شناسهٔ خبر: 67733497 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

شوک به سیستم‌های ارتباطی و زیرساختی جهان

اختلال سایبری گسترده، از فرودگاه‌ها تا تلویزیون‌ها را تحت‌تأثیر قرار داد

صاحب‌خبر -

اختلال سرویس‌های کامپیوتری جهانی به‌علت بروز مشکل در شرکت مایکروسافت، روز گذشته، سبب بهت جهانی شد. مهر در این‌باره گزارش داد: «در پی اختلال سایبری و قطعی شبکه ناشی از آنچه بروز مشکل در سیستم‌های عامل مایکروسافت اعلام شده است، بسیاری از پروازها در سراسر جهان لغو و سامانه‌های بانکی و فعالیت کسب‌وکارها متوقف شد؛ همچنین سیستم درمان در بسیاری از کشورها تحت‌تأثیر قرار گرفت. «امریکن ایرلانیز»، «دلتا ایرلاینز»، «یونایتد ایرلاینز» و «الیجنت ایر» با اشاره به مشکلات ارتباطی، پروازهای خود را لغو کردند. براساس هشداری که این شرکت برای کاربرانش صادر کرد و به رویت رویترز رسید، نرم‌افزار «فالکون سنسور» این شرکت به از کار افتادن «ویندوزهای مایکروسافت» منجر شد که متعاقباً به نمایش صفحه اخطار آبی انجامید. صنعت مسافربری در بین صنایعی است که بیشترین خسارت را از این قطعی و اختلال سایبری متحمل شده و فرودگاه‌های سراسر دنیا ازجمله توکیو، آمستردام، برلین و چندین فرودگاه اسپانیا از بروز اختلال در سامانه‌ها و تأخیر در پروازها گزارش دادند. همچنین، شرکت‌های هوایی بین‌المللی ازجمله «رایان‌ایر» که بزرگ‌ترین هواپیمایی اروپا از حیث تعداد مسافر محسوب می‌شود، درباره بروز مشکل در سیستم رزرو بلیت و سایر اختلالات مرتبط هشدار داد. در انگلیس سامانه‌های نوبت‌دهی پزشکان از آنلاین به آف‌لاین تغییر کرد و پخش آنلاین شبکه «اسکای‌نیوز» که یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های خبری این کشور محسوب می‌شود نیز متوقف شد. بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی از استرالیا تا هند و آفریقای جنوبی نیز به مشتریان خود درباره اختلال در خدماتشان هشدار دادند. برخی کاربران فضای مجازی در هندوستان نیز تصاویری از کارت پرواز خود منتشر کردند و نوشتند که نخستین «کارت پرواز دست‌نویس» خود را دریافت کرده‌اند. همچنین بیمارستان‌های آلمان عمل‌های جراحی غیراورژانسی را لغو کردند. تصاویر ویدئویی شبکه اسکای‌نیوز نیز نشان داد که مجریان بدون استفاده از «اتوکیو/ دستگاه نمایش متن به مجری و گوینده»، در حال خواندن اخبار از روی نوشته‌های کاغذی هستند. کاربران فضای مجازی در کانال‌های تلگرامی و همچنین صفحات ایکس از مواجه شدن با خطای «BSoD»(صفحه آبی مرگ/ Blue Screen of Death) خبر دادند و تصاویری را به اشتراک گذاشتند. این پیام به‌عنوان یک «خطای ایست» یا یک «بررسی اِشکال» شناخته می‌شود. این صفحه خطا، به‌وسیله سیستم‌های عامل خانواده مایکروسافت «ویندوز» در برخورد با خطاهای بحرانی نمایش داده می‌شود. در نهایت اعلام شد یک به‌روزرسانی معیوب جدید نرم‌افزار آنتی ویروس شرکت CrowdStrike دلیل اختلال بوده است. دستگاه‌هایی مانند رایانه‌ها و تلفن‌ها از کار افتادند، زیرا به‌دلیل نرم‌افزار خراب نمی‌توانستند درست فعالیت کنند. مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد: مشغول فعالیت است تا اپلیکیشن‌های مختلف تحت‌تأثیر این رویداد ازجمله مایکروسافت ۳۶۵ و سرویس‌های دیگر را دوباره فعال کند. این شرکت همچنین اعلام کرد اقداماتی برای برطرف کردن مشکل در حال انجام است».
خبرگزاری ایسنا از عذرخواهی مدیر شرکت کراود استرایک بر سر اختلال رخ داده نوشت و آورد: «جورج کورتز، مدیرعامل شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک» (CrowdStrike)، بابت اختلال فنی جهانی که روز جمعه، فعالیت صنایع مختلف را دچار وقفه کرد، عذرخواهی کرد و وعده داد با همه مشتریانش برای برگرداندن فعالیت آنها به وضعیت عادی، همکاری کند. وی به برنامه «امروز» شبکه ان بی‌سی گفت: عمیقا برای اتفاقی که باعث شده‌ایم برای مشتریان، مسافران و هر کسی که از این بابت دچار مشکل شد، بیفتد، متأسفیم. کورتز گفت: بسیاری از مشتریان، سیستم را ریبوت کرده‌اند و سیستم آنها بالا آمده و کار می‌کند. وی افزود: ممکن است برای برخی از سیستم‌ها که به‌صورت اتوماتیک، ریکاور نمی‌شوند، مدتی طول بکشد اما این شرکت اطمینان حاصل خواهد کرد که سیستم‌های همه مشتریان، به‌طور کامل، ریکاور شود.»
لازم به ذکر است اختلال رخ داده در شرکت مایکروسافت تأثیری بر سیستم‌های کامپیوتری و حمل‌ونقل ایران نگذاشته است. ایرنا در همین رابطه در گزارشی عنوان کرده است: «مرکز ملی فضای مجازی، با اشاره به اختلال پیش‌آمده در خدمات شرکت مایکروسافت، اعلام کرد: از بامداد دیروز (جمعه، ۲۷ تیر) به‌دلیل ایجاد اختلال در خدمات شرکت کرود استرایک/ CrowdStrike که یک شرکت امنیتی و همکار در مایکروسافت است، بسیاری کشورهای جهان در ارائه خدمات مختلف به مردم، دچار مشکل شدند. بر همین اساس، مرکز ملی فضای مجازی از ساعات اولیه بروز اختلال جهانی در سرویس‌های مایکروسافت فعال شد تا ارزیابی دقیقی از وضعیت داشته و وضعیت را مدیریت کند اما تاکنون هیچ‌ آسیب یا اختلالی در ارائه خدمات به مردم گزارش نشده است. ایران از سال‌ها پیش به‌دلیل تحریم‌های غرب از دریافت این خدمات منع شده بود و از همان سال‌ها با ابتکار عمل جوانان و نخبگان کشور، سرویس‌های جایگزین بومی، در داخل طراحی و اکنون همان سرویس‌ها عملیاتی است. در عین حال، توانمندی‌های کشور در حوزه ارائه خدمات ابری بومی، قابلیت صادرات به سایر کشورها را هم دارد و آمادگی لازم جهت انتقال تجربه و یا صادرات محصولات این حوزه را داریم.»

 

نظر شما