شناسهٔ خبر: 33278497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مبلغ کفاره و فطريه سال 98

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
فطريه 98,مبلغ فطريه 98,زکات فطره 98 فطريه و کفاره سال 98
ميزان فطريه سال 98 از سوي مراجع تقليد اعلام شد.
پرداخت فطريه يا زکات فطره در روز عيد فطر واجب است. زمان وجوب زکات فطره از غروب شامگاه عيد فطر است و مراجع تقليد، تأخير پرداخت آن را بعد از نماز عيد جايز نمي دانند، اما اگر کسي نماز عيد را نخواند، بايد فطريه را تا ظهر عيد پرداخت کند.
اگر دسترسي به فقير ندارد، مي تواند مقداري از مال خود را به نيت فطره جدا کرده و براي مستحقي که در نظر دارد يا براي هر مستحقي کنار بگذارد و بايد هر وقت که آن را مي دهد نيت فطره کند.
در صورت فراموش کردن پرداخت مبلغ فطريه، بنابر احتياط واجب در اولين فرصت به قصد قربت (بدون نيّت ادا و قضا) مبلغ مورد نظر را کنار گذاشته و به دسته افراد فقير و نيازمند برسانيد.
ميزان زکات فطره 98 از سوي مراجع تقليد آيت الله مکارم شيرازي، آيت الله نوري همداني و آيت‌الله شبيري زنجاني اعلام شد:
مبلغ فطريه 98 بر اساس اعلام آيت الله العظمي مکارم شيرازي
زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، يعنى بايد براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه يک صاع (تقريباً سه کيلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو يا خرما يا برنج يا ذرّت و مانند اين‌ها به مستحق بدهد و اگر پول يکى از اين‌ها را بدهد کافى است.
بر اساس اعلام آيت الله العظمي مکارم شيرازي، زکات فطره امسال بر مبناي قوت غالب گندم مبلغ نه هزار تومان (9000 تومان) و بر مبناي قوت غالب برنج خارجي، مبلغ بيست و چهار هزار تومان (24000 تومان) و برنج داخلي، مبلغ شصت هزار تومان (60000 تومان) اعلام شده است که مردم در انتخاب هر يک از آن‌ها مخير هستند.
همچنين کفاره روزه غير عمد مبلغ سه هزار تومان (3000 تومان) است که بايد به صورت نان تهيه و پرداخت شود، و کفاره روزه عمد مبلغ صد و هشتاد هزار تومان (180000 تومان) است.
مبلغ فطريه 98 بر اساس اعلام آيت الله العظمي نوري همداني
بسم الله الرحمن الرحيم
با آرزوي قبولي طاعات و عبادات تمامي مؤمنين و مؤمنات
به آگاهي مي رساند ميزان زکات فطره و کفاره عمد و غيرعمد طبق نظر مرجع عالي قدر حضرت آيت الله العظمي نوري همداني دامت برکاته به شرح ذيل است:
مؤمنين شريف دقت دارند که فطريه هر نفر 3 کيلوگرم گندم يا برنج و يا موردهاي ديگري که در رساله هاي عمليه آورده شده است، مي تواند باشد. البته بهتر آن است که قوت غالب پرداخت شود که بر اين مبنا قوت غالب گندم براي هر نفر 9 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
همينطور براي کساني که مي خواهند قيمت برنج را پرداخت کنند، برنج داخلي حدود 60 هزار تومان و خارجي حدود 24 هزار تومان براي هر نفر در نظر گرفته شده، ولي باتوجه به اختلاف قيمت در منطقه هاي گوناگون به همان قيمت منطقه اي محاسبه شود.
کفاره در روزه غيرعمد روزانه ٢٥٠٠ تومان و در کفاره روزه عمد روزانه 150 هزار تومان است.
مبلغ فطريه 98 بر اساس اعلام آيت‌الله شبيري زنجاني
شخصي که پرداخت زکات فطره بر او واجب است بايد براي خودش و کساني که نانخور او هستند، هر نفري يک صاع (تقريبا 3کيلو و 600گرم) از خوراکيهاي رايج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) يا مبلغ آن را به مسکين (که از فقير سخت‌تر زندگي را مي‌گذراند) بدهد.
دفتر آيت‌الله‌العظمي شبيري زنجاني، مبلغ 10,000تومان را بابت فطريه هر نفر به‌حساب گندم تعيين کرده است.
کفاره افطار غير عمدي براي هر روز، يک مد طعام (حدود 900گرم به‌حساب گندم) است که در صورت اطمينان مي توان قيمت آن را به مسکين داد تا به وکالت از مکلف، براي خودش اين مقدار طعام بخرد.
دفتر آيت‌الله‌العظمي شبيري زنجاني، مبلغ 2500تومان را براي کفاره افطار غير عمدي و مبلغ 150,000تومان را براي افطار عمدي هر روز تعيين کرده است.
با توجه به اينکه قيمت گندم و برنج در شهرهاي مختلف، ممکن است اندکي متفاوت باشد، لذا مؤمنين مي‌توانند معادل مقادير مذکور را بر طبق قيمت محل زندگي خود، محاسبه و پرداخت نمايند.
کسي که نماز عيد فطر مي خواند بايد فطريه را پيش از نماز عيد پرداخت کند و يا به اين نيت کنار بگذارد ولي اگر نماز عيد نمي خواند بايد تا غروب روز عيد فطر، زکات فطره را پرداخت کند يا کنار بگذارد.
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته


نظر شما