شناسهٔ خبر: 33617218 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مقام فلسطینی: اجرای «معامله قرن» قبل از رونمایی آغاز شده است

نماینده تشکیلات خودگردان در سازمان ملل ضمن برشمردن اقدامات دولت «دونالد ترامپ» درباره فلسطین تأکید کرد، طرح ادعایی صلح این کشور موسوم به «معامله قرن» آغاز شده گرچه رسما از آن رونمایی نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ریاض المنصور» نماینده تشکیلات خودگردان در سازمان ملل در گفت‌وگویی با روزنامه «العربی الجدید» نزدیک به قطر، به آخرین تحولات فلسطین پرداخت.

وی درباره طرح ادعایی آمریکا برای صلح اسرائیلی-فلسطینی موسوم به «معامله قرن» گفت: اجرای معامله قرن قبل از رونمایی آغاز شده است؛ شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، انتقال سفارت (آمریکا) از تل‌آویو به قدس، قطع کمک‌های «آنروا» (آژانس امدادرسانی و کمک به آوارگان فلسطینی)، بستن دفتر «ساف» در واشنگتن و مانند این اقدامات، تعرض به ماست؛ موضوعاتی که دفاع از خودمان را می‌طلبد.

المنصور ادامه داد: از زمان انجام این اقدامات توسط آمریکا، اعلام کردیم که وقت خود را با صحبت درباره معامله قرن با تیم آمریکایی هدر نمی‌دهیم؛ نشست‌هایی با طرف آمریکایی قبل از دسامبر 2017 داشتیم اما دریافتیم که این دیدارها فایده‌ای ندارد، آنها واقعیت‌هایی غیرقانونی به وجود می‌آورند و معنایش آن است که خواستار همکاری حقیقی نیستند.

نماینده تشکیلات خودگردان تصریح کرد: آمریکایی‌ها در نشست‌ها اعلام نکردند که بندهای تشکیل دهنده معامله قرن چیست. همه اینها دال بر آن است که دولت ترامپ دیگر متعهد به حل نهایی مسایل اصلی نیست، آنها مسائل اصلی مانند قدس، آنروا، شهرک‌سازی و جولان سوریه که به اسرائیل تقدیم شده، را از روی میز برداشتند. بنابراین دیگر نیاز به هوش زیادی نیست که دریابیم معامله قرن دقیقا چیست.

معامله قرن، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

 «جیسون گرینبلات» نماینده آمریکا در روند سازش از تاخیر در رونمایی از طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن خبر داد. وی در پیامی در توئیتر نوشت: «معتقدم که ما انتشار طرح صلح ترامپ را تا پس از تشکیل کابینه جدید اسرائیل در ماه نوامبر به تاخیر خواهیم انداخت.» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

نظر شما