شناسهٔ خبر: 33373816 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

سیاستمداران آمریکا خواستار شدند

تبیین موضع کاخ سفید در ارتباط با لیبی

صاحب‌خبر -

سیدمحمد میرزامحمدزاده

گروهی از سیاستمداران آمریکایی با بیان اینکه گروه‌های مسلح در لیبی با سوءاستفاده از ابهام موضع کاخ سفید مشارکت خود در تقابل‌های مسلحانه را توجیه می‌کنند، از دولت دونالد ترامپ خواسته‌اند که سیاست خود را در ارتباط با این کشور آفریقای شمالی تبیین کند.

خبرگزاری الجزیره نوشت، روز جمعه (هفدهم خرداد ماه) هشت عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور به کاخ سفید هشدار دادند که به صراحت، تجاوز نظامی خلیفه حفتر برای تسخیر طرابلس، پایتخت لیبی و ساقط کردن دولتی که از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شده را محکوم کند.

حفتر، کسی که متحد رقبای دولت کنونی در شرق این کشور به ‌شمار می‌رود و از سوی متحدان ایالات‌متحده از جمله امارات‌متحده عربی و مصر حمایت می‌شود، حملات خود را در تاریخ چهارم آوریل (پانزدهم فروردین ماه) با شعار پاکسازی پایتخت از گروه‌های تروریستی، آغاز کرد.

ایالات‌متحده در ابتدا ضمن مخالفت با تجاوزات حفتر طی بیانیه‌ای از سوی پمپئو، خواستار تعلیق سریع حملات وی شد.

اما در ماه آوریل، کاخ سفید بیانیه دیگری منتشر کرد که بیان داشت ترامپ و حفتر روز پانزدهم آوریل (26 فروردین ماه) طی یک تماس تلفنی با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. بر اساس بیانیه منتشر شده، در این تماس ترامپ نقش مهم حفتر در مبارزه با تروریسم و ایمن سازی منابع نفتی لیبی را پذیرفته بود.

سیاست ایالات‌متحده آمریکا در قبال لیبی پس از ملاقات ترامپ و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و نیز مکالمه تلفنی با محمد بن‌زاید، شاهزاده امارات‌متحده عربی، تغییر ناگهانی داشت

نمایندگان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه روز جمعه خود عنوان کردند که برداشت‌ها از مکالمه ترامپ با حفتر منجر به ایجاد ابهام درباره موضع ایالات‌متحده شده است.

این گروه فراحزبی نمایندگان شامل شش نماینده دموکرات و دو نماینده جمهوری‌خواه گفتند: بازیگران مسلح منازعه لیبی حالا از این ابهام در سیاست ایالات‌متحده برای توجیه ادامه منازعه استفاده می‌کنند و چشم‌انداز جایگاه سیاسی و ثبات منطقه‌ای را بیشتر از پیش تهدید می‌کنند.

خلا    امنیت

درگیری در نزدیکی طرابلس تاکنون منجر به کشته شدن 600 نفر و زخمی شدن حدود سه هزار نفر شده و 80 هزار نفر از مردم را وادار به گریختن از خانه خود کرده است. در همین حال نیروهای حفتر به حاشیه جنوبی شهر نفوذ کرده‌اند و آنجا متوقف هستند.

سیاستمداران آمریکایی عنوان کردند که منازعه طولانی مدت منجر به خلا امنیتی مشابه آنچه که دولت عراق و شام (داعش) در سال 2014 در لیبی، بزرگ‌ترین مرکز قدرت خود خارج از سوریه و عراق، ایجاد کرده بود، می‌شود.

قانون‌گذاران با اشاره به شش حمله‌ای که داعش پس از نزاع بر سر طرابلس مدعی آن شده است، گفتند: بهترین راه برای جلوگیری از حملات بیشتر تروریستی، دست‌یابی به توافق آتش‌بس و بازگشت به فرایند سیاسی است.

