود که طبق توافق هسته ای ایران، به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم داده شود".
آمریکا فراموش کرده است که همه کشورهای عضو ان‌ پی‌ تی, حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای, از جمله غنی‌سازی را, دارند. فقط مشکل راستی آزمایی وجود دارد که طبق برجام ایجاد شده است.
این مقام روس پیش از این نیز در توئیت دیگری نوشت: «سخنگوی کاخ سفید دیروز اعلام کرد که حتی قبل از به وجود آمدن توافق هسته‌ای (برجام)، ایران مفاد آن را نقض کرده بود. نقض کردن چیزی که وجود نداشته؟ چنین چیزی یک موضوع جدید در رویه بین‌المللی است. اظهارنظری در این باره نمی‌کنم.»
 
واکنش‌هاي جهاني به اقدام قاطع ايران
 
سیرین سیونه: آمریکا هیچ دلیلی برای خروج از برجام به غیر از تلاش برای جنگ نداشت
جو سیرین سیونه رئیس موسسه پلوشر که در زمینه کاهش اشاعه تسلیحات اتمی فعالیت می‌کند در پاسخ به پیام توئیتری جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران در صفحه توئیتر خود مدعی شد: هیچ دلیلی برای ترک توافقی وجود نداشت که همه راههای ایران را به سوی یک بمب بسته بود مگر اینکه این اقدام بخشی از تلاش برای آغاز یک جنگ جدید باشد.
بولتون در واکنش به اقدام ایران در افزایش ذخایر اورانیوم با غنای پایین خود ادعا کرده بود: هیچ دلیلی وجود ندارد ایران غنی سازی اش را افزایش دهد مگر اینکه این اقدام بخشی از تلاش برای کاهش مدت زمان فرار هسته ای برای تولید تسلیحات هسته ای باشد.
 
 
گفتگوی تلفنی ترامپ و مکرون درباره ایران
 
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره, کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود در مورد افزایش میزان اورانیوم غنی شده ایران تلفنی گفتگو کرد.
 
گزافه گويي ترامپ: ایران با آتش بازی می کند
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به افزایش میزان اورانیوم غنی شده ایران و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال  که آیا برای ایران پیامی دارد یا نه،  مدعي شد:    "پیامی برای ایران ندارم. آن‌ها می‌دانند که دارند چه‌کار می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که دارند با چه چیزی بازی می‌کنند. فکر می‌کنم آن‌ها دارند با آتش بازی می‌کنند.بنابراین به هیچ وجه پیامی برای ایران ندارم."
ترامپ گفت: ما خواهان عقد توافقنامه ای با ایران هستیم که به نحوی به نفع آمریکا باشد.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در پیامی توئیتری ادعا کرد دلیلی وجود ندارد که ایران میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش را افزایش دهد.
<div id="video-display-embed-code_3680149"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2464757/3680149?width=400&height=300"></script></div>
 
بيانيه مضحک کاخ سفید: حتی پیش از موجودیت برجام، ایران مفاد آن را نقض می کرد!
 
سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در واکنش به تصمیمات هسته ای جدید ایران و اجرای آن، بیانیه ای در پایگاه اینترنتی رسمی کاخ سفید منتشر کرد. در اين بیانیه آمده است حکومت ایران امروز برای افزایش غنی سازی اورانیوم خود اقدام کرد. اجازه دادن به ایران برای غنی سازی اورانیوم، اشتباهی است که براساس توافق هسته ای (برجام) رخ داد.
تردید ناچیزی وجود دارد مبنی بر اینکه حتی پیش از موجودیت این توافقنامه، ایران مفاد آن را نقض می کرد! ما باید استاندارد دیرینه منع اشاعه را با تاکید بر ممنوعيت هرگونه غنی سازی برای ایران احیاء کنیم. ایالات متحده و متحدانش هرگز به ایران اجازه نخواهند داد تا تسلیحات هسته ای بسازد. فشار حداکثری بر ایران ادامه خواهد داشت تا اینکه مقامات آن، مسیر اقدامات خود را تغییر دهند. حکومت ایران باید به جاه طلبی های هسته ای و رفتار خود پایان بدهد!
 
