شناسهٔ خبر: 33286430 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آیت الله امامی کاشانی:

زکات فطره امسال ۸ هزار تومان است

آیت الله محمد امامی کاشانی زکات فطره امسال در تهران بر حسب ۳ کیلو نان را ۸ هزار تومان اعلام کرد

صاحب‌خبر -

امام جمعه موقت تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما گفت: زکات فطره که پس از رؤیت هلال ماه شوال بر مسلمانان واجب می‌شود و مستحب است تا پیش از نماز عید فطر به دست نیازمندان برسد شامل ۳ کیلو گندم یا ۳ کیلو جو یا ۳ کیلو برنج یا ۳ کیلو خرما و یا ۳ کیلو کشمش است.
وی افزود: مسلمانان می‌توانند یا خود این اقلام را به نیازمندان بدهند یا معادل آن مبلغی را که در محل سکونتشان برای این اقلام تعیین می‌شود بپردازند.
آیت الله محمد امامی کاشانی اضافه کرد: مستحب است مسلمانان قوت غالب خود را برای زکات فطره بپردازند پس اگر افرادی بیشتر در طول سال برنج مصرف می‌کنند مستحب است که ۳ کیلو برنج بپردازند.
وی گفت: به عنوان مثال اگر کسی برنج ایرانی مصرف می‌کند که نرخ متعارف آن ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است باید برای هر نفر ۵۰ هزار تومان زکات فطره بپردازد و اگر بیشتر برنج خارجی مصرف می‌کنند باید برای هر نفر حدود ۳۰ هزار تومان فطریه بدهند.
آیت الله امامی کاشانی افزود: زکات فطریه بهتر است از قوت غالب باشد تا عید فطر هیچ سفره‌ای بدون غذا نباشد و حتی تفاوت طبقاتی در نوع غذای نیازمندان با دیگر افراد وجود نداشته باشد.
امام جمعه موقت تهران گفت: اگر تا پیش از نماز عید فطر مستحقی نیافتند که فطریه را به او بدهند باید این پول را کنار بگذارند تا به نخستین نیازمند بپردازند و در این مدت اجازه ندارند در این پول تصرف کنند و آن را با مبالغ دیگر جابجا کنند.
آیت الله محمد امامی کاشانی اضافه کرد: باید زکات فطره هر نفر که ۳ کیلو گندم، برنج، جو، خرما یا کشمش است بطور کامل به یک نیازمند داده شود و هر فرد می‌تواند نیمی از زکات فطره خود را از یکی از اقلام و نیمی دیگر را از نوع دیگری بپردازد، اما باید کل زکات فطره هر نفر به یک نیازمند داده شود.
وی گفت: می‌توان به یک خانواده نیازمند بیش از تعدادشان زکات فطره داد، اما کمتر از زکات فطره یک نفر را نمی‌توان به یک نیازمند پرداخت کرد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه فطره به معنی افطار است و مسلمانان که ماه رمضان را روزه گرفته اند در عید فطر افطار می‌کنند و زکات فطره نیز در همین روز و به سبب این روز پرداخت می‌شود.
وی اضافه کرد: آثار پرداخت زکات فطره شامل پذیرش روزه‌ها و عبادات ماه مبارک رمضان همچنین درک شب‌های قدر و محافظت در برابر حوادث و مرگ‌های نا به هنگام می‌شود.

نظر شما