شناسهٔ خبر: 33525897 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برای پرداخت تسهیلات به سیل زدگان؛

فرصت دو هفته‌ای به بانک‌ها

وزیر کشور: بانک‌ها تا دو هفته انعقاد قرارداد‌ها برای پرداخت تسهیلات به سیل زدگان را نهایی کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ عبدالرضا رحمانی فضلی در چهارمین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده که با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی و استانداران مناطق سیل زده برگزار شد افزود : در این جلسه گزارش های قابل قبولی از سوی دستگاه های مسئول در امر بازسازی مناطق سیل زده ارائه شد که نشان از پیش رفت کار دارد اما ایراد و اشکال اصلی به بانک ها برمی گشت که در تأمین تسهیلات و پرداخت ، نتوانستند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
وی گفت : در این مدت یک جلسه با مدیران عامل بانکها داشتم و پس از آن کمیته مربوطه ذیل قرارگاه، چندین جلسه با بانک ها برگزار کرد و همچنین یک جلسه نیز هفته گذشته در بانک مرکزی گذاشته شد و چهارشنبه گذشته هم تصمیم نهایی اعلام و به استانها ابلاغ شد تا از شنبه این هفته پرداخت ها به سرعت انجام می شود.
رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده در خصوص عملکرد بانک ها افزود : مقرر بود بانک ها تا پایان خردادماه ، همه قراردادها را نهایی کنند، اما در گزارش ارائه شده در جلسه امروز مشخص شد که این امر صورت نگرفته است، به همین دلیل به بانک ها فرصت داده شد تا ظرف دو هفته این کار انجام شود و پس از این مدت بار دیگر در جلسه ای اقدامات بانکها را بررسی خواهیم کرد و توقع ما این است که جبران کنند.
وی گفت : زمان بندی نوسازی خانه ها تا آخر سال است و تعمیرات مساکن ، فقط تا ۲۵ روز دیگر فرصت دارد و این موارد بایستی طبق زمانبندی انجام شود و تعلل و طولانی شدن روند کار غیرقابل قبول است.
رحمانی فضلی افزود: هر فرد یا دستگاهی کوتاهی کند ، به مردم معرفی خواهد شد و موضوع را از طریق مراجع اداری پیگیری خواهیم کرد.
وی به برخی مشکلات خزانه در تامین منابع مالی اشاره کرد و افزود : با این حال اولویت اول مردم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نیز است، پرداخت تسهیلات بخش مسکن بود چرا که مردم سیل زده در شرایط نامناسبی زندگی می کنند.
وزیر کشور ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه به عنوان مسئول تعیین اولویت پرداخت ها، از مجموع حدود پنج هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که مقرر بود تأمین شود ، حدود سه هزار میلیارد تومان را به خزانه فرستاده و خزانه از این میزان حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد را پرداخت کرده است که امروز موظف شدند به سرعت تمام این مبلغ را پرداخت کنند.
رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با بیان اینکه جلسه امروز قرارگاه با حضور همه خبرنگاران برگزار شد، گفت : بایستی گزارش اقدامات سیل را به مردم اعلام کنیم که در این جلسه همه اشکالات و ایرادات در روند کار دستگاهها مطرح شد و بنده به عنوان مسئول قرارگاه در جمع بندی این جلسه می توانم بگویم عملکرد بیش از ۹۰ درصد دستگاهها واقعا رضایت بخش است و تنها موضوعی که روند کار را کند کرده ، پرداخت تسهیلات و اعتبارات است که امیدواریم جبران شود.
کارنامه دستگاه‌های اجرایی در امداد و نجات سیل‌زدگان قابل قبول است
وزیر کشور گفت : در زمینه امدادرسانی و نجات سیل‌زدگان ، دستگاه‌های اجرایی کارنامه قابل قبولی داشتند ، البته بار اصلی این مسئله بر دوش مردم بود.
رحمانی فضلی افزود : در بحث مقابله با خسارت های سیل تلاش شد که خسارت در همه حوزه‌ها بویژه در بحث جانی به حداقل برسد.
وزیر کشور با بیان اینکه هم اکنون در مرحله سوم یعنی بازسازی ، نوسازی و تامین خسارات مناطق سیل‌زده هستیم افزود : فعالیت ها در این خصوص به سه دسته تقسیم می شود که مرحله نخست مربوط به مصوبات بود که تمام مصوباتی که به دولت ارائه دادیم ، تصویب شد و هیچ اشکالی در این زمینه وجود ندارد .
وی ادامه داد : روز گذشته نیز مقرر بود در بحث زیر ساخت‌ها ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درسه حوزه کشاورزی ، شهرداری و وزارت نیرو تصویب شود که نشد اما قطعاً یکشنبه تصویب خواهد شد.
رحمانی فضلی گفت : موضوع دیگر مقدمات ، آماده‌سازی و ارزیابی خسارت‌ها بود که به‌ خوبی انجام شد و دستگاه‌ها نیز کار ارزیابی و ارائه گزارش‌ها به بانک‌ها و نهادهای مرتبط را ارائه دادند تا اعتبار لازم تامین شود که در این زمینه هم ایرادی وجود ندارد.
