محسن هاشمی در نشست فصلی مدیران شهری در که سالن همایش برج میلاد و با حضور پیروز حناچی شهردار تهران برگزار شد، اظهار کرد: البته مناسبتر بود با توجه به اینکه حناچی از آبان ماه گذشته به عنوان شهردار تهران مشغول خدمت هستند، در پایان سال گذشته چنین جلسهای برگزار میشد که با سه ماه تاخیر هم فرصت را غنیمت میدانیم.
وی تصریح کرد: درک دشواری شرایط است که امکان اجرای پروژههای بزرگ را سخت میکند، کشور و بخصوص صنعت ساختمان در شرایط تورم رکودی است که هم هزینههای پروژههای عمرانی را افزایش داده و هم بهدلیل تورم و رکود امکان افزایش درامد و منابع شهرداری را سخت تر از گذشته کرده است، بنابراین ما در این شرایط بهتر است بجای آغاز کردن پروژههای دست نخورده یا با درصد پیشرفت پایین ، پروژههای با پیشرفت بالا را تکمیل کنیم. بهطور نمونه پل رو گذر بزرگراه چمران به نمایشگاه، را میتوانم مثال بزنم که دوسال است در حد نود درصد باقیمانده است و بدلیل انجام نشدن هماهنگی با نمایشگاه برای دسترسی، نیمه تمام باقی مانده است، در حالیکه با پیگیری میتوان اینگونه مسایل را حل کرد و بدون منابع مالی سنگین، پروژهها را از بلاتکلیفی دراورد یا پروژه احداث پارکینگ طبقاتی در عباس آباد و نیایش که رها شده و میتواند توسط سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شود و بخشی از معضل ترافیک منطقه را حل کند.
هاشمی ادامه داد: بحث اولویتهاست، باید الان ببنیم اولویت مدیریت شهری چیست؟ و این منابع محدود را باید به کدام اولویت پروژه بدهیم؟ بطور نمونه میتوانیم به پایانه شرق اشاره کنیم که مدتهاست با پیشرفت فیزیکی با بیش از ۹۰ درصد بلاتکلیف است، یا اتصال بزرگراه دولت آباد (شهید رستگار) که در حد ۸۵ درصد باقیمانده است و با بودجه غیرنقدی و پیپگیری قابل تکمیل است، یا باغ کتاب تهران را در حد ۹۹ درصد رها کردهایم و مسایل ایمنی واستانداردهای آن انجام نشده است.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در همین موضوع جمعآوری پل گیشا، چند سازه پل ماند پل گیشا در تهران نیازمند مقاومسازی وجود دارد و چرا بین آنها، این سازه را جمعآوری میکنیم؟، چرا چندبار موضوع به تاخیر افتاده؟ آیا اولویت لازم وجود دارد این میزان گره ترافیکی و منابع مالی صرف آن بشود؟ آیا اولویت بالاتری در بخش عمرانی مدیریت شهری نداشتیم؟ به نظر میرسد با یک اراده جدی میتوان پروژههای نیمه تمام بالاتر از ۷۰ درصد را در سالجاری تکمیل وبه بهره برداری برسانیم.
وی افزود: نحوه برخورد با سیاستهای مدیریت شهری است، شهردار محترم تهران، شورای شهر و همه ذینفعان در مدیریت شهری مساله حمایت از حمل ونقل عمومی ریلی یا مترو را بعنوان سیاست اصلی شهرداری اعلام کردند و در سال جدید حضور رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور در دو برنامه مستقل جهت حمایت از مترو بوده است، صورت مساله نیز مشخص شده که ما از اعتبار ۲ میلیارد دلاری مصوب دولت برای تامین تجهیزات مترو استفاده کنیم و ساخت دو هزار واگن مترو را که میتواند دست کم هزار واگن آن به شبکه مترو تهران وارد شود، آغاز کنیم و اقدامات قانونی ساخت ۶۰۰ واگن نیز تحت نظارت و تایید وزارت کشور آغاز شده است.
هاشمی تصریح کرد: با گذشت دو سال از عمر مدیریت شهری جدید، هنوز این اقدام با وجود همه حمایتها از سطح مقام معظم رهبری، رییسجمهور، معاون اول، مجلس، وزرا و شورای شهر، به نتیجه نرسیده است طبیعی است که این عدم پیگیری ماموریت اصلی موجب عدم کارایی و پیشرفت در اهداف میشود به گونهای که در سال اخیر با وجود راه اندازی دو خط جدید مترو، مسافران مترو بدلیل انتقال واگنهای سایر خطوط به دوخط جدید بجای افزایش کاهش یافتهاند. در این بخش میشد از ظرفیت مجتمعهای ایستگاهی برای تامین منابع مالی جهت ساخت و تکمیل مترو استفاده کرد که در دوسال اخیر عملا گرهی از مترو با این روش باز نشده است.
رئیس شورای شهر تهران گفت: نکته پایانی من، لزوم حمایت همه جانبه از شهردار منتخب است، وقتی ما مدیری را انتخاب میکنیم، برای اینکه موفق شود نیاز به حمایت، اقتدار و اختیارات دارد، شایعاتی که درباره ایجاد شهرداری سایه و موازی از سوی برخی مدیران شهرداری ، شنیده میشود به مصلحت شهر نیست، بنده صراحتا در پاسخ به گلایه و انتقاد برخی از اعضای شورا، در مورد انتصابات گفتم که حتی اگر فرایند مشورت و اخد نظریات اعضای شورا نیز در انتصابات رعایت نشده باشد، این حق شهردار تهران است که مدیران خود را انتخاب کند و ما نباید با صحبتهای علنی وعمومی شهرداری را تضعیف کنیم، آنهم در شرایطی که نیمی از عمر شورا سپری شده است و نیاز به حمایت یکپارچه وجدی از دکتر حناچی وجود دارد که در دو سال آینده بتواند اقدامات عملی و عینی موفقی را به ثمر بنشاند تا شورای پنجم کارنامه پرباری برای ارائه به مردم داشته باشد.