شناسهٔ خبر: 67789030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ایمنا گزارش می‌دهد

از تعامل قوا تا تعادل سیاسی

رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم بر تعامل سازنده دولت و مجلس تاکید کردند و در بخش دیگری از سخنان خود با وجودی که مجلس شان اجرایی ندارد اما نقش آفرینی مجلس در مباحث سیاست خارجی را مورد سفارش قرار دادند که نشان دهنده دغدغه ایشان برای قوت بخشیدن به این حوزه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم وظایف و تکالیف مهمی را برای نمایندگان مطرح کردند که طرح این نکات نشان دهنده حساسیت‌های بیشتر مأموریت‌های پارلمان فعلی نسبت به ادوار گذشته است.

در این بین جدای از برخی توصیه‌ها که مربوط به وظایف روتین نمایندگان است، رهبر انقلاب دو تکلیف مهم و اساسی بر عهده نمایندگان مجلس گذاشتند که یکی تعامل با دولت و دیگری ورود به حوزه دیپلماسی خارجی با محوریت خنثی سازی تحریم‌ها بود.

اما چند نکته در این دیدار حائز اهمیت است؛ اولاً این برای نخستین بار بود که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تشکیل مجلس و دولت به موازات هم و در مدتی نزدیک به هم صورت پذیرفت که همین امر باعث می‌شود نوع تعاملات دو قوه، زیربنای حرکت تقنینی و اجرایی کشور را ایجاد کند. البته رهبر انقلاب همواره مجلس را به تعامل با دولت فراخوانده‌اند و استدلال ایشان نیز همواره این بوده است که دولت در میدان اجرا است و مجلس باید ضمن همدلی با دولت، تعامل سازنده را در قبال دولت در پیش گیرد. البته ایشان روز گذشته تاکید کردند در مسائل مهم باید صدای واحد از دولت و مجلس شنیده شود، بنابراین به نظر می‌رسد این بار تعامل مجلس و دولت باید منجر به ایجاد انسجام اجتماعی شود که پس از انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، این تکلیف بر تعامل و انسجام بسیار معنادار است.

رهبر انقلاب همچنین در این دیدار تاکید کردند که موفقیت رئیس جمهور منتخب در ادای وظایف ریاست‌جمهوری، پیروزی همه ما است و همه باید از «بن دندان» این واقعیت را باور کنند، لذا تعامل و انسجام میان مجلس و دولت باید در راستای موفقیت دولت در انجام وظایف قانونی تعریف شود.

نکته بعد این است که مجلس اکنون در موضع تعامل است. البته این تعامل، نافی ادای تکالیف قانونی نمایندگان بویژه در نظارت بر دولت نیست و مهمتر آنکه تعامل موجود به منزله چراغ سبز به رئیس‌جمهور منتخب برای رأی اعتماد به فهرست وزرای احتمالی نخواهد بود. بر همین اساس رهبر انقلاب شاخصه‌هایی برای انتخاب هیئت وزیران مطرح کردند که مجلس برای حراست از این ویژگی‌ها، وظیفه قانونی خود را انجام خواهد داد اما اطرافیان رئیس جمهور منتخب نیز باید بدانند تعامل یک‌جانبه و از سوی مجلس امری غیرمنطقی است و آقای پزشکیان نیز باید به لوازم این تعامل سازنده پایبند بوده و افرادی با شاخصه‌های مطرح شده از سوی رهبر انقلاب به مجلس معرفی کند.

از تعامل قوا تا تعادل سیاسی

اما در باب تکلیف دومی که رهبر انقلاب بر دوش مجلس گذاشتند، باید گفت مجلس شورای اسلامی باید هم در حوزه مذاکره و توافق و هم در حوزه خنثی‌سازی در میدان باشد. به عبارتی اکنون یکی از مهم‌ترین تکالیف مجلس، قانون‌گذاری و در واقع سیاست‌گذاری برای سیاست خارجی کشور است که در این باره رهبر انقلاب قانون اقدام راهبردی مجلس را مثال زدند تا جایی که حتی از برخی افراد که در دوران تبلیغات انتخابات اخیر قانون راهبردی مجلس را هدف حمله قرار داده بودند، انتقاد کردند.

با این اوصاف ضرورت نقش‌آفرینی مجلس در سیاست خارجی آن هم با اشاره به قانون راهبردی، در واقع نشان‌دهنده این است که رهبر معظم انقلاب، قانون گره‌گشا و از موضع قدرت و با مشت پر را نمونه درست قانون‌گذاری مجلس در سیاست خارجی می‌دانند که این امر نشان می‌دهد در موضوع مذاکرات، باید قانون راهبردی مجلس به عنوان الگویی راهبردی در نظر گرفته شود.

