شناسهٔ خبر: 32786718 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش ایرنا از وضعیت مغازه داران «ایکی قاپیلار»/

چشم امید بازاریان تبریز به حمایت مسوولان

تبریز - ایرنا - مغازه داران خسارت دیده از آتش سوزی سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز، درمانده و مستاصل در بین خاکستر سرمایه های سوخته شان، چشم امید به حمایت مسئولان دوخته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وقوع آتش سوزی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز برای دومین بار در یک دهه اخیر، موجودی 120 مغازه موجود در این بخش از بازار را به تلی از خاکستر تبدیل و خسارت سنگینی به بازاریان وارد کرد.
شدت آتش سوزی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار بزرگ تبریز به عنوان بزرگ ترین بازار مسقف جهان به حدی بود که پس از گذشت بیش از 12 ساعت از مهار آتش، آتش نشانان فداکار هنوز نیز مشغول لکه گیری آتش در این محل هستند.
کسبه سرای «ایکی قاپیلار» بازار بزرگ تبریز که هنوز تلخی حریق یک دهه قبل را فراموش نکرده اند، حال باید برای جبران خسارات آتش سوزی دوم بکوشند و امید آنان برای برون رفت از این وضعیت در کنار شرایط خاص اقتصادی به یاری مسوولان است.
یکی از مغازه داران سرای دودری بازار تبریز که کل وسایل خود را در این آتش سوزی از دست داده است، می گوید: 10 سال پیش نیز در 13 آبان سال 88 چنین حادثه ای در این محل روی داد و با وجود اینکه اعلام کرده بودند اتحادیه ها خسارت مغازه داران را پرداخت خواهند کرد، ریالی به کسی پرداخت نشد.
یونس صادقی، با بغضی در گلو می افزاید: در آن زمان بازسازی مغازه ها انجام شد ولی سرمایه و مدارک موجود مغازه داران در داخل مغازه ها از بین رفت و کسی از آن ها حمایت نکرد.
وی با اشاره به اینکه دیشب نیز دوباره چنین حادثه ای روی داده است، اظهار می کند: با گذشت این زمان چرا دوباره چنین حادثه ای باید اتفاق بیافتد.
مغازه دار بازار « ایکی قاپیلار» با قدردانی از تلاش ماموران آتش نشانی برای اطفای آتش سوزی شب گذشته، اظهار می کند: اصناف موجود در این بازار هنوز خسارت 10 سال گذشته خود را جبران نکرده بودند که دوباره بروز چنین حادثه ای کمر آنان را شکست.
صادقی با گلایه از نبود سیستم گرمایشی مناسب و گازرسانی شهری به این بازار، یادآوری می کند: مغازه داران این بازار مجبورند در فصل سرما از وسایل گرمایشی مانند علاء الدین، پیک نیک و وسایل آتش زا برای گرم کردن خود استفاده کنند.
وی می گوید: وقتی می خواهیم تغییراتی در مغازه ها انجام دهیم شهرداری و میراث فرهنگی فوری وارد عمل شده و مانع از این کار می شوند ولی برای ارایه امکانات خود را کنار می کشند.
صادقی از مسئولان و متولیان امر خواست برای بهبود رنج های مغازه داران خسارت دیده در این آتش سوزی در سریعترین زمان اقدام به تعمیر مغازه های این بازار کرده و خسارت مغازه داران را پرداخت کنند.
یک مغازه دار دالان متقالچی نیز با انتقاد از نبود شیر آب و امکانات و تجهیزات آتش نشانی در این بازار، می گوید: میراث فرهنگی مانع از لوله کشی گاز شهری به این بازار می شود و مغازه داران مجبورند از وسایل گرمایشی نفتی برای گرم کردن خود استفاده کنند.
حسین پروینی، با قدردانی از تلاش ماموران آتش نشانی برای خاموش کردن آتش سوزی بازار تبریز می افزاید: در صورت ایجاد امکانات گرمایشی استاندارد در این بازار و تعبیه وسایل اطفای حریق در محوطه آن چنین اتفاقی روی نمی دهد.
مغازه دار دیگر « ایکی قاپیلار» نیز می گوید: شدت آتش چنان بود که امکانات اولیه آتش نشانی قادر به خاموش کردن آن نبود در حالی که اگر ماشین آلات سنگین آتش نشانی زودتر می رسیدند، آتش هم زودتر خاموش می شد.
حسن نظری با بیان اینکه امسال نیز مانند آتش سوزی 10 سال قبل دچار خسارت شده است، می افزاید: با توجه به گرانی کالا هر کدام از مغازه داران به نسبت اجناس موجود خود در مغازه ها به طور میانگین از یک تا 5 میلیارد ریال خسارت دیده اند.
وی با اشاره به بیمه بودن جزئی مغازه خود، اظهار می کند: انتظار می رود بیمه خسارت برآورد شده را به صورت کامل پرداخت کند و شهرداری با تعمیر زودتر مغازه ها زمینه داد و ستد دوباره افراد خسارت دیده را فراهم کند.
مغازه دار دیگری نیز که در این آتش سوزی کل وسایل مغازه خود را از دست داده و در وضعیتی آشفته و درمانده، در حال صحبت با تلفن همراه است، پس از قطع ارتباط تلفنی خود می گوید: شب گذشته در مهمانی بودم که آشنایان خبر این آتش سوزی را به من اطلاع دادند و خود را به سرعت به محل رساندم.
رحیم یوسفی، با تاکید بر حمایت مسئولان و متولیان از مغازه داران آسیب دیده، می افزاید: خواستم داخل بازار و مغازه خود شوم که با ترکیدن شیشه مغازه ها، نتوانستم وارد آن شوم بنابراین محل را ترک کردم.