ترامپ و حفتر روز پانزدهم آوریل (26 فروردین ماه) طی یک تماس تلفنی با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. در این تماس ترامپ نقش مهم حفتر در مبارزه با تروریسم و ایمن‌سازی منابع نفتی لیبی را پذیرفته بود

در ادامه این نامه آمده است: بر همین اساس ما از شما درخواست داریم که به صورت عمومی مشخص کنید که ایالات‌متحده مخالف راهکار نظامی در لیبی است و اینکه آمریکا تمامی بازیگرانی که ثبات را به‌خطر می‌اندازند و یا به خشونت ادامه می‌دهند، را محکوم می‌کند.

پاتی کالهین، خبرنگار الجزیره که از واشنگتن دی‌سی گزارش می‌کرد، گفت که سیاستمداران آمریکایی در تلاش برای جلب توجه رسانه‌ها به منازعات لیبی هستند.

وی گفت: این مردان و زنان کنگره آمریکا در تلاش هستند که این موضوع پوشش داده شود، چرا که کنگره سازمانی است که می‌خواهد به آنچه در رسانه‌ها می‌بیند و می‌خواند، واکنش نشان دهد و در حال حاضر منازعه در لیبی اصلاً پوشش داده نمی‌شود.

در همین حال یک مقام ارشد در دولت حاکم در طرابلس موسوم به دولت وفاق ملی (GNA)، روز جمعه مدعی شد که ایالات‌متحده در کنار ما به عنوان دولت برحق لیبی است.

احمد مائتیگ، معاون نخست‌وزیر، این اظهارات را در واشنگتن دی‌سی پس از مذاکره با قانون‌گذاران و مقامات در وزارت امور خارجه آمریکا بیان کرد. وی همچنین گفت که دولت وفاق ملی از ایالات‌متحده خواسته تا از تأثیر خود برای پایان دادن به این حمایت متحدان حفتر استفاده کند.

اما بعد از مذاکرات مائتیگ با اعضای کنگره و وزارت امور خارجه در واشنگتن در روز جمعه، وزارت امور خارجه آمریکا در اظهارنظر درباره این مذاکرات با احتیاط عمل کرد. یک مقام آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه ضمن درخواست برای عدم اعلام هویت خود گفته است که واشنگتن خواستار بازگشت دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر به مذاکرات و از سرگیری راهکار سیاسی است.

خبرگزاری بلومبرگ و روزنامه انگلیسی گاردین در اواخر ماه آوریل (اواسط اردیبهشت) در گزارش‌های جداگانه‌ای عنوان کردند که سیاست ایالات‌متحده آمریکا پس از ملاقات ترامپ و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و نیز مکالمه تلفنی با محمد بن‌زاید، شاهزاده امارات‌متحده عربی، تغییر ناگهانی داشت.

این گزارش‌ها عنوان داشتند که رهبران این دو کشور به ترامپ هشدار دادند که از حفتر حمایت کند.

پس از براندازی معمر قذافی، حاکم بلند‌مدت لیبی به دست نیروهای ناتو در سال 2011، لیبی درگیر با هرج و مرج دچار ویرانی شده است.

بمباران الزاویه از سوی حفتر

بامداد روز یکشنبه (نوزدهم خرداد ماه) هواپیماهای نظامی خلیفه حفتر شهر الزاویه واقع در غرب پایتخت را هدف قرار دادند، اما تلفاتی از این بمباران‌ها گزارش نشد.

در همین حال غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل در لیبی خواستار آتش‌بس انسانی و حمایت بیشتر از آوارگان داخلی در طرابلس لیبی شد.

این آوارگان با مشکل تصمیم وزارت آموزش لیبی برای از سرگیری دوره آموزشی از روز یکشنبه مواجه هستند، چراکه هزاران نفر از آوارگان هم‌اکنون در مدارس زندگی را به سر می‌برند.

 

نظر شما