همچنین در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها رهبر انقلاب، مجلس شورای اسلامی را مکلف کرده‌اند ابتکارات دولت شهید رئیسی مانند حضور در پیمان‌ها و ائتلاف‌های جدید منطقه‌ای و جهانی مانند بریکس و شانگهای را که هدف آنها گذر از جهان تک‌قطبی و حرکت به سمت جهان چندقطبی است را ادامه دهد. در واقع ریل‌گذاری حرکت دولت در سیاست خارجی حالا بر عهده مجلس گذاشته شده است که نشان‌دهنده ارتقای سطح اثرگذاری مجلس در حرکت عمومی کشور است.

به هر روی تعامل میان مجلس و دولت در شرایط جدید باید منجر به ایجاد و حفظ تعادل سیاسی در کشور شود. حالا ایده تعامل سیاسی دولت و مجلس می‌تواند منجر به فهم واحدی حول مسائل راهبردی و کلیدی کشور و نیز تحقق انسجام حداکثری در جامعه شود.

از دغدغه رهبری در حوزه سیاست خارجی تا صدور رأی اعتماد به کابینه

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم اظهار کرد: در این ملاقات رهبر انقلاب ۸ راهکار و موعظه و سفارش به مجلس داشتند که پاسخگو بودن مجلس، تعامل بین قوا، رعایت اخلاق، رعایت چارچوب‌ها در قانونگذاری و استفاده بجا از ابزار نظارتی از آن جمله هستند.

وی افزود: قله فرمایشات رهبر انقلاب حول دو محور بود که یکی حضور مجلس در مباحث سیاست خارجی است که وزنه مجلس موجب می‌شود دست دولت پر شود و قدرت چانه زنی در مجامع بین‌المللی بالا برود؛ با اینکه مجلس شأن اجرایی ندارد اما اینکه رهبر انقلاب بر نقش آفرینی مجلس در مباحث سیاست خارجی تاکید دارند نشان دهنده دغدغه ایشان برای قوت بخشیدن به این حوزه است به ویژه اینکه در طول ماه‌های اخیر اقدام فعالانه جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام ضرورت دارد و از سویی مجلس باید پای کار باشد تا اقدامات شهید رئیسی در حوزه تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ادامه یابد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان ابراز کرد: به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری نسبت به حوزه سیاست خارجی دغدغه دارند که مبادا برخی تجربه‌های ناموفق گذشته که همه دستاوردها را دادند و در برابر دولت‌های خارجی وادادگی داشتند و هیچ آورده‌ای برای ما نداشت دوباره تکرار شود؛ به نظر می‌رسد هدف رهبر انقلاب از طرح مسئله سیاست خارجه این بود که سیاست حکمت، عزت و مصلحت دولت شهید رئیسی که به شدت دنبال می‌شد، با ورود مجلس به این حوزه در دولت چهاردهم سست نشود و با جدیت دنبال شود.

از تعامل قوا تا تعادل سیاسی

وی خنثی کردن تحریم‌ها را در راستای همین موعظه رهبر انقلاب دانست و ادامه داد: برخی از اطرافیان رئیس جمهور منتخب گمان می‌کنند با کوتاه آمدن در مذاکرات می‌توان مشکل تحریم‌ها را حل کرد در حالی که تجربه نشان داد کوتاه آمدن از حقوق مسلم چیزی عاید جمهوری اسلامی ایران نخواهد کرد و لذا تاکید معظم‌له بر خنثی سازی تحریم‌ها با ابزار داخلی بود.

حجت الاسلام نقدعلی یادآور شد: رهبر انقلاب همچنین در سخنان خود شرایطی را برای تشکیل مشخص کردند که هم برای دولت و مجلس غیرقابل تخطی است و وظیفه رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را سنگین می‌کند؛ ایشان فرمودند افرادی امین، صادق، مؤمن و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی به عنوان مسئولین اجرایی به‌کارگیری شوند و تاکید کردند که این افراد باید افق آینده را امیدوار کننده ببینند و سردی مزاج نداشته باشند و به پاک‌دستی، نداشتن سابقه سو، داشتن نگرش ملی به جای نگرش جناحی و کارآمدی بر اساس سوابق شهره باشند.

وی تاکید کرد: خصوصیاتی که رهبر انقلاب برای انتخاب وزرا مطرح کردند می‌تواند یک سری افراد را در گزینه‌ها وارد و یک سری را خارج کند که از یک طرف «جامع افراد و مانع اغیار» بود و همین امر تکلیف سنگینی برای رئیس جمهور و نمایندگان مجلس ایجاد کرد تا با نگاهی تیزبین و نقادانه و همراه با تعامل و دوستی ملاک‌ها را عملی کنند و با دوستی به افراد دارای این مشخصات رأی دهند.

نظر شما