وی با گلایه از فشار پایین آب دستگاه های آتش نشانی و تجهیز نکردن این بازار به کپسول های آتش نشانی اظهار می کند: در برخی مسیرهای بازار تبریز کپسول آتش نشانی نصب کرده و آن را با قفل بسته اند که در زمان بروز حادثه آتش سوزی حتی نمی توان از آن استفاده کرد.
این مغازه دار با بیان اینکه در این آتش سوزی علاوه بر سوختن اسناد مالی و چک های موجود در گاوصندوق مغازه بیش از 3 میلیارد ریال خسارت دیده است، یادآوری می کند: پرداخت خسارت از سوی بیمه می تواند مرهمی بر زخم خسارت دیدگان باشد و میراث فرهنگی و متولیان امر نیز برای حمایت از بازاریان زودتر باید اقدام به تعمیر مغازه ها کنند.
یوسفی، با اشاره به اینکه حدود 150 مغازه در این حادثه دچار خسارت شده است، ادامه می دهد: آتش نشانی باید با آگاهی از حادثه آتش سوزی 10 سال قبل پیش بینی لازم برای تجهیز این بازار به امکانات اطفای آتش می کرد .
یک مغازه دار دیگر این بازار با بیان اینکه در ساختمان ها سیستم اطفای حریق وجود دارد که در زمان بروز آتش سوزی هوشمندانه برای خاموش کردن آتش عمل می کند، می گوید: در صورت اجرای چنین سیستمی در این بازار در زمان روی دادن آتش سوزی این سیستم وارد عمل شده و مانع از گسترش آن می شود.
رامین یوسفی، با قدردانی از تلاش آتش نشانان در خاموش کردن این آتش سوزی، از مسئولان و متولیان امر خواست با اجرای سیستم اطفای حریق در بازار مانع از تکرار دوباره چنین حادثه ای شوند.
وی یادآوری می کند: در بازار نقش جهان اصفهان بین 10 تا 15 مغازه یک مغازه را تخلیه و در آن کپسول های بزرگ آتش نشانی قرار داده اند تا در زمان بروز حادثه آتش سوزی مغازه داران با استفاده از این کپسول ها اقدام به خاموش کردن آتش کنند ولی در بازار تبریز چنین امکانی وجود ندارد.
رئیس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز که برای بازدید از این بازار در محل حضور یافته بود، می گوید: با توجه به اینکه مغازه های این محدوده دارای لوازم آرایشی و بهداشتی و پوشاک بود این وسایل موجب شعله ورتر شدن آتش شده بود.
علی آجودان زاده با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، اظهار می کند: باید تمهیدات ایمنی پیش از وقوع حادثه اندیشیده شود و امکانات لازم برای مقابله با چنین حادثه ای فراهم شود.
رئیس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای اسلامی کلانشهر تبریز می گوید: عواملی که دست به دست می دهند تا چنین حوادثی روی دهد باید شناسایی و ریشه کن شود و ضعف های مربوط به تجهیزات و امکانات را از بین برد.
آجودان زاده، با گلایه از عدم تحقق بودجه ای که برای تجهیز و افزایش امکانات سازمان آتش نشانی در سال اول شورا تصویب شده بود، یادآوری می کند: درصدی از برخی منابع برای تجهیز امکانات ایمنی و آتش نشانی تعریف شده بود، محقق نشد و باید این امر به صورت تخصصی بررسی شود.
وی با اشاره به نبود سیستم گاز رسانی در این بازار می گوید: دستگاه های دولتی باید با همکاری زمینه ایجاد سیستم سوخت رسانی به روز را در این بازار فراهم کنند تا از تکرار چنین حادثه ای جلوگیری کرد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاخیر در گزارش حادثه آتش سوزی به ماموران آتش نشانی را علت گسترش این حادثه اعلام کرده، می گوید: ماموران آتش نشانی به محض اطلاع از این حادثه فوری به محل اعزام و عملیات اطفای حریق را آغاز کردند.
محمد قلیزاده، می افزاید: با توجه به وجود وسایل آرایشی و بهداشتی و مواد اشتعال زا در این مغازه ها آتش توسعه یافته و بر حجم آن افزوده شده بود.
وی یادآوری می کند: ماموران آتش نشانی با برخورداری از تجربه سال 88 و با مدیریت به موقع در کمترین زمان توانستند آتش را به طور کامل مهار و خاموش کنند به طوری که 10 سال گذشته خاموش کردن آن چند روز طول کشیده بود در حالی که دیشب این آتش در مدت حدود 5 ساعت خاموش شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری تبریز مدعی شد که خاموش کردن این حجم و شدت آتش در این مدت نه تنها در ایران بلکه آسیا نیز بی نظیر است.
قلیزاده، ادامه می دهد: برای خاموش کردن این آتش سوزی علاوه بر ماشین آلات و امکانات 14 ایستگاه آتش نشانی، ماشین آلات اطفای حریق راه آهن و پتروشیمی و شهرهای سهند و سردرو نیز به محل اعزام شده بود.
وی در پاسخ به نبود کپسول های آتش نشانی در این بازار، می گوید: کپسول های آتش نشانی جوابگوی خاموش کردن این حجم آتش نمی شد و ماموران آتش نشانی با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی برای خاموش کردن آن سنگ تمام گذاشتند.
گزارش از: پرویز بابائی
8023/ 3071

نظر شما