شناسهٔ خبر: 33091647 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

استعفاي ترزا مي، رهبر حزب محافظه کار و نخست وزير انگليس

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- ترزا مي نخست وزير انگليس استعفاي خود را اعلام کرد، اما گفت تا هفتم ژوئن در سمت خود باقي مي ماند.
به گزارش خبرگزاري آريا از لندن، ترزا مي نخست وزير انگليس هفتم ژوئن برابر با هفدهم خرداد از سمتش به عنوان نخست وزير انگليس و رياست حزب حاکم محافظه کار کناره گيري مي کند .
ترزا مي پس از نشستي با رئيس کميته 1922 حزب محافظه کار - که ناظر بر عملکرد رهبري حزب و اعلام انتخابات رهبري در اين حزب است- زمان کناره گيري اش را روز جمعه 7 ژوئن (17 خرداد) اعلام کرد. ترزا مي در ابتداي سخنانش، مهم ترين اقدامات دولتش را در دوران سه ساله، تشريح کرد و گفت براي اجراي خواست مردم در همه پرسي خروج انگليس از اتحاديه اروپا، تلاش کرد اما ناکام ماند. وي در پايان سخنانش، به گريه در آمد و شتابان به دفترش بازگشت.
نخست وزير انگليس در هفته هاي اخير تحت فشار فراوان اعضاي ناراضي اين حزب قرار داشت که معتقدند وي نتوانسته است اين کشور را از اتحاديه اروپا خارج سازد. در همه پرسي سوم تيرماه 1395 ( 23 ژوئن 2016) 51.9 درصد مردم انگليس، به خروج از اتحاديه اروپا و 48.1 درصد نيز به ماندن در اين اتحاديه رأي دادند.
بر اساس ضوابط اتحاديه اروپا، انگليس بايد پس از پايان مهلت دو ساله به منظور خروج از اتحاديه اروپا، در نهم فروردين ماه امسال اتحاديه اروپا را ترک مي کرد اما به علت دست نيافتن به توافق مورد قبول اکثريت، اين زمان تا نهم آبان (31 اکتبر) تمديد شد. علت تعويق شش ماهه زمان خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، مخالفت مجلس اين کشور با توافق موجود درباره برگزيت است.
به نوشته تارنماي روزنامه ديلي ميلي ميرور، براورد مي شود روز 10 ژوئن (20 خرداد) زمان اعلام کناره گيري نخست وزير انگليس باشد تا هم سفر دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا به لندن و هم مراسم ويژه عمليات نظامي پايان جنگ جهاني دوم، پست سر گذاشته شده باشد.
پس از اعلام کناره گيري ترزا مي، انتظار مي رود نامزدهاي رهبري حزب محافظه کار، در مدت دستکم 6 هفته به رقابت بپردازند.
شماري از نامزدهاي رهبري حزب محافظه کار، به ويژه بوريس جانسون، وزير خارجه پيشين که در اعتراض به مديريت برگزيت استعفا داد، به شدت با سياست هاي ترزا مي درباره برگزيت مخالف بودند و انتظار مي رود با روي کار آمدن يکي از دشمنان اتحاديه اروپا، روند خروج انگليس از اتحاديه اروپا، دشوارتر و پيچيده تر از شرايط کنوني شود.

نظر شما