وی افزود : در بحث اجرای عملیات نیز در برخی حوزه‌ها پیشرفت خوبی داشتیم ، به‌طور مثال در تامین وسایل زندگی اقدامات خوبی انجام شد که ستاد اجرای فرمان امام و هلال احمر اقلام مورد نیاز را تامین و اکنون نیز آمادگی برای تامین وجود دارد .
وی ادامه داد : نقصی که در اینجا وجود دارد این است که آن چیزی که تامین و برآورد کردیم بیش از آن چیزی است که خسارت دیدیم ، بنابراین باید به میزان گزارش استانداران ، دستگاه‌ها کار انجام دهند.
وزیر کشور در ادامه به موضوع بهداشت و درمان در مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت : در حوزه بهداشت و درمان همه نگرانی‌ها این بود که خدایی نکرده با بیماری‌های واگیردار وسیع مواجه شویم هرچند مواردی از اینها نیز در برخی گوشه کنارها پیدا شد اما همه دستگاه‌های متولی از جمله وزارت بهداشت ، سازمان بهزیستی و هلال احمر کارشان را به‌خوبی انجام دادند و ما با بیماری اپیدمی مواجه نشدیم.
وی افزود : حتی برخی دستگاه ها از برنامه نیز جلوتر بودند ، به طور مثال بنیاد مسکن ارزیابی‌های بسیار خوبی انجام داده و در بحث اسکان موقت نیز بیش از ۹۵ درصد حل شده است و تنها حدود ۲۰۰ خانواده آن هم به دلایل قابل حل باقی مانده اند.
رحمانی فضلی گفت : در بحث شناسایی واحدهای آسیب دیده نیز اقداماتی صورت گرفت ، بخشی از کالاهای ساختمانی خریداری شد و قرارداد با دستگاه‌های مختلف بسته و کارها در مرحله‌ای است که با تلاش جدی‌تر انجام خواهد شد .
اولویت نخست دولت تامین مسکن سیل زدگان است
وزیر کشور گفت : اولویت نخست دولت بحث تامین و ساخت مسکن سیل زدگان است که حتماً باید تا شب عید انجام شود.
وی افزود : چیزی که باید به آن توجه شود ، موضوع بانک‌ها است ، متاسفانه علیرغم جلسات متعددی که با بانک‌ها گذاشته شد ، قرار بود تا آخر خرداد همه قراردادها منعقد و پرداخت‌ها انجام شود ، اما بر اساس گزارش‌هایی که امروز ارائه شد بانک‌ها عقب هستند البته آنها علت را تغییر نوع پرداخت و تامین منابع اعلام کردند که دولت آن را تامین کرده است.
وی گفت : جلساتی برگزار شده و بانک مرکزی اعلام کرده است که در خصوص اجرای این موضوع هیچ محدودیتی وجود ندارد و بر اساس مصوبات روز چهارشنبه بانک مرکزی ، قرار بوده از شنبه این موضوع سرعت گیرد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه حق مردم است بدانند دستگاه‌ها چه‌کاری انجام داده‌اند افزود : چون امر مهمی است و همه پای کار آمدند ، مردم حق شان است بدانند دستگاه هایی که زحمت کشیدند کدامند و کسانی که کوتاهی می کنند کدامند. بنده جلسه گذاشتم و قرار شد مدیران عامل بانک ها و بنیاد مسکن تا اخر خرداد قرار داد را تمام کنند اما امروز گزارشی که دادند قرار داد تمام نشده است .
وی ادامه داد: دلیل این موضوع هر چه که هست برای ما قابل پذیرش نیست ، باید این موضوع را حل می‌کردند ، تا اواسط تیر بایستی تمام کارها انجام شود.
وزیر کشور گفت : بخش دیگری که نتوانسته همگام با دیگر دستگاه‌ها پیش رود ، خزانه است ، ما می‌دانیم مشکلات و وضعیت خزانه چیست و همه را درک می کنیم اما سیل‌زدگان هم در حوزه کشاورزی و هم ساخت و ساز در اولویت نخست هستند .
وی افزود : این افراد در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد با شرایط سخت در حال زندگی هستند. اموال، دارایی، مسکن و زمین‌های کشاورزی آن‌ها آسیب دیده و اولویتی اصلی‌تر از این نداریم و حتما باید این اولویت رعایت می‌شد.
رحمانی فضلی ادامه داد : سازمان برنامه و بودجه از مبلغ 5 هزار میلیارد تومان 3 هزار میلیارد را به عنوان اولویت تشخیص داده بود که پرداخت شود ، همه ما سازمان برنامه و بودجه را به عنوان دستگاه تشخیص دهنده اولویت قبول داریم ، وقتی که سازمان برنامه اعلام می‌کند که ۳ هزار میلیارد باید پرداخت شود خزانه باید این موضوع را در اولویت خود قرار دهد اما بر اساس گزارش‌هایی که ارائه شده است خزانه نصف آن یعنی حدود 50 تا 55 درصدش را تامین کرده است و ما انتظار داریم که باقی را نیز با سرعت تامین کند.
وی افزود : در برخی مناطق مانند لرستان با سرمای زودرس و در خوزستان با کشت تابستانه مواجهیم که بایستی به این موارد نیز توجه کنیم و انتظارمان این است که خزانه این موضوع را در اولویت خود قرار دهد. زیرا اینجا قرارگاه است و قرارگاه با اختیاراتی که رئیس جمهوری داده و تأکیدات مقام معظم رهبری بایستی فرآیندها را کوتاه و اولویت‌ها را تعیین کند و اگر قرار باشد که در قرارگاه تصمیماتی گرفته شود اما بانک‌ها و خزانه و یا هر دستگاه دیگر کار خودش را انجام دهد پس چه نیازی به قرارگاه است؟
وی از دستگاه‌های که اقدامات خود را به‌درستی انجام دادند تشکر کرد و از برخی دستگاه‌هایی که عقب ماندند خواست که جبران کنند.
 

نظر شما