شناسهٔ خبر: 33820255 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران و واکنش های جهانی

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف 300 کیلوگرم عبور کرده است.

صاحب‌خبر -
یک منبع آگاه  اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصد ایران از 300 کیلوگرم عبور کرد.

به گزارش اعتدال؛ با توجه به عدم تامین شروط ایران و ناکافی بودن موضوع اینستکس، ایران قطعا گام دوم را در زمان تعیین شده که احتمال بسیار زیاد ۱۶ تیر است عملیاتی خواهد کرد.

امروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف 300 کیلوگرم عبور کرده است.

ظریف: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلو گذشت

محمد جواد ظریف هم تایید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است. او گفت که این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی زمان بندی شده و از پیش اعلام شده بوده است.

محمدجواد ظریف در حاشیه مراسم ختم مرتضی صفاری نطنزی نماینده فقید نطنز و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال که آیا ذخایر غنی سازی اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است گفت: طبق آنچه بنده اطلاع پیدا کردم ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلو عبور کرده و این را قبلاً هم اعلام کرده بودیم. بر اساس آنچه اعلام شده خیلی شفاف گفته‌ایم چه کار می‌کنیم و بر اساس آن عمل می‌کنیم؛ این را از حقوق خودمان در داخل برجام می‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا اروپا را تحریم کند چه اتفاق می‌افتد گفت: این مشکل اروپایی‌هاست که باید مشکل خود را حل کنند.

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به بی‌نتیجه بودن کمیسیون مشترک برجام و گذشتن ایران از مرز ۳۰۰ کیلو ذخایر غنی سازی شده، رفتار ایران در ادامه چه پیامی را برای اروپا در پی خواهد داشت، گفت: همانطور که بعد از جلسه اعلام کردیم اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده لذا جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه از پیش اعلام شده، اقدامات خود را اجرا خواهد کرد.

واکنش‌های جهانی به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران

انتشار خبر افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم موجب واکنش برخی کشورها شد.

واکنش آژانس به عبور ایران از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم: در حال بررسی خبر هستیم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در واکنش به عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده گفت که بازرسان سازمان در حال بررسی این هستند که آیا ایران بیش از مقداری که در توافق با قدرت‌های جهانی معین شده است اورانیوم غنی‌سازی شده ذخیره کرده است یا خیر.


انگلیس: ایران اقدامات دیگری مغایر با مفاد برجام انجام ندهد

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نسبت به افزایش میزان اورانیوم غنی سازی شده و عبور از حد مجاز تعیین شده در برجام ابراز نگرانی کرد. جرمی هانت از ایران خواست تا اقدامات دیگری مغایر با مفاد برجام انجام ندهد.

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نیز گفت: «ما فورا با شرکایمان درباره قدم‌های بعدی ذیل توافق برجام صحبت خواهیم کرد.»

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت بریتانیا به عنوان کشور امضاکننده برجام همچنان به حفظ توافق هسته‌ای پایبند است و به تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ آن ادامه خواهد داد.

واکنش آلمان: به‌شدت نگران نقض توافق هسته هستیم

آلمان نیز روز دوشنبه از تصمیم ایران برای عبور از حد مجاز اورانیوم غنی سازی شده مندرج در برجام به شدت اظهار نگرانی کرد.

منبعی در وزارت خارجه آلمان به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما از ایران می خواهیم مسیرش را تغییر دهد و بیشتر از این توافقنامه هسته‌ای را تضعیف نکند.»

این منبع گفته است که آلمان به همراه دیگر کشورهای امضاءکننده برجام به دقت اقدامات بعدی را مورد توجه قرار خواهد داد.

اسرائیل: کشورهای اروپایی تحریم‌های خودکار را علیه ایران بازگردانند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز از کشورهای اروپایی خواست «تحریم‌های خودکار» علیه ایران را بازگردانند.

وی همچنین افزوده است که اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

 یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل نیز اقدام ایران را «نقض آشکار توافق هسته‌ای» ارزیابی کرد و مدعی شد: «ایران در حال انجام شانتاژ هسته‌ای است. ایران دارد به جهان می گوید: ببینید چقدر ما به سلاح هسته‌ای نزدیک‌ایم.»

