به گزارش خبرگزاری مهر، محسن هاشمی با حضور در همایش فصلی مدیران شهرداری که عصر امروز در برج میلاد برگزار شد، طی سخنانی ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و شهادت شهید بهشتی و یاران حزب جمهوری اسلامی در واقعه هفتم تیر به چگونگی اجرای برنامههای شهردار تهران از زمان تصدی تا کنون پرداخت و افزود: اولین نکتهای که باید در اجرای برنامههای شهردار تهران به آن توجه داشت درک دشواری شرایط است که امکان اجرای پروژههای بزرگ را سخت میکند، کشور و بخصوص صنعت ساختمان در شرایط تورم رکودی است که هم هزینههای پروژههای عمرانی را افزایش داده وهم دلیل تورم و رکود امکان افزایش درآمد و منابع شهرداری را سخت تر از گذشته کرده است، بنابراین ما در این شرایط بهتر است به جای آغاز کردن پروژههای دست نخورده یا با درصد پیشرفت پایین، پروژههای با پیشرفت بالا را تکمیل کنیم، به طور نمونه پل رو گذر بزرگراه چمران به نمایشگاه، را میتوانم مثال بزنم که دو سال است در حد نود درصد باقیمانده است و دلیل انجام نشدن هماهنگی با نمایشگاه برای دسترسی، نیمه تمام باقی مانده است، درحالیکه با پیگیری میتوان اینگونه مسایل را حل کرد و بدون منابع مالی سنگین، پروژهها را از بلاتکلیفی درآورد یا پروژه احداث پارکینگ طبقاتی در عباس آباد و نیایش که رها شده و میتواند توسط سرمایهگذار بخش خصوصی انجام شود و بخشی از معضل ترافیک منطقه را حل کند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به بحث اولویتها از منظر مدیریت شهری پرداخت و افزود: باید ببینیم این منابع محدود را به کدام اولویت پروژه بدهیم؟، به طور نمونه میتوانیم به پایانه شرق اشاره کنیم که مدتهاست با پیشرفت فیزیکی با بیش از ۹۰ درصد بلاتکلیف است، یا اتصال بزرگراه دولت آباد (شهید رستگار) که در حد ۸۵ درصد باقیمانده است و با بودجه غیرنقدی و پیگیری قابل تکمیل است، یا باغ کتاب تهران را در حد ۹۹ درصد رها کردهایم و مسایل ایمنی و استانداردهای آن انجام نشده است، در همین موضوع جمعآوری پل گیشا، چند سازه پل مانند پل گیشا در تهران نیازمند مقاوم سازی وجود دارد و چرا بین آنها، این سازه را جمعآوری میکنیم؟، چرا چند بار موضوع به تاخیر افتاده؟، آیا اولویت لازم وجود دارد این میزان گره ترافیکی و منابع مالی صرف آن بشود؟، آیا اولویت بالاتری در بخش عمرانی مدیریت شهری نداشتیم؟ به نظر میرسد با یک اراده جدی میتوان پروژههای نیمه تمام بالاتر از ۷۰ درصد را در سالجاری تکمیل و به بهره برداری برسانیم.
محسن هاشمی نکته سوم در بررسی عملکرد برنامههای شهردار تهران را نحوه برخورد با سیاستهای مدیریت شهری دانست و افزود: شهردار محترم تهران، شورای شهر و همه ذینفعان در مدیریت شهری مساله حمایت از حملونقل عمومی ریلی یا مترو را به عنوان سیاست اصلی شهرداری اعلام کردند و در سال جدید حضور رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور در دو برنامه مستقل جهت حمایت از مترو بوده است، صورت مساله نیز مشخص گردیده که ما از اعتبار دومیلیاردی دلاری مصوب دولت برای تامین تجهیزات مترو استفاده کنیم و ساخت دو هزار واگن مترو را که میتواند دست کم هزار واگن آن به شبکه مترو تهران وارد شود، آغاز نماییم و اقدامات قانونی ساخت ۶۰۰ واگن نیز تحت نظارت و تایید وزارت کشور آغاز شده است.
وی ادامه داد: اما با گذشت دو سال از عمر مدیریت شهری جدید، هنوز این اقدام با وجود همه حمایتیها از سطح مقام معظم رهبری، رییس جمهور، معاون اول، مجلس، وزرا و شورای شهر، به نتیجه نرسیده است طبیعی است که این عدم پیگیری ماموریت اصلی موجب عدم کارایی و پیشرفت در اهداف میشود به گونهای که در سال اخیر با وجود راه اندازی دو خط جدید مترو، مسافران مترو دلیل انتقال واگنهای سایر خطوط به دو خط جدید به جای افزایش کاهش یافتهاند. در این بخش میشد از ظرفیت مجتمعهای ایستگاهی برای تامین منابع مالی جهت ساخت و تکمیل مترو استفاده کرد که در دو سال اخیر عملاً گره از مترو با این روش باز نشده است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران لزوم حمایت همه جانبه از شهردار منتخب را از دیگر اولویتها برشمرد و افزود: وقتی ما مدیری را انتخاب میکنیم، برای اینکه موفق شود نیاز به حمایت، اقتدار و اختیارات دارد، شایعاتی که درباره ایجاد شهرداری سایه و موازی از سوی برخی مدیران شهرداری، شنیده میشود به مصلحت شهر نیست، بنده صراحتاً در پاسخ به گلایه و انتقاد برخی از اعضای شورا، در مورد انتصابات گفتم که حتی اگر فرایند مشورت و اخذ نظریات اعضای شورا نیز در انتصابات رعایت نشده باشد، این حق شهردار تهران است که مدیران خود را انتخاب کند و ما نباید با صحبتهای علنی و عمومی شهرداری را تضعیف کنیم، آنهم در شرایطی که نیمی از عمر شورا سپری شده است و نیاز به حمایت یکپارچه و جدی از دکتر حناچی وجود دارد که در دو سال آینده بتواند اقدامات عملی و عینی موفقی را به ثمر بنشاند تا شورای پنجم کارنامه پرباری برای ارائه به مردم داشته باشد.