شناسهٔ خبر: 33800086 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئيس سازمان حج و زيارت

آمادگی كامل برای انجام با عزت و مقتدرانه عمليات حج تمتع

علیرضا رشیدیان از آمادگی كامل همه بخش ها و دستگاه های دست اندركار در عمليات حج تمتع امسال برای برگزاری هر چه بهتر اين مراسم، توام با عزت و اقتدار و آرامش و بهره گيری مطلوب حجاج ايرانی از فضای معنوی حج ابراهيمی خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: «علي رضا رشيديان» روز يكشنبه،‌۳ تیرماه در نشست هماهنگي نهايي كه با حضور مديران ستادي و استاني حج و زيارت و دفاتر حوزه نمايندگي ولي فقيه درحج و ساير دستگاه ها و بخش هاي دست اندركار اعم از وزارت امورخارجه ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، گفت : هماهنگي هاي لازم در رابطه با شروع عمليات حج از ثبت نام تا سازماندهي ،حمل و نقل ، اسكان ،تغذيه و تداركات و بهداشت و درمان و مباحث و حمايت هاي كنسولي ، امور فرهنگي و بيمه اي زائران و غيره در تعامل و هم افزايي همه بخش ها به بهترين شكل ممكن انجام شده وتفاهم نامه ها و قراردادها مربوطه با همه بخش‌هاي داراي مسئوليت درداخل و نيز درعربستان به امضا رسيده و انجام شده است.

 

وي تصريح كرد : هماهنگي نهايي براي اعزام زائران به حج تمتع به انجام رسيده و اين نشست براي استعانت از امام مهرباني ها و تلاش در انجام هر چه بهتر مسئوليت ها ووظايف در تعامل و هم افزايي بيشتربراي خدمت صادقانه به حجاج بيت الله الحرام برگزار شده است.

 

رشيديان گفت: با تلاش هاي صورت گرفته اعزام نيروهاي ستادي به مراسم حج نسبت به سال قبل 17 درصد كاهش يافت. همچنین به منظور توسعه عادلانه استفاده از ظرفيت هاي نيروي انساني تلاش شد، توجه بيشتري به ظرفيت استان ها شود و در اين راستا علي رغم كاهش نيروهاي ستادي، آمار نيروهاي استاني توانمند و داراي شايستگي رادر اين خدمت رساني افزايش داديم زيرا سياست و نگاه ما در اين اعزام ها شايستگي و توانمندي نيروهاي براي انجام ماموريت و امور محوله و ارائه خدمات بهينه براي زائران است.

 

وي تصريح كرد: در اين راستا بايد در كنار هماهنگي هاي بيروني چون تعامل ميان بخش هاي بهداشتي و درماني و وزارت امورخارجه و هواپيمايي و غيره بايد مديران و دست اندركاران مربوطه در استان ها در موضوع اعزام و بازگشت زائران پيش بيني هاي لازم را داشته باشند و در اين ميان بحث سياست پروازهاي ايمن و بدون تاخير كه محور شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي است به عنوان هدفي مهم مورد توجه همه ما باشد و در بخش هاي مختلف ازسازمان مركزي حج و زيارت تا مديريت هاي استاني و كارگزاران و ايستگاه هاي پروازي به گونه اي اقدام و برنامه ريزي شود كه در صورت بروز مساله و مشكلي به سرعت شرايط را مديريت كنند.

 

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین بر توجه به شرح وظايف ابلاغي در عمليات حج، تمركز به طرح آسيب شناسي حج سال گذشته و رفع اشكالات، برنامه ريزي و داشتن طرح و برنامه براي انجام اين عمليات به بهترين نحو ممكن با امكانات موجود تاكيد و عنوان كرد: در عين آنكه مديران موظفند براي موارد و حوادث غيرمترقبه و احتمالي كه ممكن است درهر حوزه اي درجريان عمليات حج بروز كند در حوزه كاري و وظايف خود پيش بيني ،برنامه ريزي و تدبير لازم راداشته باشند تا مبادا عمليات عظيم حج را از آن متاثر شود كه اين امر به هيچ وجه پذيرفتني نيست.

 

رشيديان همكاري، هم افزايي و هم پوشاني، برخورداري از صبر و تحمل و سعه صدر را در كنار تلاش جهادي و اقدام به اندازه و به موقع توام با سرعت و دقت در انجام همه امور و وظايف محوله را از جمله ضرورت هايي دانست كه همه دست اندركاران در سطوح و حوزه هاي مختلف بايد محور عمل قرار داده و بدان توجه داشته باشند.

 

وي ابراز اميدواري كرد: با توجه به بهره گيري هر چه بيشتر از ظرفيت هاي نرم افزاري كه امسال در سازمان طراحي شده همچون بانك هاي اطلاعاتي حمل و نقل ،مسكن ،تغذيه و تداركات ، حمل و نقل و نيز ساير تسهيلاتي كه براي ثبت نام كاروان ها و غيره ايجاد شد، امسال اين سازمان با همراهي و تعامل همه بخش هاي مربوطه بتواند در بحث مديريت هوشمند حج و كنترل، مديريت ،هدايت و نظارت بر اين عمليات عظيم ،سال خوبي را داشته باشد و حجاج در سلامت و امنيت كامل مراسمي سرشار از معنويت داشته باشند.

 

ورئیس سازمان حج و زیارت خطاب به مديران و مسئولان در سطوح و بخش هاي مختلف تاكيد كرد: هريك از ما در هر مسئوليت و جايگاهي از رئيس سازمان تا ساير مديريان ستادي و اجرايي و غيره در جريان برگزاري مراسم و عمليات حج، خادم و خدمتگزار زائران هستيم و بايد به اين فرصت ميزباني و خدمتگزاري به بخشي از ضيوف الرحمان كه از سوي خداوند به ما عطا شده افتخار كنيم و تمام تلاش و توان خود را در اين زمينه به كار بنديم .

 

به كارگيري همه توان و ظرفيت ها براي خدمت به حجاج

در ادامه این نشست، حجت الاسلام «سید عبدالفتاح نواب» با بيان اينكه بايد قدر اين فرصت را كه خداوند به همه ما عطا كرده بدانيم، افزود: در اين راستا بايد همه توان خود را به كار بنديم و در اين خدمتگزاري از هيچ تلاشي فروگذارنكنيم .

 

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: شعار محوري حج هماهنگي و اتحاد و انسجام است و در سايه آن بايد ابعاد دروني خودسازي بويژه تخلص به اخلاق ديني و اسلامي تمركز يافته و در عين آنكه تقويت اخوت ديني و برادري بيش از هر زمان در بين حاجيان محور عمل قرار گيرد.

 

وي اظهار كرد: با توجه به فرصت و زمان طولاني سفر حج كه براي برخي تا ۳۵ روز مي رسد بايد تلاش كرد تا حجاج بهره مناسب و مطلوبي از اين زمان براي خودسازي و تقويت اخوت ديني ببرند.

 

گفتنی است «محمد جواد ظريف» وزيرامور خارجه ،«سید عباس صالحی» وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي، «تورج دهقانی زنگنه» مديرعامل هواپيمايي هما و برخي ديگر از مسئولان كشوري نیز در این نشست حضور داشتند.

نظر شما