شناسهٔ خبر: 33090647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

نخست وزیر انگلیس استعفا کرد

پس از سه سال نخست وزیری، ترزا می، رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس، با اعلام زمان کناره گیری اش از رهبری این حزب، از مقام نخست وزیری استعفا کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 ترزا می پس از نشستی با رئیس کمیته 1922 حزب محافظه کار - که ناظر بر عملکرد رهبری حزب و اعلام انتخابات رهبری در این حزب است- زمان کناره گیری اش را روز جمعه 7 ژوئن (17 خرداد) اعلام کرد.
 
ترزا می در ابتدای سخنانش، مهم ترین اقدامات دولتش را در دوران سه ساله، تشریح کرد و گفت برای اجرای خواست مردم در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تلاش کرد اما ناکام ماند. وی در پایان سخنانش، به گریه در آمد و شتابان به دفترش بازگشت.
 
نخست وزیر انگلیس در هفته های اخیر تحت فشار فراوان اعضای ناراضی این حزب قرار داشت که معتقدند وی نتوانسته است این کشور را از اتحادیه اروپا خارج سازد. در همه پرسی سوم تیرماه 1395 ( 23 ژوئن 2016) 51.9 درصد مردم انگلیس، به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1 درصد نیز به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
 
بر اساس ضوابط اتحادیه اروپا، انگلیس باید پس از پایان مهلت دو ساله به منظور خروج از اتحادیه اروپا، در نهم فروردین ماه امسال اتحادیه اروپا را ترک می کرد اما به علت دست نیافتن به توافق مورد قبول اکثریت، این زمان تا نهم آبان (31 اکتبر) تمدید شد. علت تعویق زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مخالفت مجلس این کشور با توافق موجود درباره برگزیت است که خشم هواداران و مخالفان برگزیت را برانگیخته است.
 
پس از اعلام کناره گیری ترزا می، انتظار می رود نامزدهای رهبری حزب محافظه کار، در مدت دستکم 6 هفته به رقابت بپردازند. شماری از نامزدهای رهبری حزب محافظه کار، به ویژه بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین که در اعتراض به مدیریت برگزیت استعفا داد، به شدت با سیاست های برگزیت ترزا می مخالف بودند و انتظار می رود با روی کار آمدن یکی از دشمنان اتحادیه اروپا، روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دشوارتر و پیچیده تر شود.

نظر شما