جملات عجیب و غریب در بیانیه کاخ سفید
 
جان هادسون خبرنگار واشنگتن پست در مطلبي نوشت: در بیانیه جدید کاخ سفید در مورد ایران جملات عجیب و غریبی دیده می شود: «تردید ناچیزی وجود دارد مبنی بر اینکه حتی پیش از موجودیت این توافقنامه (برجام)، ایران مفاد آن را نقض می کرد»!!
واکنش‌هاي جهاني به اقدام قاطع ايران
ادامه واکنش ها به بیانیه کاخ سفید
 
کالین کال مشاور جو بایدن معاون اوباما در مطلبي نوشت: بیانیه کاخ سفید نه تنها غیرمنطقی است -«تردید ناچیزی وجود دارد مبنی بر اینکه حتی پیش از موجودیت این توافقنامه (برجام)، ایران مفاد آن را نقض می کرد»!!- بلکه تاکیدی بر زیاده خواهی آن است. هیچ کارشناسی اعتقاد ندارد که ایران با صفر شدن غنی سازی موافقت می کند.
واکنش‌هاي جهاني به اقدام قاطع ايران
اتحادیه اروپا: ايران از اقدامات بیشتر خودداری کند!
 
به گزارش آسوشیتدپرس از وین، مایا کوتسیانچیچ سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت، اتحادیه اروپا از ایران می خواهد «تا این اقدام را به حالت قبل برگرداند و از اقدامات بیشتری که باعث تضعیف توافق هسته ای می شود، خودداری کند.»
وی مدعي شد «تا زمانی که ایران به اجرای کامل تعهداتش در توافق هسته ای ادامه دهد، اروپا نیز به طور کامل به آن متعهد باقی می ماند.»
 
آلمان: اقدامات بعدی را درباره توافق هسته ای به دقت بررسی می کنیم
 
خبرگزاری رویترز گزارش داد یک منبع مرتبط با وزارت امور خارجه آلمان با اعلام اينکه ما از اینکه ایران از حد مجاز اورانیوم با غنای پایین در توافق هسته ای فراتر رفته است، نگران هستیم. افزود: در کنار دیگر اعضای توافق هسته ای، اقدامات بعدی را به دقت بررسی می کنیم.
 
روسيه: نباید درباره افزایش اورانیوم غنی شده در ایران مبالغه کرد
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو؛ روسیه روز دوشنبه ضمن ابراز تأسف از خبر اعلام شده توسط ایران مبنی بر افزایش میزان اورانیوم غنی شده نسبت به سطح تعیین شده در توافق هسته ای سال 2015 میلادی (1394 شمسی) خواهان عدم مبالغه در این موضوع شد.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت عبور از سقف 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده ایران باعث تأسف است ولی نباید درباره این موضوع مبالغه کرد. ریابکوف اضافه کرد که این رویداد نتیجه طبیعی وقایع اخیر است و ایران تحت فشار بی سابقه از جانب آمریکاست. این مقام روس از اروپایی ها خواست وضعیت را بغرنج نکنند.
 
تاکید گوترش بر ضرورت پایبندی ایران به توافق هسته ای!
 
­به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل سازمان ملل متحد با ناديده گرفتن بدعهدي طرف ديگر برجام، بر ضرورت پایبندی ایران به توافق هسته ای تأکید کرد!
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مورد اینکه ایران بخشی از توافق هسته ای سال 2015 را نقض کرده، نگران است و از این کشور درخواست کرده است تا به اجرای تمامی تعهداتش ذیل توافق هسته ای ادامه دهد.
 
ياوه گويي نتانیاهو: ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته ای پیش می رود!
 
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث؛ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته ای پیش می رود!
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که رژیمش تنها دارنده سلاح‌های هسته‌‌ای در غرب آسیاست در واکنش به عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از محدوده ۳۰۰ کیلوگرم معین‌ شده در برجام، ادعا کرد اين رژیم به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. 
نتانياهو در ادامه لفاظي هايش گفت: امروز بار دیگر از همه کشورهای اروپایی می خواهم که به تعهد خود پایبند باشند. شما اروپایی ها متعهد شده اید به محض اینکه ایران توافقنامه هسته ای را نقض کند اقدام کنید. شما متعهد شده اید که به صورت خودکار، تحریمهای مشخص شده ازجانب شورای امنیت را اعمال کنید. حالا من به شما می گویم که این کار را انجام بدهید!
 

نظر شما