شناسهٔ خبر: 33361562 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با انتشار بیانیه ای؛

وزارت خارجه فلسطین: شکایت از سفیر آمریکا را بررسی می کنیم

سخنان دیوید فریدمن خطری برای صلح و امنیت در منطقه است و ادامه سیاست های جانبدارانه دولت آمریکا از اشغالگران و توسعه طلبی آنهاست.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ وزارت امور خارجه فلسطین اعلام کرد شکایت از سخنان دیوید فریدمن سفیر آمریکا به دادگاه بین المللی کیفری را بررسی می کند.
این وزارتخانه افزود: سخنان فریدمن خطری برای صلح و امنیت در منطقه است. این سخنان ادامه سیاست های جانبدارانه دولت آمریکا از اشغالگران و توسعه طلبی آنهاست.
گفتنی است دیوید فریدمن مدعی شده بود اسرائیل حق دارد بخش هایی از کرانه باختری را به این رژیم ملحق کند.
 
انتقاد فلسطینیان از سخنان فریدمن درباره الحاق کرانه باختری
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ، دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در مصاحبه ای که در نیویورک تایمز منتشر شد ، دیدگاه های خود را درباره احتمال الحاق کرانه باختری رود اردن به رژیم اسرائیل مطرح کرد و مدعی شد: تحت شرایط خاص اسرائیل حق در اختیار داشتن بخش هایی و نه همه کرانه باختری رود اردن را دارد.
به دنبال این اظهارات ، شماری از مقامات فلسطینی از اظهارات سفیر آمریکا در اسرائیل انتقاد کردند.
صائب عریقات دبیر کل سازمان آزادیبخش فلسطین در این خصوص گفت ، گفته های دیوید فریدمن به نوعی تاکیدی بر جانبداری دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از اسرائیل است.
وی افزود تصمیم فلسطینیان برای عدم حضور در کنفرانس اقتصادی بحرین کاملا قابل توجیه است.
صائب عریقات با اشاره به اظهارات سفیر آمریکا گفت: دیدگاه آنها درباره الحاق کرانه باختری به اسرائیل بر اساس قوانین بین المللی نوعی جنایت جنگی است.
جنبش فتح وابسته به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به این اظهارات واکنش نشان داد.
روزنامه تایمز اسرائیل نوشت: این جنبش با انتشار بیانیه ای اعلام کرد ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به صلح متعهد است اما نه به هر قیمتی. صلحی عادلانه ، جامع و پایدار براساس قوانین بین المللی ، قطعنامه های سازمان ملل متحد و اصل تشکیل دو کشور که فریدمن در حال حاضر از آنها طفره می رود.
اظهارات فریدمن همچنین با واکنش شدید احزاب مخالف دولت در اسرائیل نیز مواجه شده است.
تایمز آو اسرائیل به نقل از توئیت تمار زندبرگ رئیس حزب چپگرای مرتز اسرائیل نوشت فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل است نه سفیر آمریکا در شهرک های یهودی نشین و باید بداند که الحاق کرانه باختری برای اسرائیل فاجعه آمیز خواهد بود.
ایمن عوده رهبر جنبش عربی برای تغییر نیز در توئیت خود با ارسال پیامی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ؛ وی را " مرد نارنجی در کاخ سفید " نامید.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی آوریل گذشته از تصمیم خود برای گسترش شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن در صورت پیروزی مجددش در انتخابات 9 مه خبر داد.
تنش ها میان فلسطینیان و اسرائیلی ها از ماه مه سال 2018 به دنبال اقدام آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل آویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل شدت گرفت. پس از آن فلسطینیان میانجی گری یک جانبه واشنگتن را رد کردند.

نظر شما