وی همچنین در ادامه ادعای خود گفته است: «اقتصاد ایران در حال سقوط است. آنها تحت فشار اتمی هستند بنابراین اقدامات نامتعادل انجام می دهند. اگر فشارها ادامه یابد و جهان عقب نکشد، آنها این برنامه را رها می‌کنند.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است چرا که اروپایی ها حتی «به ابتدایی ترین مفاد برجام تاکنون عمل نکرده‌اند.»

وی اعلام کرد که تسریع در روند غنی سازی اورانیوم بر اساس برنامه ریزی زمان بندی شده انجام شده که پیش تر بارها اعلام شده بود.

ادعای رویترز: تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باز می‌گردد

خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: ایران ممکن است تحت تحریم‌های جدید از سوی اروپا قرار گیرد.

افزیش غنی‌سازی بیش از حد مجاز توسط ایران می‌تواند تمام تحریم‌های بین المللی علیه تهران را مجددا فعال کند.

اگر یکی از سه کشور اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان تایید کنند که ایران نقض برجام کرده، تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در عرض 65 روز باز می‌گردد.

واکنش دبیر کل سازمان ملل به عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف تعیین شده

عبور ذخائر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم به حفظ توافق هسته‌ای  کمک نخواهد کرد

 آمریکا: هرگز به ایران اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای داده نخواهد شد

کاخ سفید در بیانیه‌ای نوشت: این اشتباه بوده که در چارچوب توافق هسته ای ایران، به این کشور اجازه غنی سازی در هرگونه سطحی داده شود. شکی نیست که حتی پیش از آن که توافق حاصل شود، ایران مفاد آن را نقض می کرد.

در ادامه این بیانیه آمده:‌ ما باید استاندارد قدیمی غنی سازی صفر برای جلوگیری از اشاعه (سلاح های هسته ای) را در قبال ایران احیا کنیم. آمریکا و متحدانش هرگز اجازه نخواهند داد که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

 کاخ سفید در انتهای بیانیه گفته است: فشار حداکثری بر ایران تا زمانی که ایران مسیرش را تغییر دهند، ادامه خواهد یافت. ایران باید بلندپروازی‌های هسته‌‌ای و رفتارهای مخرب خود را کنار بگذارد.

ترامپ با ماکرون درباره عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم‌غنی شده صحبت کرد

کاخ سفید خبر داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه درباره عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده صبحت کرده است

واکنش وزیر امور خارجه آمریکا به عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم

پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود ادعا کرد: حکومت ایران گام‌های جدیدی برای پیش بردن بلندپروازی‌های هسته‌ای‌اش برداشته است.

این حکومت یک بار دیگر از برنامه هسته‌ای خود، جامعه بین‌المللی و امنیت منطقه را تهدید می‌کند. «اولین حامی تروریسم دنیا» نباید هیچ وقت اجازه غنی‌سازی اورانیوم در هیچ سطحی را داشته باشد.

واکنش بولتون علیه ایران در پی عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده از مرز ۳۰۰ کیلوگرم

 مشاور امنیت ملی آمریکا در پیامی توییتری مدعی شد: دلیلی وجود ندارد که ایران غنی‌سازی خود را افزایش دهد مگر آن که [این اقدام] بخشی از تلاش آن در جهت کاهش مدت زمان گریز برای تولید تسلیحات هسته‌ای باشد.

واکنش نماینده‌های کنگره آمریکا به افزایش ذخایر اورانیوم ایران

برخی از نماینده‌های کنگره آمریکا نیز به عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان دادند.

«تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا که جزو مخالفان سرسخت برجام است در بیانیه‌ای از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواست تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد.

«لیندسی گراهام»، دیگر سناتور آمریکایی هم از دولت ترامپ خواسته «پیامی قوی» به ایران بفرستد و بگوید که آمریکا چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد. «کرستن گرلیبرند»، نماینده ایالت نیویورک در مجلس سنا که از منتقدان سیاست خارجی ترامپ است هم در توئیترش نوشته است: «کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران بی‌ملاحظه و خطرناک بود. ما باید به این توافق برگردیم، آن را تقویت کنیم و ایران را بار دیگر به آن پایبند کنیم. سیاست خارجی ترامپ یک خطر در زمینه امنیت ملی است.»

«راجر مارشال»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کانزاس آمریکا که دیدگاه‌هایش به ترامپ نزدیک است به گفت‌وگوهای دولت آمریکا با متحدان اروپایی اشاره کرد و گفت که بایستی به سیاست خارجی دولت ترامپ اعتماد داشت.

نظر شما